ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستکش دانشگاه استنفورد به رباتها حس لامسه می‌بخشد

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق شده‌اند که رباتی توسعه دهند که می‌تواند حس لامسه را به نوعی برای ربات‌ها شبیه سازی کند. بدین ترتیب ربات‌خا می توانند تیزی یا نرمی اشیا را متوجه شوند و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق شده‌اند که رباتی توسعه دهند که می‌تواند حس لامسه را به نوعی برای ربات‌ها شبیه سازی کند. بدین ترتیب ربات‌خا می توانند تیزی یا نرمی اشیا را متوجه شوند و بتوانند بدون آنکه آسیبی به چیز‌های حساس بزنند، آنها را جابجا کنند. این دانشگاه ویدیوی هم از دستکش جدیدش منتشر کرده که طی آن سیستم یاد شده می‌تواند یک توپ پینگ پونگ را بدون آنکه بشکند، جابجا کند.

محققان این دانشگاه، مقاله‌ای در این زمینه منتشر کرده اند و نحوه‌ی عملکرد آنها را تشریح کرده‌اند. «ژنان بائو» مهندس شیمی این دانشگاه باور دارد که شی ساخته شده توسط آنها می‌تواند تحول شگرفی در عمل رباتیک پدید آورد.

تجهیزات و اجزای زیادی در این دستکش‌ها بکار رفته تا حس لامسه انسان را برای ربات‌ها شبیه سازی کند تا آنها بتوانند چنین تاثیری از لمس اشیاء بدست آورند.

همانطور که می‌دانید لایه‌های پوست به بدن اجازه می‌دهد که تغییرات ایجاد شده در دما یا فشار مختلف و دیگر محرک‌ها را شناسایی کرده و موجب شود که بدن به آنها پاسخ دهد.

سنسور‌های تعبیه شده در این دستکش‌ها دقیقاً چنین ساختاری دارند و به همین شکل شرایطی محیا می‌کنند تا ربات‌ها هم بتوانند با نزدیک شدن یا فاصله کرفتن لایه‌های دستکش از همدیگر، حس را برای کاربر شبیه سازی کنند.

به گفته‌ی بائو سرپرست این پروژه، تکنولوژی توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، شروعی است برای آنکه حس لامسه برای ربات‌ها شبیه سازی شود و زمانی خواهد رسید که ربات‌ها خواهند توانست با دست زدن به سطوح مختلف حس‌‌های گوناگونی تجربه کنند.

این متخصص مدعی شده که با استفاده از تکنولوژی فعلی، آنها قادرند که دست رباتیکی طراحی کنند که می‌تواند یک تمشک را بدون آنکه لهش کند، جابجا نماید. البته وی خاطر نشان کرد زمان زیادی تا توسعه‌ی سیستمی که می‌تواند با لمس کردن، تمشک بودن یک شی را تشخیص دهد باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی