ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ام وی ام 315 در برابر لیفان X50 ؛ مقایسه هاچ بک های اقتصادی یکصد میلیونی

ام وی ام 315 (چری A13 یا فالوین2) نخستین مرتبه در اوایل دهه ۹۰ شمسی از طریق نماینده رسمی چری در ایران یعنی مدیران خودرو وارد بازار کم تنوع خودروی کشورمان شد. در آن دوران ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۹ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ام وی ام 315 (چری A13 یا فالوین2) نخستین مرتبه در اوایل دهه ۹۰ شمسی از طریق نماینده رسمی چری در ایران یعنی مدیران خودرو وارد بازار کم تنوع خودروی کشورمان شد.

در آن دوران به دلیل ناشناخته بودن MVM315 برای مشتریان ایرانی، شرکت سازنده قیمتی در محدوده‌ی نزدیک به سایر خودروهای پرفروش و نسبتا ارزان‌قیمت برای آن در نظر گرفت تا با اتخاذ این سیاست بتواند مشتری ایرانی را نسبت به خرید آن خودروی غریب و نه چندان زیبا ترغیب نماید.

ام وی ام 315

نسخه اولیه ارائه شده در ایران آنچنان که باید و شاید نتوانست خود را در دل مشتری ایرانی جای دهد. بنابراین مدیران خودرو تصمیم به عرضه مدل فیس‌لیفت شده آن با ظاهری نسبتا زیباتر گرفت.

مدیران خودرو ابتدا MVM315 فیس لیفت را در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌کرد اما امروز تنها نسخه اسپرت اکسلنت آن به مشتریان ایرانی تحویل می گردد.

ام وی ام 315

از سوی دیگر اما شرکت کرمان موتور به عنوان قطب دیگر عرضه کننده محصولات خودرویی کشور چین در بازار ایران، اقدام به فروش یک هاچبک چینی البته با ظاهری شبه‌کراس‌اوور به نام لیفان ایکس50 نمود تا در این کلاس خودرویی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا این دو خودروی هاچبک چینی را در برابر یکدیگر قرار داده و آنها را نسبت به یکدیگر محک بزنیم. بنابراین لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ام وی ام 315

مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام 315 و لیفان ایکس50

در نگاه اول به ام وی ام 315، با یک هاچبک نسبتا کشیده طرف هستید که به نظر می‌رسد بیشتر برای استفاده خانواده‌های کم‌جمعیت و زوج‌‌های جوان طراحی شده باشد.

نمای جلوی ام وی ام 315 فیس لیفت نسبت به گذشته بسیار ارتقا یافته و مهیج‌تر به نظر می‌رسد. چراغ‌های جلو با گوشه های تیز در دو طرف یک جلوپنجره کوچک و چهار ضلعی قرار گرفته‌اند.

ام وی ام 315

سایز جلو پنجره به حدی کوچک است که قطعا نمی‌تواند هوای مورد نیاز مجموعه فنی را به تنهایی تامین نماید؛ بنابراین یک مجرای نسبتا بزرگ ورودی هوا در نیمه پایینی سپر به رنگ مشکی تعبیه شده است. دو جایگاه مه‌شکن هماهنگ و زیبا نیز در کناره‌های آن قرار گرفته‌اند.

مجموعه‌ی از قطعات پلاستیکی مشکی-نقره‌ای رنگ در سرتاسر نقاط زیرین بدنه و دور گلگیرها نصب شده است تا جلوه‌ای اسپرت و جذاب‌تر را برای این هاچبک چینی پدید آورده باشند.

ام وی ام 315

از سوی دیگر، ظاهر لیفان X50 به عنوان یک خودروی هاچبک، طوری طراحی شده که جلوه‌ای کراس‌اوورمانند درون آن مستتر باشد.

فرم چراغ‌های جلو و جلوپنجره کوچک و کشیده آن، تا حدی با ام وی ام 315 مشابهت دارد اما مجرای ورودی هوا که بر روی سپر تعبیه شده نسبت به 315 کاملا متفاوت بوده و به سمت بالا تا زیر جلو پنجره کشیده شده است، به طوری که جایگاه نصب پلاک را نیز در دل خود جای داده است. طراحی مه‌شکن‌ها و جایگاه آنها نیز کاملا متفاوت است.

 

در ایکس50 هم از قطعات پلاستیکی مشکی رنگ در دورتادور قسمت زیرین بدنه بهره برده شده تا ظاهری جذاب و کراس‌اوورنماتر برای آن پدید آورده شده باشد.

نمای جانبی لیفان ایکس50 نسبتا جذاب بوده و در قیاس با ام وی ام 315 جلوه‌ی بهتری دارد. دستگیره‌های دو درب جانبی نیز برخلاف معمول در یک راستا قرار ندارند.

لیفان ایکس50

لیفان X50 در نمای عقب (به ویژه قسمت چراغ‌ها) بسیار شبیه به آلفارومئو جولیتا طراحی شده و انسان را به یاد آن خودروی زیبا و معتبر می‌اندازد. نمای عقب ام وی ام 315 نیز در نوع خود مناسب به نظر رسیده و تقریبا می‌تواند جوابگوی نیازهای بصری مشتریان ایرانی باشد.

لیفان ایکس50

ام وی ام 315

همچنین خطوط حجمی مختلفی به جهت کاهش سادگی، افزایش نمای عضلانی و حس جسارت، بر روی بدنه هر دو خودرو نقش بسته‌اند.

به طور کلی طراحی بیرونی هر دو خودرو با توجه به تنوع اندک خودروهای هاچ بک در ایران می‌تواند مورد پسند واقع گردد اما احتمالا شما هم با بنده موافق باشید که لیفان ایکس50 ظاهر خوشایندتری نسبت به MVM 315 داشته و از این نظر نسبت به آن برتری دارد. همچنین جلوه کراس‌اوور مانند لیفان ایکس50 نیز علاقمندان بیشتری را به سمت این خودرو سوق می‌دهد.

ابعاد بدنه MVM 315 به شرح زیر است:

طول: 4188 میلی‌متر عرض: 1686 میلی‌متر  ارتفاع: 1480 میلی‌متر  فاصله محوری: 2527

ابعاد بدنه لیفان ایکس50 نیز به شرح زیر است:

طول: 4100 میلی‌متر عرض: 1722 میلی‌متر  ارتفاع: 1540 میلی‌متر  فاصله محوری: 2550

طراحی داخلی

لیفان ایکس50

در طراحی فضای داخلی ام وی ام 315 عمدتا از خطوط صاف و شکسته با زوایای نسبتا تند و تیز استفاده شده و کمتر اثری از منحنی‌های سیال و روان به چشم می‌خورد.

صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی درمیانه داشبورد تعبیه شده و دکمه‌های سیستم تهویه به همراه کلید گردان تنظیم شدت پرتاب باد نیز در ناحیه زیرین آن جانمایی شده‌اند. تریم داخلی ام وی ام 315 به رنگ مشکی بوده و معدود قطعات نقره‌ای رنگ در داشبورد و پنل درب‌ها مشاهده می‌شود.

متریال عمده به کار رفته و در نقاط مختلف از جنس پلاستیک خشک و نه چندان با کیفیت است که البته برای خودرویی در این رنج قیمت عادی به نظر می‌رسد. فرم صندلی‌ها خوب است اما ردیف عقب برای افراد بلندقد، تا حدودی با محدودیت در فضای سر و پا مواجه خواهد بود.

در ضمن پنل کیلومتر شمار ام وی ام 315 برخلاف لیفان X50 از نوع مکانیکی بوده اما از طراحی نسبتا اسپرت و مهیجی برخوردار است.

فضای داخلی لیفان ایکس50 در قیاس با ام وی ام 315 مدرن‌تر و جذاب تر احساس می‌شود. در قسمت میانی داشبورد خبری از صفحه نمایشگر لمسی نیست. در آنجا یک سیستم پخش صوت سنتی حضور دارد و از طراحی دلنشین‌تری برخوردار است.

طراحی پنل کیلومتر شمار لیفان نیز به کل با 315 تفاوت داشته و جلوه خاصی به کابین ایکس50 به ویژه با آن رنگ قرمز پس‌زمینه بخشیده است. در اینجا از خطوط صاف و شکسته با زوایای نسبتا تند و تیز استفاده شده اما انحناهای طراحی نیز در گوشه و کنار به چشم می‌خورند.

فرم صندلی‌ها، جاداری کابین و کیفیت متریال لیفان X50 نیز تقریبا در حدواندازه‌های 315 برآورد می‌شود.

لیفان ایکس50

تجهیزات و امکانات

تجهیزات و آپشن‌های mvm 315 اسپرت اکسلنت را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کمربند ایمنی 3 نقطه ای برای کلیه سرنشینان
 کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو
 سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
 مجهز به سیستم هشداردهنده و ضد سرقت ایموبلایزر
 مجهز به مانیتور 7 اینچی لمسی
 مجهز به سیستم ناوبری GPS فارسی
 مجهز به کیت اسپرت بدنه
 مجهز به دوربین عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه نمایش
اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث
 سیستم مدیریت پیمایش ( نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و …)
 مجهز به سیستم چند رسانه مولتی مدیا و mp3  با قابلیت اتصال پورت USB
 مجهز به 6 بلندگوی استریو
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
مجهز به سنسور عقب
صندلی های چرمی با دوخت دورنگ اسپرت
 رینگ آلومینیومی 15 اینچی اسپرت
سیستم تهویه دستی
قفل مرکزی با ریموت
تنظیم برقی آینه های جانبی
شیشه بالابر برقی کلیه درب ها
مجهز به گرمکن شیشه عقب

تجهیزات و آپشن‌های لیفان ایکس50 را نیز می‌توانید در ادامه مشاهده نمایید:

مجهز به سیستم ISOFIX
سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX
دارای 4 بلندگو
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمز ضد قفل ABS
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
 سنسور دنده عقب
سیستم ترمز کمکی BAS
صندلی چرمی
Day Light
کامپیوتر سفری
رینگ آلومینیومی
شیشه های جلو و عقب برقی
سان روف

مقایسه مشخصات فنی و پیشرانه

ام وی ام 315 از یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم 1497 سی سی نیرو می‌گیرد. حداکثر قدرت و گشتاور حاصل از این پیشرانه به ترتیب برابر 109 اسب بخار(5750rpm) و 140 نیوتن متر(4500rpm) است.

یک جعبه دنده دستی 5 سرعته نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 170 کیلومتر برساعت عنوان شده است. وزن این خودرو برابر 1275 کیلوگرم عنوان شده است.

در سوی مقابل، لیفان ایکس 50 نیز از یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم 1498 سی سی بهره می‌برد. حداکثر قدرت و گشتاور حاصل از این پیشرانه به ترتیب برابر 102 اسب بخار(6000rpm) و 133 نیوتن متر(4500rpm-3500) است. یک جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا اتوماتیک cvt نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را بر عهده‌دار گشته‌اند.

حداکثر سرعت این خودرو نیز 170 کیلومتر برساعت عنوان شده است. وزن نسخه دستی لیفان ایکس50 برابر 1150 کیلوگرم بوده و نمونه اتوماتیک در حدود 25 واحد سنگین‌تر خواهد بود.

صحبت پایانی

هر دو خودروی مورد بحث همانند هر محصول دیگری دارای مزایا و معایبی هستند؛ ام وی ام 315 با توجه به آن که سالیان درازتری در ایران حضور دارد، از نظر خدمات پس از فروش، لوازم یدکی و بازار دست دوم نسبت به لیفان ایکس 50 برتری نسبی دارد.

البته ایکس 50 نیز به دلیل ظاهر به‌روزتر و قیمت نسبتا مناسبی که پیش از نوسانات اخیر نرخ ارز از آن برخوردار بود، بتدریج در حال گسترش دایره طرفداران خود بود که در حال حاضر و با رسیدن نرخ نمونه اتوماتیک آن به محدوده فراتر از صد میلیون تومان، تا حدودی از شیب منحنی محبوبیت آن(همچون بسیاری از مدل‌های دیگر) کاسته شده است.

مهمترین نقیصه ام وی ام 315 در قیاس با لیفان ایکس 50 را می‌توان فقدان گزینه گیربکس اتوماتیک برای آن دانست. از سوی دیگر عدم ارائه صفحه نمایشگر لمسی برای کابین ایکس 50 کاملا توی ذوق می‌زند. از نظر عملکردی نیز هر دو خودرو تقریبا مشابه همدیگر بوده و برتری قابل توجه و آنچنانی را نمی‌توان برای هیچ یک قائل شد.

لیفان ایکس50

بهای نمونه‌های مجهز به گیربکس دستی در هر دو خودرو تقریبا مشابه بوده و در محدوده 84 میلیون تومان سیر می‌کند. قیمت مدل اتوماتیک ایکس50 نیز به طور میانگین معادل 105 میلیون تومان (آبان97) اعلام شده است.

اگر خواهان یک هاچبک شبه کراس‌اوور با طراحی زیبا و مدرن‌تر و البته مجهز به گیربکس اتوماتیک هستید، لیفان ایکس50 برای شماست، در غیر این صورت می‌توانید از رانندگی با mvm315s اسپرت اکسلنت خود لذت ببرید.

 

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • حسین باباپور
    حسین باباپور | ۱۰ آذر ۱۳۹۷

    متاسفانه طنز تلخ قضیه هم همین نکته ای هست که دوستان به درستی اشاره کردن... اما متاسفانه(با درجه وخامت بیشتر) در بازاری که یک خودروی قدیمی ژاپنی (مزدا3 نیو2009) حدود 280 میلیون قیمت خورده، به نظرم چاره ای نمیمونه جز اینکه صفت اقتصادی رو به محصولات صد میلیونی نسبت بدیم... متاسفانه...

  • Hamed Halimi
    Hamed Halimi | ۱۰ آذر ۱۳۹۷

    واقعا جای سوال داره که ۱۰۰ میلیون الان اقتصادی هستش .........
    یا نویسنده این مطلب تعریف درست و کاملی از اقتصادی ندارن یا برای ایشون هم اقتصادی هستش .....
    اقتصادی یعنی درصد بزرگی از جامعه قادر به خرید این ماشین باشند و این ماشین ها هم در مقابل حداقل تجهیزات استاندارد در کنار کیفیت مطلوب رو داشته باشه ...
    من در این ۲ ماشین با ارفاق جز مورد دوم مورد دیگه ای برای اقتصادی بودن نمیبینم.

  • hamed71
    hamed71 | ۱۰ آذر ۱۳۹۷

    اقای باباپور عزیز یا 100 میلیون تومن براتون علف خرسه یا از اقتصاد سر در نمیارید که اسم اینو گذاشتید هاچ بک اقتصادی صد میلیونی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی