ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابطال معاینه فنی

مدیر اقلیم حفاظت محیط زیست: اصلی‌ ترین موضوع در کاهش آلودگی هوا، حذف کامیون ‌ها و خودرو‌های فرسوده است. مسعود زندی­ گفت: طرح ال ای زد، ­طرح کاهش آلودگی هواست که امسال این طرح با ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۲۲:۲۱

مدیر اقلیم حفاظت محیط زیست: اصلی‌ ترین موضوع در کاهش آلودگی هوا، حذف کامیون ‌ها و خودرو‌های فرسوده است.
مسعود زندی­ گفت: طرح ال ای زد، ­طرح کاهش آلودگی هواست که امسال این طرح با نصب هزار و 200 دوربین می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد، چرا که سابق تنها 300 دوربین در سطح شهر تهران نصب بود که تعداد دوربین ها افزایش یافته است.
مدیر دفتر تغییر هوا و اقلیم حفاظت محیط زیست ادامه داد: دوربین های نصب شده،­ تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر را کنترل می کنند و اعمال قانون صورت می گیرد اما درگذشته به دلیل کمبود این دوربین ها اهرم های نظارتی ضعیف بود ولی امروز وضعیت تغییر کرده است.

معاینه فنی

زندی افزود: یکی از علت هایی که سال گذشته در آلودگی هوا موثر بود تردد کامیون های فرسوده و اتوبوس های فاقد معاینه فنی در سطح شهر بود که با اجرای طرح ال ای زد، کامیون ها و اتوبوس های فاقد معاینه فنی حق تردد در سطح شهر را نخواهند داشت.
وی گفت: در حال حاضر تردد کامیون های فرسوده­ و حتی خرید و فروش آنها ممنوع است و در این زمینه مسئولان زیربط باید اقدام نمایند.
زندی افزود: طی جلساتی که با مسئولان داشته ایم در فصل سرد سال موضوع خودروها و کامیون های فرسوده اصلی ترین پایه آلودگی هواست و خودروهای فرسوده حق گرفتن معاینه فنی ندارند.
وی ادامه داد: در شرایطی که­­ نتوانسته ایم هنوز خودروهای فرسوده را از چرخه خارج کنیم ، می توانیم محدوده طرح زوج و فرد را افزایش دهیم چرا که این موضوع می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد.
زندی گفت: برنامه های آلودگی هوا در حال حاضر مدیریتی است که در کنار مسائل فنی می تواند اجرایی شود و در بهتر شدن هوا تاثیرگذار باشد.

دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از احتمال ابطال معاینه فنی معتبر بعد از وقوع تصادف خبر داد و گفت: در حال مذاکره با پلیس راهنمایی و رانندگی هستیم تا بتوانیم بعد از این حوادث، گواهی معاینه فنی معتبر را باطل کنیم.
پوریا محمدیان یزدی با بیان اینکه در بررسی عوامل تصادفات به این نتیجه رسیدیم نقص خودرو که در معاینه فنی محرز شده است، نقش مهمی در بروز تصادفات دارد، اظهار کرد: اگر خودرویی گواهی معاینه فنی را دریافت کند، اما روز بعد بنابر حادثه‌ ای با خودروی دیگری تصادف کند؛ به طوری که در این تصادف جلوبندی ماشین تغییر شکل دهد، قطعا آن خودرو دیگر از سلامت و ایمنی برخوردار نخواهد بود زیرا ضربه ای به آن وارد شده است و حتی اگر آن خودرو دوباره در تعمیرگاه به شکل اول خود باز گردد برای اطمینان از سلامت و ایمنی دوباره نیازمند بررسی مجدد است.

محمدیان ادامه داد: به همین جهت در حال مذاکره با پلیس راهنمایی و رانندگی هستیم تا بتوانیم بعد از این حوادث، گواهی معاینه فنى معتبر را باطل کنیم. یعنی یا کارشناس مربوطه سر صحنه تصادف اطلاعات خودروها را به سامانه سیمفا ارسال کند و یا به هنگام مراجعه رانندگان به واحد خسارت بیمه، از طریق این سازمان اطلاعات مربوطه به سامانه سیمفا جهت باطل شدن معاینه فنی ارسال شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: شهروندانی هستند که قبل از اتمام دوره یکساله معاینه فنی و حتی هر چند ماه یکبار خودروهایشان را چک می‌ کنند. در حقیقت این بینش و فرهنگی است که همه باید به آن برسند و فقط از روی اجبار و قانون برای بررسی سلامت خودرو مراجعه نکنند.
وی با اشاره به این که ما کشوری با تمدن بالا هستیم گفت: در حوزه ترافیک به این نتیجه رسیدیم که باید سطح فرهنگ مردم ارتقاء یابد و اگر امروزه این ارتقای فرهنگ ترافیکی را در سطح شهر شاهد نیستیم به دلیل این است که دستگاه‌ های مربوطه و متولی در این زمینه ضعیف کار کرده‌ اند. به عبارت دیگر کسی که آیین نامه راهنمایی و رانندگی را گذراند و گواهینامه دریافت کرد نباید رفتاری نامناسب در هنگام رانندگی داشته باشد.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به مباحثی چون ورود آموزش رانندگی در فضای مجازی و حضور خودروسازها و شرکت ‌های بیمه در ارتقای فرهنگ استفاده از خودرو اشاره کرد و گفت:

خودروسازها و شرکت‌ های بیمه باید در فرهنگ نگهداری خودرو با مردم همکاری کنند. اگر بیمه در این حوزه اقداماتی انجام دهد قاعدتا منفعت کار در بلند مدت به خود آنها می رسد. در حقیقت بایستی سطح دانش مردم در حوزه نگهداشت از خودرو را افزایش دهیم و با افزایش دانش مردم در این زمینه تخلفات نیز کمتر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی