ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ویدیوئی جالب از توانایی های آفرود سوزوکی جیمنی در مقایسه با تویوتا پرادو لندکروزر [تماشا کنید]

خودروسازان ژاپنی در تولید شاسی بلندهای جان سخت و همه جا دارای مهارت زیادی هستند. وقتی صحبت از چنین خودروهایی می شود، ناخودآگاه مدل هایی مثل تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول و میتسوبیشی پاجرو به ذهن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

خودروسازان ژاپنی در تولید شاسی بلندهای جان سخت و همه جا دارای مهارت زیادی هستند. وقتی صحبت از چنین خودروهایی می شود، ناخودآگاه مدل هایی مثل تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول و میتسوبیشی پاجرو به ذهن خطور می کنند.

اما در کنار مدل های یاد شده، ژاپنی ها یک مدل شاسی بلند توانمند دیگر نیز دارند که البته در مقایسه با آنها شهرت نسبتا کمتری دارد. صحبت از سوزوکی جیمنی است، شاسی بلند جمع و جور و اقتصادی که به دسته خودروهای Kei تعلق داشته و تاکنون در چهار نسل مختلف به خیابان ها راه یافته است.

ac81931a-suzuki-jimny-15

سوزوکی جیمنی در سال 1970 متولد شد. این خودرو به لطف قیمت پایین و توانایی های مناسب در پشت سر گذاشتن انواع پستی و بلندی ها، از محبوبیت بالایی در بازار کشورهای عمدتا در حال توسعه برخوردار بوده و سوزوکی توانسته 2.85 میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

suzuki jimny offroad

نسل سوم جیمنی در سال 1997 و در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. این نسل تا همین چندی پیش بر روی خط تولید قرار داشت، تا اینکه با تصمیم سوزوکی در نهایت جای خود را به نسل چهارم داد.

در نگاه نخست به جدیدترین نسل شاسی بلند کوچک ژاپنی ها، بی تردید شباهت بی حد و حصر آن به مرسدس G کلاس جلب توجه می کند. جالب اینکه برای تکمیل شباهت این مدل ارزان قیمت به شاسی بلند لوکس ژرمن ها، برخی تیونرها کیت هایی را توسعه داده اند که با سفارش آن جیمنی به یک بچه G کلاس تبدیل می شود.

Liberty-Walk-Jimny-Gclass-m

برخلاف بسیاری از اتومبیل هایی که اینک در دسته شاسی بلندها طبقه بندی می شوند، سوزوکی جیمنی در طول تمامی نسل های خود از شاسی مستقل از بدنه بهره برده است؛ همچنین به خاطر ارتفاع بالا از سطح زمین، زوایای ورود و خروج مناسب و اکسل های قوی همواره قابلیت های آفرود آن در سطح قابل قبولی بوده است.

suzuki jimni

سوزوکی، جیمنی چهارم را با موتورهای 660 سی سی سه سیلندر توربو و 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارایه کرده است. نمونه 1.5 لیتری توانایی تولید 100 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام اگر چه برای یک اتومبیل شاسی بلند کافی به نظر نمی رسند، اما فراموش نکنیم که جیمنی با 1135 کیلوگرم یکی از سبک ترین های کلاس خود به شمار می رود؛ علاوه بر این جعبه دنده کمکی نیز به صورت استاندارد برای آن عرضه می شود.

8e6e5264-suzuki-jimny-01

نبود قفل دیفرانسیل دیگر موردی است که می تواند برخی را نسبت به توانایی های جیمنی با شک و تردید مواجه کند. برای جبران این نقص سوزوکی از یک سیستم کنترل گشتاور کمک گرفته که در مواقع لزوم با اعمال نیروی ترمز، چرخ یا چرخ های فاقد چسبندگی را از حرکت باز می دارد.

8e6e5264-suzuki-jimny-01

برای ارزیابی توانمندی ها و قابلیت های آفرود نسل اخیر سوزوکی جیمنی، دست اندرکاران نشریه انگلیسی Autocar آن را در مقابل یکی از محبوب ترین خودروهای شاسی بلند جهان یعنی تویوتا لندکروزر پرادو قرار داده اند. برای این رویارویی مت پرایر (Matt Prior) و دیگر همکاران وی نسخه سه در از لندکروزر پرادو را انتخاب کرده اند.

20d32c7a-suzuki-jimny-toyota-landcruiser-autocar

ویدیویی که از این رویارویی تهیه شده، جذابیت زیادی دارد، به همین خاطر دعوت می کنیم از تماشای آن لذت ببرید. پیش از تماشای ویدیو، می توانید در جدول زیر مشخصات دو خودرو را با هم مقایسه کنید.

سوزوکی جیمنی تویوتا لندکروزر پرادو
موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر 2.8 لیتری چهار سیلندر دیزلی
قدرت 100 اسب بخار 175 اسب بخار
گشتاور 130 نیوتن متر 420 نیوتن متر گشتاور
جعبه دنده 5 سرعته دستی 6 سرعته دستی
وزن 1135 کیلوگرم 2055 کیلوگرم
شتاب صفر تا 100 13 ثانیه 12.1 ثانیه
حداکثر سرعت 145 کیلومتر در ساعت 173 کیلومتر در ساعت
قیمت حدود 16 هزار پوند 33955 هزار پوند

 

چنانچه به هر دلیلی امکان مشاهده ویدیوی فوق برای شما وجود ندارد، باید به اطلاعتان برسانیم که سوزوکی جیمنی در مقایسه با تویوتا لندکروزر پرادو با دشواری های بیشتری روبرو می شود، اما در نهایت می تواند از مسیر سنگلاخی تعیین شده عبور کند. به گفته مت پرایر درست است که جیمنی نصف لندکروزر پرادو قیمت دارد، اما قابلیت های آن اصلا به این نسبت نبوده و می تواند با کمی دقت بیشتر تقریبا پا به پای رقیب حرکت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی