ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یخ آتشین؛ انقلاب چشم بادامی ها در تامین انرژی

تامین انرژی در آینده به مبحث جالبی بدل شده و بسیاری از دانشمندان به دنبال منبع جدیدی برای آن می‌گردند. محققان ژاپنی ده سال است که در این زمینه تحقیق می‌کنند تا راه جدیدی را ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

تامین انرژی در آینده به مبحث جالبی بدل شده و بسیاری از دانشمندان به دنبال منبع جدیدی برای آن می‌گردند. محققان ژاپنی ده سال است که در این زمینه تحقیق می‌کنند تا راه جدیدی را جایگزین روش‌های فعلی نموده و بتوانند به قطب قدرت در دنیا بدل شوند. اکنون آنها باور دارند یخ آتشین یا هیدرات متان می‌تواند جایگزینی مناسب برای روش‌های تامین انرژی فعلی باشد.

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف دولت ژاپن در حال بررسی امکان استفاده از انرژی یخ آتشین به عنوان منبع اصلی انرژی است و به احتمال قوی روشی برای این مسئله پیدا خواهد کند. درصورتی که این اتفاق رخ دهد، انقلابی در آینده انرژی جهان به وجود خواهد آمد.

همانطور که می‌دانید یخ آتشین یا آذریخ از نظر شیمیایی همان هیدرات متان (Methane Clathrate) است؛ ترکیبی که در آن، مولکول‌های متان داخل شبکه بلوری آب گیر افتاده‌اند و این ماده، حالت جامدی شبیه به یخ به خود گرفته‌ است.

یخ آتشین یکی از آخرین منابع سوخت کربنی در زمین محسوب می‌شود و مقادیر زیادی از آن در اقیانوس‌ها وجود دارد اما استخراج گاز بدین شکل فوق‌ العاده مشکل بوده چرا که به راحتی شعله‌ور شده و انرژیشان آزاد می‌شود.

البته گفتنی است همین مسئله استخراج آنها را بسیار سخت کرده است. این ماده تقریباً در عمق ۵۰۰ متری دریا و دمای صفر درجه تشکیل می‌شود. محققان باور دارند متان هیدرات بسیار حساس است و به همین دلیل نمی توان با حفاری، ناگهان مقادیر زیادی از آن استخراج کرد چرا که فشار و دمای بالای این فرآیند، این ماده را آتش می‌زند.

علاوه بر این  باید توجه داشت که این استخراج باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود زیرا انتشار متان در این فرآیند که یک گاز گلخانه‌ای است می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر داشته باشد.

گفتنی است با اینکه ژاپنی‌ها تحقیقات زیادی در این زمینه ارائه داده‌اند اما توانایی چینی‌ها در استخراج گاز به مراتب بیشتر است و این موضوع گامی بزرگ برای تولید انرژی در جهان به شمار می‌رود.

پیش از این رسانه‌های چینی اعلام کرده‌ بودند که متخصصان در دریای جنوبی چین موفق شده‌اند روزانه از 16 هزار متر مکعب یخ آتشین، گاز استخراج کنند. در حال حاضر این نوع انرژی در ابتدای راه خود قرار دارد و احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صورت گسترده آماده بهره برداری خواهد شد.

با این وجود باید دید که بالاخره کدام کشور می‌تواند سریعتر راهی برای استخراج و استفاده از انرژی این منبع جدید پیدا کند؛ چین یا ژاپن؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • MOHAMMAD-7
    MOHAMMAD-7 | ۶ آذر ۱۳۹۷

    این که ضررش از کربن دی اکسید بشتره و بیشتر گاز تولید میکنه کجاش خوبه حداق اگه از سوخت فسیلی بهتر بود و گاز کمتری طولید میکرد خوب بود

  • saeed19859
    saeed19859 | ۵ آذر ۱۳۹۷

    ژاپن ده ساله تحقیق میکنه چین ظرف چند ماه کلی استخراج کلید زده؟!!!!
    متوجه نمیشم اون ده سال مطالعه ژاپن صرف چی شده؟
    یا چینی ها خیلی بی مهابا دست به عمل زدن و گفتن هرچه بادا باد

    یا چین دسترسی به اون ده سال مطالعه داشته با کسب اجازه از ژاپن

    یا چینی ها نابغه هایی در سطح آیرون من دارن
    یا چینی ها خیلی راحت رفتن زحمات ژاپنی ها رو دزدیدن و استفاده کردن
    وگرنه چین چه طوری ظرف کم تر از یک سال زده رو دست ژاپنی که هنوز بعد ده سال داره پژوهش میکنه
    من که گزینه دیگه ای به ذهنم نمیرسه

  • Ostad fariborz
    Ostad fariborz | ۵ آذر ۱۳۹۷

    بیا این از چین و ژاپن ،اونوقت ما داریم به این فکر میکنیم که اخرش ۲۰۶ تیپ ۲ ،بشه ۵۷ تومن چه طوری بخریم
    واقعا خاک دو عالم تو سر آقایون..

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۵ آذر ۱۳۹۷

    متوجه نمیشم چرا برای انرژی تجدیدناپذیری که این همه دردسر داره باید سرمایه گذاری انجام بشه؟کاش بیش تر وارد جزییات میشد

مطالب پیشنهادی