ایلان ماسک یکی از مشاهیر دنیای تکنولوژی است که شخصا ایده سفر به مریخ را دنبال می کند. اما آیا تا به حال این سوال به ذهنتان خطور کرده که احتمال موفقیت این سفر چقدر خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خود او به تازگی درصدی از احتمال را برای موفقیت سفرش در نظر گرفته است.

وی  که به تازگی مصاحبه ای با گروه مستند HBO داشته گفته ۷۰ درصد احتمال دارد به مریخ سفر کند و مریخ خانه آخر او خواهد بود. البته اشاره کنیم که ماسک پیشتر هم اعلام کرده بود دلش می خواهد در مریخ بمیرد اما نه در حین فرود روی این سیاره و بر اثر سانحه. او صحبت هایش را اینطور ادامه داده که این اواخر پیشرفت های متعددی در زمینه سفرهای فضایی رخ داده که این امر را ممکن کرده است و احتمالا سفر به مریخ یک طرفه خواهد بود.

ماسک همچنین این ایده که «سفر به مریخ صرفا راه فراری برای ثروتمندان خواهد بود» را رد کرده و مدعی شده که تبلیغات برای این سفر شبیه به تبلیغات شرکت Shackleton بری سفر به قطب است؛ یعنی علیرغم آنکه غیرواقعی به نظر می آیند کاملا خطرات سفر به قطب جنوب را نشان می دهند. در واقع حتی اگر انسان بتواند به مریخ برسد باید تمام زمان خود را صرف ساخت و ساز در این سیاره نماید و برای زنده ماندن در شرایط سخت آب و هوایی این سیاره تقلا کند. و البته بازگشت از این سیاره همچنان محتمل است اما هیچ تضمینی برای فرود سالم روی زمین نخواهد بود. درست مانند بالا رفتن از کوه اورست سفر به مریخ نیز با چالش های زیادی همراه است.

استارشیپ/ سفر به مریخ

البته این مثبت اندیشی ماسک در رابطه با سفر به مریخ احتمالا دلایلی دارد. بخشی از اطمینان خاطر وی حول محول استارشیپ قرار دارد (که پیشتر BFR خوانده می شد) و البته چشم انداز گسترده تر وی در رابطه با مریخ اما در کنار این مسائل کارهایی هم روی سکونتگاه ها، غذا و منابع برق صورت گرفته که همگی می توانند سکونت روی سیاره سرخ را برای دوره های طولانی ممکن کنند. در هر حال اصلی ترین سوالی که در این باره مطرح می شود زمان سفر به مریخ است نه کلیت آن.