ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

با گذشت قریب به شش ماه از آغاز تحریم های صنعت خودروسازی و نزدیک به یک سال از آغاز جهش قیمت ارز، هنوز تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی مشخص نشده است و این مسئله حالا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

با گذشت قریب به شش ماه از آغاز تحریم های صنعت خودروسازی و نزدیک به یک سال از آغاز جهش قیمت ارز، هنوز تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی مشخص نشده است و این مسئله حالا در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار است که می تواند ماهیت وجودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور را با مخاطره روبرو سازد.

دبیر انجمن قطعه ‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه ‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.

تلاش خودروسازان و قطعه سازان طی ماه های گذشته برای تطبیق نرخ محصولات خود با قیمت های جدید ارز هنوز به جایی نرسیده است و هر دو صنعت در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان در رابطه با این جلسه گفت: این هم اندیشی با حضور بیش از 100 قطعه‌ ساز کشور برگزار شد که در آن به مشکلات متعدد فعالان این صنعت در تولید قطعه بیان شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید برای قطعه‌ سازان بسیار سخت است، افزود: قیمت تمام شده قطعه با توجه به افزایش قیمت ارز بسیار بالا رفته و از آن طرف خودروسازان قادر به پرداخت هزینه قطعات با قیمت‌ های بالا را ندارند .
دبیر انجمن قطعه‌ سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌ سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.

بیگلو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بلاتکلیفی بازار قیمت خودرو باعث شده تا دلالان به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند، گفت:

اگر قیمت خودرو آزادسازی شود تأمین قطعات با سرعت بیشتری از سوی خودروسازان انجام و از طرف دیگر تیراژ قطعه نیز افزایش پیدا می کند.

این در حالیست که کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده قطعه سازان نتوانند برنامه های خود را در موعد مقرر به انجام برسانند و کسری قطعات خودروها در خط تولید همچنان ادامه دارد.

دبیر انجمن قطعه‌ سازان تصریح کرد: امروز قطعه‌ سازان در تأمین ارز آن هم از طریق شبکه نیما با مشکل روبرو هستند به نحوی که با زحمت و با تأخیر بسیار می‌ توانند بخشی از ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. در رابطه با ما به ‌التفاوت نرخ ارز هنوز هیچ گشایشی انجام نشده است.
وی تأکید کرد: در صورت استمرار این شرایط این صنعت امکان فعالیت نخواهد داشت.

تعدیل 50 الی 70 درصدی شاغلین شرکت های قطعه سازی

اما با گذشت چند هفته از ارسال نامه استمداد طلبی قطعه سازا، نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو درخصوص نامه سرگشاده اعضای این انجمن به رئیس‌جمهور در مورد چهار مشکل اساسی و مهم در این صنعت، اعلام کرد: «متاسفانه مطلع شدیم دفتر ریاست‎جمهوری- نه خود ایشان- نامه را به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده است.»

مهدی مطلب‌زاده با اشاره به این‎که اگر قرار بود وزارتخانه کاری انجام دهد تابه‌حال این اتفاق افتاده بود، گفت: «اما وزارتخانه همتی برای تغییر شرایط ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط یک‌سری ملاحظات مد نظر قرار دارد، درحالی که باید توجه داشت چنین ملاحظاتی می‌تواند به نابودی کل صنعت منجر شود.»

«آمار به دست‌آمده نشان می‌دهد همه شرکت‌ها بین 50 تا 70درصد نیروی انسانی و کار خود را از دست داده‌اند. در حالی که سرمایه واقعی یک صنعت، پرسنل و نیروی انسانی است که آموزش آن‎ها زمان برده و برای کسب تجربه عملی آن‎ها نیز هزینه‌های هنگفتی شده است. اما در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناچار نیروی انسانی فعال خود را تعلیق یا تعدیل کرده‌اند. نباید فراموش کرد که به خصوص کارگران، ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره به‌شمار می‌روند که زودتر از همه هم حذف شده‌اند.»

قیمت خودرو

از اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم

به نقل از دنیای خودرو؛ مطلب زاده با اشاره به این‎که رئیس‎جمهور در این زمینه برخورد بسیار نامناسبی داشتند، تاکید کرد: «انتظار می‌رفت با دریافت این نامه، آقای روحانی نسبت‌به موضوع حساس شوند. به‌خصوص این‎که اصلی‌ترین آسیب اتفاقات فعلی بر مساله اشتغال است و رئیس‎جمهور نیز همیشه شعارهایی مبنی‌بر حفظ و ایجاد اشتغال می‌دهند. البته موضوع اشتغال دغدغه همه است. چراکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند. بر این اساس از این اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم.»

بخش خصوصی  در حال از بین رفتن است

مهدی مطلب‌زاده با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط در صنعت خودرو توسط دولت، اظهار کرد: «باید پذیرفت امروز حجم قابل‌توجهی از خودروسازی کشور هنوز متعلق‌به دولت است. دولت همان‎طور که امروز برای جلوگیری از نارضایتی مردم، به بنزین یارانه می‌پردازد، ممکن است بخواهد به خودروسازان دولتی نیز یارانه بدهد. اما نباید فراموش کرد قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعال هستند و توان زیان‌دهی ندارند. در غیر این صورت از بین خواهند رفت.»

به گفته وی، قیمت سایر مواداولیه و نهاده‌های تولید چندبرابر افزایش داشته و قطعه‌سازان برای تولید باید این هزینه‌ها را صرف کنند. درحالی که آن‎ها را مجبور می‌کنند محصول و تولیدات خود را با قیمت بسیار پایین عرضه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • itookan
    itookan | ۸ آذر ۱۳۹۷

    چندتا سوال برام پیش اومده
    یکی اینکه الان اکثر قطعات چینی شدن و هستن. پس درد این قطعه سازا که دلالی میکنن چیه؟
    دوم اینکه گیریم قیمتها ازاد شد، مگه بازار کشش داره که مثلا یه ۲۰۶ تیپ ۲ رو بخری ۱۲۰ میلیون
    سوم اینکه آیا من موافقم قیمتها آزاد بشه. به شرطی که واردات خودروهای خارجی هم آزاد بشه. آیا این آقایان هم موافقن با این مساله؟

  • Arash Ordibehesht
    Arash Ordibehesht | ۸ آذر ۱۳۹۷

    انشالله و به یاری حق تعالی هر دو شرکت لاشخور سایپا و ابرانخودرو به زودی ورشکسته میشن و انشالله دوستان بالاخره میفهمند که خودروساز نیستند و شاید اون موقع مجالی برای خودروساز واقعی پیدا شود...
    خدا لعنتتون کنه زالوهای رذل

  • ilyma13
    ilyma13 | ۷ آذر ۱۳۹۷

    من نمیدونم اونا که هی میان میگن این آشغالارو میخرن اینجورین اونجورین خودشون همه بنز و بی ام و سوار میشن؟!آقا مگه چاره ای جز خریدن اینا داریم تا کی میخواین صبر کنیم که اوضاع درست بشه مگه با این زالو هایی که تو مملکت وجود داره چیزیم درست میشه منکه کلا امید به هیچ چیز این مملکت ندارم دیگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی