ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

red-tesla-model-s-china
خودرو

خودروهای برقی در چین هر لحظه مکان مالکین خود را به مراکز داده ارسال می کنند

با سیاست های اتخاذ شده از سوی دولتمردان چین، این کشور بزرگ ترین بازار برای خودروهای برقی محسوب می شود. در حال حاضر بیش از 200 برند مختلف به فروش انواع مدل های برقی شده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۵

با سیاست های اتخاذ شده از سوی دولتمردان چین، این کشور بزرگ ترین بازار برای خودروهای برقی محسوب می شود. در حال حاضر بیش از 200 برند مختلف به فروش انواع مدل های برقی شده در چین مشغول هستند که از مشهورترین آنها می توان به تسلا، ب ام و، فولکس واگن، دایملر، فورد، جنرال موتورز، نیسان و میتسوبیشی اشاره کرد.

اگر چه استفاده از این دسته از خودروها مزایای زیادی دارد، اما گزارش اخیری که در برخی از رسانه ها منتشر شده، حاکی از آنست اتومبیل های برقی، با جمع آوری پیوسته داده، اطلاعاتی را به مراکز کنترل دولتی ارسال می کنند. طبق این گزارش برندهای مطرح بین المللی در گردآوری داده هایی از جمله مکان اتومبیل های الکتریکی با دولت چین همکاری دارند.

Tesla Registers Shanghai Electric Car Firm in China

به گفته شرکت های سازنده خودروهای برقی، آنها به خاطر همخوانی با قوانین محلی اقدام به چنین کاری می کنند. این قوانین ظاهرا فقط مختص وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه های سبز بوده و به عنوان بخشی از برنامه دولت برای کنترل و نظارت بر شهروندان تصویب شده اند.

مقامات دولتی عقیده دارند داده های جمع آوری شده برای ارتقای امنیت عمومی، تسهیل توسعه صنعتی، برنامه ریزی برای بهبود زیرساخت ها و جلوگیری از سوء استفاده های مالی مورد استفاده قرار می گیرند.

در مقابل منتقدان می گویند که اطلاعات جمع آوری شده فراتر از اهداف مذکور بوده و می تواند باعث تضعیف جایگاه برندهای خودروساز خارجی یا تحت نظر گرفتن شهروندان شود؛ به ویژه اینکه داده ها بدون اطلاع مالکین جمع آوری شده و به لحظه در اختیار مراکز کنترل قرار می گیرند.

مرکز جمع آوری، پایش و تحقیق داده های عمومی مربوط به خودروهای برقی شانگهای یکی از مراکزی است که اتومبیل های الکتریکی دایما به آنجا متصل هستند.

A staff member (pictured) looks at a laptop near a screen displaying live data from vehicles at the Shanghai Electric Vehicle Public Data Collecting, Monitoring and Research Centre

در این مرکز یک نمایشگر دیواری بزرگ نصب شده که در آن نقطه های درخشان ریزی بر روی نقشه دیده می شوند. هر کدام از این نقطه ها در واقع نماینده یکی از تقریبا 222 هزار اتومبیل برقی هستند که در خیابان های شانگهای تردد می کنند. با دقت در این نمایشگر می توان به سادگی مکان زندگی، محل کار، خرید و عبادت افراد را به سادگی مشاهده کرد.

At the Shanghai Electric Vehicle Public Data Collecting, Monitoring and Research Centre, a wall-sized screen glows with dots

داده های موجود به مرکز کنترل ملی نیز ارسال می شوند؛ مرکزی که مدیریت آن بر عهده موسسه تکنولوژی پکن (Beijing Institute of Technology) بوده و علاوه بر شانگهای اطلاعات مربوط به تمامی 1.1 میلیون خودروی سبز حاضر در شهرهای چین را دریافت می کند.

مسلما با سیاست در پیش گرفته شده از سوی چینی ها، مدام بر میزان خودروهای برقی حاضر در این کشور افزوده خواهد شد. آقای دینگ شیائوهوا (Ding Xiaohua) مدیر مرکز داده شانگهای در اظهار نظری جالب گفته که جمع آوری اطلاعات با هدف تسهیل تحت نظر گرفتن شهروندان انجام نمی شود، هر چند در صورت درخواست پلیس و محاکم قضایی اطلاعات لازم در اختیار آنها گذاشته خواهد شد.

Pictured is Ding Xiaohua 2

هر چند گفته می شود مرکز داده مورد بحث به صورت غیر انتفاعی ثبت شده، اما ارتباطات نزدیکی با دولت داشته و کمک های مالی از آن دریافت می کند.

در چین خودروهای مربوط به انرژی های نو با یک شناسه اختصاصی در مرکز داده شناخته می شوند. برای دستیابی به اطلاعات مالکین، هر کدام از شناسه ها با داده های ثبت شده توسط سازنده خودرو مطابقت داده می شوند.

بد نیست اشاره کنیم بسیاری از خودروها در ایالات متحده، اروپا و ژاپن نیز داده هایی را در رابطه با مکان خودرو به شرکت های سازنده ارسال می کنند. این داده ها برای ردیابی خودرو یا معرفی سرویس های رفاهی یا خدمات اورژانسی در محیط اطراف به کار برده می شوند.

داده های دریافتی در مناطق یاد شده معمولا در اختیار شرکت های خودروساز باقی می مانند، ولی در صورت وقوع جرم و جنایتی خاص، اجازه دسترسی به دولت یا دیگر آژانس های قانونی صادر می شود.

در هر حال آنطور که خودروسازان مطرح ادعا کرده اند، آنها ابتدا در قبال به اشتراک گذاری اطلاعات با مرکز داده شانگهای مقاومت نموده اند، اما دولت چین با پیش نیاز قرار دادن این کار برای دریافت مشوق ها، موفق شده آنها را با خود همراه کند.

خودروهای برقی

آقای Jochem Heizmann مدیر فولکس واگن در چین اظهار کرده وی نمی تواند تضمین دهد که داده های جمع آوری شده از سوی دولت چین برای تحت نظر گرفتن شهروندان مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. البته او تاکید کرده که فولکس واگن داده های شخصی از قبیل هویت راننده را در سیستم های خود به طور امن نگهداری خواهد نمود.

آقای هیزمان افزوده که خودروهای ساخت این شرکت ممکن است مثل تلفن های همراه هوشمند محل کاربر را فاش کنند، اما هویت فرد استفاده کننده از آن را محفوظ نگه خواهند داشت. وی در این باره گفته:

تفاوت زیادی بین نشستن داخل خودرو و انجام خرید در یک مرکز تجاری وقتی تلفن هوشمندتان همراهتان است، وجود ندارد.

با توجه به اینکه تقریبا تمامی برندهای مطرح خود را برای ارایه اتومبیل های برقی در بزرگ ترین بازار جهان آماده می کنند، باید منتظر ماند و دید که آنها نهایتا چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی