ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویرایش ژنتیکی نوزادان ممکن است سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار داده باشد

خبر مربوط به ویرایش ژنتیکی دو نوزاد توسط محققان چینی برای مقاوم شدن آن‌ها به ویروس HIV یکی از مهم ترین اتفاقات هفته اخیر بود که واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت. حال، داده‌های جدیدی نشان ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

خبر مربوط به ویرایش ژنتیکی دو نوزاد توسط محققان چینی برای مقاوم شدن آن‌ها به ویروس HIV یکی از مهم ترین اتفاقات هفته اخیر بود که واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت. حال، داده‌های جدیدی نشان می‌دهد که این ویرایش ژنتیکی ممکن است کار نکرده و در عوض سلامت نوزادان در معرض خطر قرار گرفته باشد.

هه جیانکو آی به عنوان سرپرست این پروژه، با استفاده ابزاری خاص برای ویرایش ژن‌ها، آزمایشاتی را روی ۳۱ جنین برای جایگزین کردن ژن CCR5 که ویروس HIV هنگام آلوده کردن بدن انسان از آن استفاده می کند انجام داده بود.

به گفته خود او، این کار روی ۲ جنین دختر با نام‌های «لولو» و «نانا» موثر بوده است. البته هنوز دیگر متخصصان ژنتیک کار این تیم را تایید نکرده‌اند و از آن‌جایی که آن‌ها به کودکانی که ویرایش ژنتیکی روی آن‌ها انجام شده و یافته‌های علمی هه جیانکو آی و والدین این بچه‌ها دسترسی ندارند، نمی‌توان اظهار نظر معتبری را در رابطه با این آزمایش پیدا کرد.

تنها اطلاعات محدود منتشر شده در رابطه با این قضییه به حضور او در کنفرانس ویرایش ژن در هنگ کنگ برمی‌گردد که طی آن جیانکو آی جزییات کمی را در مورد آزمایش خود با دیگر دانشمندان به اشتراک گذاشت؛ جزییاتی که ظاهرا خبر از طبق برنامه پیش نرفتن همه مراحل ویرایش ژن‌ها می‌دهد.

اریک توپول به عنوان یکی از متخصصان ژنتیک در موسسه تحقیقات اسکریپس می‌گوید که داده‌ها ی منتشر شده توسط جیانکو آی نشان می‌دهد که کار ویرایش ژن‌های نوزدادن با دقت پایینی انجام شده است. گیتان باریگو که او هم یکی از متخصصان ژنتیک در دانشگاه ملی استرالیا است می‌گوید که اسلاید‌های منتشر شده توسط تیم چینی در واقع نشان می دهد که آن‌ها کار ویرایش ژن نوزادان را بسیار ضعیف انجام داده‌اند.

ویرایش ژنتیکی

هر فردی دارای دو نسخه از هر ژن است که یکی از آن‌ها را از پدر و دیگری را از مادر به ارث برده است. هر دوی بچه‌ها یک نسخه بدون ویرایش و یک نسخه ویرایش شده از سلول‌ها را در بدن خود دارند. به گفته باریگو این موضوع به این معنا است که نوزاد‌ها ژن طبیعی را در بدن خود دارند و پس هنوز هم در خطر ابتلا به ویروس HIV هستند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که ممکن است ویرایش ژن‌ها به روشی که هه جیانکو آی و تیمش آن را انجام داده، پیامدهای خطرناکی را روی سلامت انسان بگذارد.

طی سال جاری هم مقالات تازه‌ای منتشر شده که نشان می‌داد ویرایش یک قسمت از دی ان ای با استفاده از این روش می‌تواند به سایر کدهای ژنتیکی آسیب زده و برای مثال و صورت تصادفی، یک سیستمی که انسان را از سرطان چشم محافظت می‌کند را از بین ببرد و به همین دلیل ممکن است کودکان ذکر شده در معرض خطر قرار گرفته باشند.

خبرها حاکی از این است که هه جیانکو آی مجوزهای لازم برای انجام این کار را دریافت نکرده و حتی موضوع را به اطلاع دانشگاهی که تحقیقات در آن‌ انجام شده نرسانده است.

اخیرا،  بسیاری از دانشمندان طی بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات جدی در مورد سلامت دو کودک اصلاح ژن شده و تیم هه جیانکو آی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی