ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مداوای سرطان
علمی

احتمال مداوای سرطان با کد نابودی طبیعی

امروزه برای مداوای سرطان روش های مختلفی وجود دارد و اغلب پزشکان از چند روش برای حمله به سلول های مشکل ساز استفاده می کنند. یکی از متداول ترین سلاح ها برای مداوای سرطان شیمی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

امروزه برای مداوای سرطان روش های مختلفی وجود دارد و اغلب پزشکان از چند روش برای حمله به سلول های مشکل ساز استفاده می کنند.

یکی از متداول ترین سلاح ها برای مداوای سرطان شیمی درمانی است که عواقب ناگواری به دنبال دارد اما تحقیقی جدید حاکی از این است که بدون قرار دادن بیمار تحت این روش می توان به نتایجی مشابه با شیمی درمانی دست پیدا کرد.

دانشمندان در این مطالعه امکان استفاده از کد نابودی یا kill code طبیعی سلول انسان را برای مبارزه با تومور بررسی کرده اند. بدن ما از این کد برای بازیافت سلول و نابودی آن حین پیری استفاده می کند اما عدم بکارگیری آن در سلول های سرطانی باعث مسمومیت و انتشار آنها می شود.

مطالعات قبلی هم به وجود چنین سازوکاری در سلول های سالم اشاره کرده بود اما شناسایی فرایند اجرای آن به زمان بیشتری نیاز داشته است. در تحقیق جدید متخصصان تاکید کرده اند اجرای این وظیفه بر عهده مولکول های قاتل سلول قرار دارد و می توان آنها را برای از بین بردن سلول های سرطانی و فعال کردن حالت خودنابودگری در این سلول ها به کار گرفت. دکتر «مارکوس پیترز»، نویسنده ارشد این پروژه می گوید:

با شناسایی کد نابودی دیگر برای از بین بردن تومور ناچار به شیمی درمانی و به هم ریختن ژنوم بیمار نیستیم. با فعال سازی این RNAهای کوچک در درون سلول کد نابودی را کلید خواهیم زد.

حمله به سرطان با مواد خارجی ریسک بالایی دارد چرا که اثرات جانبی آن گسترده است اما با استفاده از سازکار خود سلول علیه آن، در واقع سرطان خودش را نابود کرده و سلول های سالم نیز تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

محققان امیدوارند در ادامه مولکول ها را برای مبارزه با سرطان مهندسی کرده و در نهایت درمان مناسبی را برای مبارزه با تومورها توسعه دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۶ آذر ۱۳۹۷

    اینجور آزمایشها توی محیط کشت آزمایشگاهی زیاد انجام میشه که روی کاغذ میتونه خیلی موثر باشه ولی وقتی به مرحله انجام توی سیستم پیچیده ای مثل بدن انسان میرسه کار خیلی سخت میشه،یکی از مشکلاتی که همیشه بوده چگونگی استفاده داروها و اینکه چطور این دارو باید به سلول هدف برسه و روی بقیه سلولای سالم تاثیر نزاره

    • shik khas2
      shik khas2 | ۸ آذر ۱۳۹۷

      فیلم خا ریجی

مطالب پیشنهادی