ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروژه سنجاقک گوگل
تکنولوژی

درخواست جمعی از کارکنان گوگل برای لغو پروژه سنجاقک

چند ماهی می شود که اخبار مربوط به پروژه سنجاقک گوگل (طرح توسعه موتور جستجوی سانسور شده چینی) در محافل خبری مطرح می شود و این اخبار ظاهرا ناراحتی و عصبانیت بسیاری از کارکنان این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

چند ماهی می شود که اخبار مربوط به پروژه سنجاقک گوگل (طرح توسعه موتور جستجوی سانسور شده چینی) در محافل خبری مطرح می شود و این اخبار ظاهرا ناراحتی و عصبانیت بسیاری از کارکنان این شرکت را در پی داشته است. از طرفی مدیران عالی رتبه گوگل نیز در پاسخ به پرسش های مطرح شده در این باره اظهار داشتند که ممکن است به خاطر کسب و کار، برخی ارزش های کلیدی شان را کنار بگذارند و این پاسخ کارکنان گوگل را بیشتر از پیش آزرده خاطر کرد.

حالا گروهی متشکل از ۷۰ کارمند گوگل با یکدیگر هم پیمان شده اند تا این مساله را به صورت عمومی حل و فصل نمایند و در همین راستا خواسته خود را تحت عنوان مقاله ای به نام «ما کارکنان گوگل هستیم، گوگل باید پروژه سنجاقک را کنار بگذارد» در نشریه مدیوم منتشر کرده اند.

پروژه سنجاقک گوگل

در رابطه با پروژه سنجاقک اما باید بگوییم که اخبار مربوط به آن در روز یکم آگست در نشریه Intercept گزارش شد و طبق آن خبر، گوگل توسعه اپلیکیشنی را آغاز کرده بوده که نتایج سرچ آن فاقد برخی موضوعات و عبارات ذکر شده در لیست سیاه چین بود و همزمان برخی منابع از جمله ویکی پدیا را در نتایج سرچ خود نمایش نمی داد. در توسعه این موتور جستجو یک شریک چینی هم مشارکت داشت و قرار بر این بود که صفحات مربوط به نتایج جستجو را ویرایش کرده و کاربران را از طریق صفحات لاگین اجباری و البته شماره موبایل آنها دنبال نماید.

اما آندسته از کارکنان گوگل که با دراگون فلای مخالف بودند در مقاله مدیوم اینطور عنوان کردند:

مخالفت ما با سنجاقک به چین مربوط نمی شود. ما در واقع به تکنولوژی هایی اعتراض داریم که به صاحبان قدرت برای سرکوب افراد آسیب پذیر کمک می کنند و در این مورد خاص ظاهرا گوگل در تلاش است تا به دولت چین برای نظارت هر چه بیشتر و کنترل دقیق تر شهروندانش کمک نماید.

در بخش دیگری از بیانیه آنها اینطور آمده است:

بسیاری از ما با در نظر داشتن ارزشهای ذکر شده برای گوگل از جمله مواضع قبلی آن در خصوص سانسور در چین و این نکته که گوگل ارزش هایش را بر سود خود اولویت می دهد پذیرفتیم که برای این شرکت کار کنیم. اما بعد از یک سال ناامیدی به خاطر پروژه هایی نظیر ماون و سنجاقک و همچنین حمایت گوگل از افرادی که سوء استفاده می کنند دیگر به این مساله ایمان نداریم و می خواهیم در برابرش موضع گیری کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۷ آذر ۱۳۹۷

    به این چینی های آدمخور رو ندین. هرچی این گوگل لیلی به لالای این چینی ها میذاره به جاش ترامپ میزنه تو پوز چینی ها

مطالب پیشنهادی