ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین اطلاعات رسمی از لغو احتمالی طرح زوج و فرد در تهران برای سال 98

امروز خبر عجیبی در خروجی رسانه ها قرار گرفت که می تواند بار دیگر باعث دغدغه ذهنی پایتخت نشینان برای سال آینده شود. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

امروز خبر عجیبی در خروجی رسانه ها قرار گرفت که می تواند بار دیگر باعث دغدغه ذهنی پایتخت نشینان برای سال آینده شود. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی از حذف طرح زوج و فرد در سال آینده خبر داده و جزئیات آن را تشریح کرد. بنا به گفته های محسن پورسیدآقایی، براساس تصمیم شورای ترافیک و شورای شهر تهران قرار بر این بود که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده‌ی زوج و فرد نیز تسری یابد.

طرح زوج و فرد

وی در این خصوص توضیح داد

مطالعات اخیر که در خصوص طرح زوج و فرد صورت گرفته نشان می دهد که طرح مذکور اشتباه بوده و در بلندمدت نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است، بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان‌قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود. مطالعات نشان می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است طرح زوج و فرد لغو شود.

پورسیدآقایی در مورد نحوی اجرای طرح ها و ایده های جایگزین طرح زوج و فرد توضیح داد مطالعات موردنظر در حال انجام است و در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالا اجرای طرح زوج و فرد پس از سال‌ها در تهران لغو شده و این طرح تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می شود. بر این اساس، دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نبوده و همه‌ی خودورها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند. اما هزینه‌‌ی ورود به حلقه‌ی دوم طرح ترافیک یا همان محدوده‌ی زوج و فرد، یک‌سوم هزینه‌ی طرح ترافیک خواهد شد.

وی در خصوص ساکنان مناطق قرار گرفته در حلقه دوم طرح ترافیک نیز افزود

همچون ساکنان محدوده طرح ترافیک، برای تردد ساکنین این مناطق نیز تخفیف‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود.

پورسیدآقایی در ادامه در خصوص آلودگی هوا در تهران نیز توضیح داد که بارش های پاییزی امسال سبب شده که میزان آلودگی هوا و روزهای آلوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد. بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سه سال پیش بود که حدود ۲۰ روز سکون وارونگی داشتیم. اگر برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در تهران اجرا شود دیگر شاخص قرمز نخواهیم داشت و مدارس تعطیل نمی‌شوند.

بیان این اظهارات در حالیست که اجرای طرح زوج و فرد در تهران سابقه ای 13 ساله دارد و به سال 1384 باز می گردد. بنابراین مشخص نیست که چرا مطالعات در خصوص عدم تاثیر گذاری این طرح بر ترافیک و آلودگی هوا چرا تا این حد زمان برده است و بر چه اساسی یک طرح ذاتا اشتباه برای چنین مدت طولانی ای به اجرا گذاشته شده است.

از سوی دیگر تاثیر لغو طرح زوج و فرد بر روی بازار خودروهای دست دوم ارزان قیمت (که به گفته آقای پور سید آقایی به منظور تردد در محدوده خریداری شده اند) نیز قابل تامل خواهد بود. همچینن مشخص نیست که در صورت تشدید شدت ترافیک تهران در محدوده زوج و فرد در سال 1398 چه کسی پاسخگوی شهروندانی خواهد بود که همواره در نقش موش آزمایشگاهی مسئولان ظاهر می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۱ آذر ۱۳۹۷

    عوضی تر از اینا خودشون هستن
    اگر ما پول دو تا ماشین و بیمه و خرج های دیگه اش رو داشتیم ایران نبودیم احمق ها

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی