ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

والدین در آینده می‌توانند ژن خوب فرزندانشان را تعیین کنند

به تازگی آزمایش‌های جدیدی صورت پذیرفته که محبث جدیدی به نام طراحی فرزندان را مطرح کرده است. بر اساس این تست‌ها، زوج‌هایی که قصد دارند با لقاح مصنوعی یا IVF صاحب فرزند شوند، قادر خواهند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

به تازگی آزمایش‌های جدیدی صورت پذیرفته که محبث جدیدی به نام طراحی فرزندان را مطرح کرده است. بر اساس این تست‌ها، زوج‌هایی که قصد دارند با لقاح مصنوعی یا IVF صاحب فرزند شوند، قادر خواهند بود صفات و ویژگی‌های جنین فرزندشان نظیر هوش بالا یا سلامتی را انتخاب نمایند.

لقاح مصنوعی

کمپانی توسعه‌ دهنده‌ی این تکنولوژی Genomic Prediction نام دارد و مدعی شده که فعلاً با استفاده از این روش جدید تنها می‌توان جنین‌هایی که ناتوانی ذهنی یا سندرم داون و پاتو دارند را شناسایی نمود. با این وجود در آینده چنین متدی ارتقا پیدا خواهد کرد و والدین می‌توانند با استفاده از آن، جنین‌ فرزندانی که ضریب هوشی بالاتری دارند را  انتخاب کنند.

نحوه‌ی عملکرد لقاح مصنوعی بدین شکل است که ابتدا ابتدا تخمک گذاری را القا می‌کنند و پس از اینکه تعداد مناسبی تخمک به دست آمد، آن‌ها را در آزمایشگاه کشت می‌دهند.پس از اینکه تخمک‌ها بالغ شدند با اسپرم مناسب، آنها بارور می‌شوند.

لقاح مصنوعی

پس از آن جنین تشکیل می‌شود و به داخل رحم مادر یا جایگزین آن انتقال داده می‌شود. قسمتی از روند چنین پروژه‌ای بدین صورت است که متخصصان ۳۰ تخمک را کشت می‌دهند تا جنین‌های با کیفیتی برای القا و کاشت محیا شوند. پس از آن پزشکان با بررسی این تخمک‌ها، دو یا سه گزینه انتخاب می کنند و آنها را به داخل رحم مادر انتقال می‌دهند.

به گفته‌ی Stephen Hsu، بنیانگذار کمپانی  Genomic Prediction، روش جدیدشان در مرحله‌ی انتخاب تخمک مناسب به کمک پزشکان یا والدین خواهد آمد و آنها می‌توانند بدین شکل، گزینه‌های بهتری برای کاشت پیدا کنند.

هنوز سیستم امتیاز دهی موجود برای روش جدید چندان دقیق نیست و نمی‌تواند مشخصاتی نظیر ضریب هوشی را تخمین بزند اما می‌توان گزینه‌های بهتر و کم‌خطرتری برای این مسئله پیدا کرد.

البته آنچه سیستم جدید این کمپانی را به خطر می‌اندازد، نگرانی‌های اخلاقی پیرامون انتخاب جنین است  که می‌تواند برای شرکت یاد شده مشکل ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۷ آذر ۱۳۹۷

    تو ایران که خیلی وقته ژن خوب اومده?

مطالب پیشنهادی