ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باکتری‌های بیماری زا در ایستگاه فضایی بین المللی جاخوش کرده‌اند؟

محققان اخیراً نمونه‌هایی از باکتری‌ در ایستگاه فضایی بین المللی کشف کرده‌اند که در برابر برخی آنتی بیوتیک‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که هیچ محلی حتی فضا هم نمی تواند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

محققان اخیراً نمونه‌هایی از باکتری‌ در ایستگاه فضایی بین المللی کشف کرده‌اند که در برابر برخی آنتی بیوتیک‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که هیچ محلی حتی فضا هم نمی تواند عاری از باکتری باشد.

البته پژوهشگران باور دارند که این باکتری‌ها هنوز هیچ فضانوردی را مریض نکرده‌اند اما ممکن است در آینده چنین اتفاقی رخ دهد. اعضای آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، دست اندرکاران این پژوهش به شمار می‌روند اما تحقیق جدید توسط موسسه‌ی تکنولوژی کالیفرنیا برنامه ریزی شده است.

ایستگاه فضایی بین المللی

این آزمایشگاه در واقع یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی به شمار می‌رود که بر روند ماموریت‌های تحقیقاتی ناسا نظیر کاوشگر کنجکاوی مریخ و شبکه‌ی ماهواره‌ای دیپ اسپیس نظارت می‌کند.

پیشتر همین تیم تحقیقاتی، پژوهشی در این باره انجام داده بود و یافته‌های جدید در ادامه‌ی پژوهش‌های قبلی بوده است. همین تیم به بررسی نمونه باکتری‌های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی پرداخته است.

دانشمندان متوجه شده‌اند که در آن زمان بیش از ۱۰۰ باکتری شناخته شده پیدا کردند که در برابر آنتی بیوتیک از خود مقاومت نشان می‌دادند و به گونه مشخصی به نام Enterobacter bugandensis اختصاص داشتند. این باکتری‌ها در برابر ۹ آنتی بیوتیک قوی از خود مقاومت نشان می‌دادند.

ایستگاه فضایی بین المللی

در تحقیقات جدید بررسی شده که این گونه‌ی به خصوص چه خطری می‌تواند برای سلامتی انسان ایجاد کند. به همین دلیل پژوهشگران مجبور شدند به بررسی ژنتیکی گونه‌های یافت شده در ایستگاه فضایی بین المللی با سه گونه‌ی باکتری Enterobacter bugandensis بپردازند.

پس از بررسی مشخص شده که این گونه‌ها شباهت بسیار زیادی به باکتری‌هایی دارند که روی زمین می توانند برای سلامت انسان خطر ایجاد کنند. بر اساس آزمایشات صورت پذیرفته، مشخص شده که باکتری‌های ایستگاه فضایی بین المللی به احتمال ۷۹ درصد باعث مریضی فضانوردان خواهند شد. با توجه به این مسئله، حفظ سلامتی در ماموریت‌های بعدی فضانوردان به مطلب مهمی بدل شده است.

 

تماشا کنید: طولانی ترین تایم لپس زمین به مناسبت ۲۰ سالگی ایستگاه فضایی بین المللی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی