ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نسل چهارم مزدا 3 معرفی شد؛ ترکیب زیبایی، کیفیت و لذت رانندگی

مزدا 3 یکی از خودروهای محبوب ژاپنی است که در کلاس C یا همان مدل های کامپکت قرار می گیرد. اولین نسل از این اتومبیل پرطرفدار در سال 2003 جانشین سدان 323 شد و توانست ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

مزدا 3 یکی از خودروهای محبوب ژاپنی است که در کلاس C یا همان مدل های کامپکت قرار می گیرد. اولین نسل از این اتومبیل پرطرفدار در سال 2003 جانشین سدان 323 شد و توانست به واسطه فاکتورهایی مثل لذت رانندگی، عملکرد فنی خوب، طراحی ظاهری پویا و کیفیت مناسب فروش موفقی را تجربه کند.

MAZDA-3---Axela-Sedan-295_14

نسل اول مزدا 3 در سال 2008 جای خود را به نسل دوم داد. با معرفی نسل دوم، مزدا نشان داد که فلسفه ای جدید را در بحث طراحی دنبال می کند، فلسفه ای که البته در مزدا 3 عملکردی مثل یک شمشیر دو لبه داشت، چرا که شکل ظاهری آن باب میل همه نبود.

MAZDA-3---Axela-Sedan-3771_24

پنج سال بعد، یعنی در سال 2013، مزدا از نسل سوم مدل پرفروش خود پرده برداری کرد. در مقایسه با نسل دوم، این نسل فاقد هر گونه لبخند در نمای جلو بود و با چهره ای اخمو آمده بود که برای رقبا خط و نشان بیشتری بکشد. علی رغم تمام جذابیت های ظاهری و فنی، متاسفانه این نسل از مزدا 3 برخلاف دو نسل قبل به خیابان های کشور ما راه پیدا نکرد.

MAZDA-3-Sedan-6441_16

حال با گذشت یک بازه پنج ساله دیگر و فرا رسیدن زمان برگزاری نمایشگاه خودروی لس آنجلس، شرکت مزدا تصمیم گرفته از نسل چهارم مدل پرفروش خود رونمایی کند.

این اتفاق بالاخره پس از انتشار تیزرهای متعدد رخ داد و مزدا 3 در قامتی بسیار زیبا و جذاب خود را نشان داد. همانطور که ژاپنی ها قول داده بودند، نسل جدید مزدا 3 تا حد زیادی به کانسپت Kai وفادار مانده و مشابه آن تولید شده است.

0d7b7881-2019-mazda-3-sedan-hatch-83

مزدا این نسل از 3 را آغازگر یک عصر جدید می داند، زیرا نخستین خودرویی است که از پلتفرم مخصوص Skyactiv و موتور مدرن Skyactiv-X بهره می برد. احتمالا می دانید که تکنولوژی Skyactiv-X مزایای موتورهای بنزینی و دیزلی را با هم ترکیب نموده و به لطف آن راندمان موتورهای درون سوز تا 30 درصد بهبود می یابد.

73b2e96e-2019-mazda-3-sedan-hatch-43

نسل چهارم مزدا 3 را می توان برداشتی تازه از فلسفه طراحی کودو (Kodo) دانست. به گفته خودروساز ژاپنی، این فلسفه از "حرکتی واحد" در کل پیکره تشکیل یافته و جلوه ای زیبا و جذاب به خودرو می بخشد. اگر بخواهیم این نسل را با نسل قبلی مقایسه کنیم، باید بگوییم که طراحان مزدا تکامل را به جای انقلاب انتخاب کرده اند.

584cc073-2019-mazda-3-sedan-hatch-193

مثل گذشته، مزدا 3 جدید نیز در دو اتاق سدان و هاچ بک تولید می شود. اگر چه نگریستن به هر دو اتاق، لذت بیننده را در پی دارد، اما نسخه سدان به دلیل ارث بردن چند ویژگی از مفهومی فوق العاده هیجان انگیز ویژن کوپه (Vision Coupe) جذاب تر احساس می شود.

0d4c87cb-2019-mazda-3-sedan-hatch-153

توصیف این نسل از مزدا 3 را از نمای روبرو شروع می کنیم، جایی که جلوپنجره بزرگ چند ضلعی خودرو خودنمایی می کند. در نسخه سدان قسمت زیرین این جلوپنجره با یک پوشش کرومی تزئین شده، جالب اینکه این پوشش تا زیر چراغ های باریک امتداد داشته و با آنها ترکیب شده است.

73b2e96e-2019-mazda-3-sedan-hatch-43

در نمای عقب هم هر دو نسخه از طراحی نسبتا مشابهی بهره می برند. در این بخش چراغ های باریک اصلی با گرافیک دایره ای، اسپویلر کوچک موجود بر روی صندوق، سپر متورم و دو خروجی گرد اگزوز از شاخصه های بارز به شمار می روند.

7d8e4ac5-2019-mazda-3-sedan-hatch-413

در نمای جانبی تفاوت ها بیشتر می شود، زیرا به دلیل نبود صندوق، نسخه هاچ بک ستون انتهایی ضخیم تر و پنجره های عقب متفاوتی دارد.

eafdfa27-2019-mazda-3-sedan-hatch-463

برعکس بدنه، می توان گفت که در داخل کابین با یک انقلاب روبرو هستیم. در این بخش طراحان مزدا سادگی را در دستور کار قرار داده و با استفاده از اشکال و خطوط مینیمال، فضایی به دور از پیچیدگی های رایج این روزها پدید آورده اند.

0c3af598-2019-mazda-3-sedan-hatch-443

فرمان سه شاخه، نمایشگر ایستاده 8.8 اینچی مربوط به سیستم اینفوتینمنت، تزئینات کرومی، روکش پارچه ای قسمتی از داشبورد و روکش چرم صندلی ها برخی از ویژگی های کابین زیبای مزدا 3 چهارم به شمار می روند.

0c3af598-2019-mazda-3-sedan-hatch-443

آنطور که مزدا اعلام کرده، در این اتومبیل توجه ویژه ای به جزئیات داخل کابین شده و از تزئینات با کیفیت در قسمت های مختلف بهره گرفته شده است.

از میان تغییرات زیاد کابین می توان به افزایش 10 میلی متری دامنه حرکتی فرمان تلسکوپی، افزایش طول زیر آرنجی و انتقال جا لیوانی ها به جلوی دسته دنده اشاره نمود.

b97aec82-2019-mazda-3-sedan-hatch-323

نسل جدید مزدا 3 با طیف گسترده ای از پیشرانه ها به فروش خواهد رسید. بسته به بازار این خودرو نیروی خود را از موتورهای 1.5، 2 و 2.5 لیتری بنزینی و یک موتور 1.8 لیتری دیزلی دریافت خواهد کرد. ژاپنی ها تایید کرده اند که نسخه مجهز به موتور Skyactiv-X بصورت هیبریدی عرضه خواهد شد. به گفته مزدا مدل های مجهز به این پیشرانه هیبریدی از نظر مصرف سوخت، سازگاری با محیط زیست و لذت رانندگی در سطحی بالاتر قرار خواهند داشت.

0f29bd63-2019-mazda-3-sedan-hatch-333

شرکت مزدا محصول محبوب خود را با سیستم چهار چرخ محرک i-Activ عرضه خواهد کرد. این سیستم در همکاری با سیستم کنترل گشتاور G-Vectoring Control Plus که اخیرا با کراس اوور CX-5 معرفی شد، سواری با مزدا 3 را به یک تجربه ناب تبدیل می کند.

سیستم تعلیق مزدا 3 چهارم، در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی اختصاصی که توسط مهندسین شرکت ژاپنی توسعه یافته، انتخاب شده است.

65bee335-2019-mazda-3-sedan-hatch-613

به اعتقاد سازنده با تغییرات صورت گرفته، نسل جدید مزدا 3 از لحاظ شتاب، قدرت مانور و ترمزگیری بهبود یافته و مثل یک ابزاری است که برای سال ها مشغول استفاده از آن بوده اید.

مزدا 3 از لحاظ تجهیزات ایمنی و سیستم های کمکی راننده نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو از امکاناتی نظیر اخطار ترافیک در جلو که از رادارهای جانبی برای تشخیص دیگر اتومبیل ها کمک می گیرد و سیستم Cruising & Traffic Support برای حرکت و توقف خودکار در ترافیک سود می برد.

85a31063-2019-mazda-3-sedan-hatch-293

علاوه بر موارد یاد شده، مهندسین مزدا سیستم جدیدی را برای کنترل وضعیت راننده توسعه داده اند که با تکیه بر دوربین های اینفرارد میزان خواب آلودگی یا تمرکز فرد حاضر در پشت فرمان را مدام تحت نظر می گیرد. در صورت تشخیص شرایط خطرناک برای راننده، سیستم مذکور با پخش اعلان های صوتی به وی اخطار می دهد.

687d8660-2019-mazda-3-sedan-hatch-63

با وجود معرفی، مزدا فعلا اطلاعاتی را در رابطه با زمان فروش و قیمت محصول جدید خود در اختیار رسانه ها نگذاشته است. بد نیست اشاره کنیم نسل قبلی مزدا 3 با قیمتی در حدود 20 هزار دلار به فروش می رسید، یعنی چیزی معادل نصف درآمد سرانه یک شهروند در کشورهای پیشرفته.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۸ آذر ۱۳۹۷

    سلام،دیجیاتـو لطــــفا امـکان زوم روی تصاویـر رو در آپـدیت بعـدی اضافـه کن،‌قبـلا میـشد تصویـر رو بـاز کـرد و زوووم کـرد امـا خیـلی وقتـه دیگـه نمیـشه و ایـن مـورد بــشدت کـاربرها رو اذیـت میـکنه...

  • Amir Sadat
    Amir Sadat | ۸ آذر ۱۳۹۷

    خیلی زیباست با طراحی موتوری پیشرفته که برای اولین بار به دنیای خودرو معرفی میشه

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۸ آذر ۱۳۹۷

    نسل قبلی مزدا 3 با قیمتی در حدود 20 هزار دلار به فروش می رسید، یعنی چیزی معادل نصف درآمد سرانه یک شهروند در کشورهای پیشرفته.

    تو کشور ماهم به لطف مردم احمق و مسئولین دزد محترم همین وضعیته...

مطالب پیشنهادی