ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی A7 مدل 2018؛ چشم سوم

وضعیت گوشی های سری گلکسی A سامسونگ کمی عجیب و غریب شده است. اواخر سال 2014 و ابتدای سال 2015 که برای اولین بار با خانواده گلکسی A آشنا شدیم تکلیف کاملاً روشن بود چون ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

وضعیت گوشی های سری گلکسی A سامسونگ کمی عجیب و غریب شده است. اواخر سال 2014 و ابتدای سال 2015 که برای اولین بار با خانواده گلکسی A آشنا شدیم تکلیف کاملاً روشن بود چون گوشی های گلکسی A3، گلکسی A5 و گلکسی A7 به ترتیب قامت و قدرت مرتب شده بودند. این روند در سال 2016 و 2017 هم تکرار شد جز اینکه یکی دو مدل گلکسی A8 و گلکسی A9 هم آن وسط ها داشتیم.

آخرین روزهای سال 2017 سامسونگ تصمیم گرفت تنوع این خانواده را کم کند و به همین دلیل، گلکسی A8 و مدل پلاس آن را (بررسی دیجیاتو) به جای مدل های قبلی معرفی کرد، ولی مجدد با رونمایی از گلکسی A6 و A6 پلاس سبد این خانواده را متنوع کرد. مدل های 2018 گلکسی A7 و گلکسی A9 هم اخیراً به این جمع اضافه شده اند تا گزینه های متعددی را پیش روی شما به عنوان خریدار قرار دهد. شاید تعدد محصولات این خانواده کمی گیج کننده باشد، اما در نهایت این امکان را فراهم می کند تا بر اساس نیاز بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

گلکسی A7 مدل 2018 حدود دو ماه قبل معرفی شد تا سامسونگ هم به جمع سازندگان گوشی هایی با دوربین سه گانه بپیوندد. این گوشی به بازار فوق العاده رقابتی حدود 300 دلار تعلق دارد، جایی که محصولات متنوع و ارزشمندی از برندهای چینی مثل هواوی، آنر، شیائومی و اوپو هم دیده می شوند. اما سامسونگ برای متمایز شدن در این بازار چه کرده است؟ بیایید ابتدا مشخصات گلکسی A7 مدل 2018 را با هم مرور کنیم.

  • بدنه شیشه ای با فریم پلاستیکی
  • نمایشگر 6 اینچی تمام اچ دی با تراکم 411 پیکسل در هر اینچ
  • چیپست 8 هسته ای و 14 نانومتری اگزینوس 7885
  • 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم
  • 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه گانه 24، 8 و 5 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی
  • باتری 3300 میلی آمپر ساعتی
  • اندروید 8 با رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس 9
  • قیمت حدود 300 دلار (حدود 4 میلیون تومان در بازار کشور)

گلکسی A7 مدل 2018 دو مشخصه اصلی سامسونگ یعنی نمایشگر سوپر امولد و چیپست اگزینوس را با خود دارد و دوربین اصلی سه گانه هم محور اصلی تبلیغات این گوشی به شمار می رود. در ادامه با بررسی گلکسی A7 مدل 2018 همراه ما باشید. تا با نقاط ضعف و قوت این محصول بیشتر آشنا شویم.

مورد عجیب شیشه و پلاستیک

زمانی که برای اولین بار گلکسی A7 را در دست می گیرید سبک بودنش جلب توجه می کند، به خصوص با توجه به اینکه ابعاد گوشی در حد گلکسی اس 9 پلاس و حتی کمی بزرگ تر از آیفون XS مکس است. از آنجا که پشت و روی گوشی از شیشه ساخته شده، پس این سبک وزنی تنها یک دلیل می تواند داشته باشد. قالب اصلی گلکسی A7 پلاستیکی است و سامسونگ برای جلوه دادنش از پوشش براق استفاده کرده، در حالی که تمام گلکسی A های سال قبل و امسال (حتی گلکسی A6 مدل 2018) فریم آلومینیومی یا بدنه یکپارچه فلزی داشتند.

به کار بردن شیشه در بدنه گوشی ها همواره یک تیغ دو لبه است؛ زیبایی چشم نوازی را با خود به همراه می آورد، اما از سوی دیگر احتمالا شکستن آن نیز بیشتر است. سامسونگ در این محصول از گوریلا گلس ۳ استفاده کرده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و نسبت به شیشه های عادی، مقاومت بیشتری دارد. با این حال از آن زمان بیش از ۴ سال می گذرد و اکنون گوریلا گلس ۵ در بازار یافت میشود که نسبت به نسخه های پیشین از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار است.

بی شک بهتر بود که سامسونگ برای مقاومت بیشتر در برابر شکستگی، از نسخه جدیدتر گوریلا گلس استفاده می کرد، اما فراموش نکنیم که گلکسی A7 یک محصول میان رده است و طبیعتا نمی تواند تمام ویژگی های یک پرچمدار را دارا باشد. لذا توصیه می شود که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند، از کاور برای دستگاه خود استفاده کنید. بدین شکل نه تنها از شکستگی احتمالی می توانید جلوگیری کنید، بلکه از جلوه ناخوشایند به جا ماندن اثر انگشت بر روی بدنه پشتی نیز راحت خواهید شد.

اگر کاربر قدیمی سامسونگ هستید، دنبال دکمه های تنظیم صدا در سمت چپ بدنه نگردید چون به سمت راست منتقل شده اند. سامسونگ همچنین برای اولین بار به تبعیت از سونی، دکمه پاور مجهز به حسگر اثر انگشت را در بهترین جای ممکن، یعنی لبه ی سمت راست قرار داده که علاوه بر قابلیت دسترسی مناسب، سرعت و دقت خوبی هم دارد. البته صدای کلیک دکمه های ولوم و پاور کمی آزاردهنده است.

سامسونگ در این محصول از درگاه میکرو USB استفاده کرده که ای کاش آن را با درگاه جدیدتر USB-C جایگزین می کرد. همچنین نبود گواهی IP68 و عدم مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را می توان از مواردی عنوان کرد که جای خالی آن در محصول احساس می شود.

بزرگ، درخشان، نه چندان بیکران

نمایشگر درخشان و خوش آب و رنگ گلکسی A7 را می توان یکی از نقاط قوت این دستگاه دانست. این صفحه 6 اینچی سوپرامولد با رزولوشن تمام اچ دی (2220×1080 پیکسل) و تراکم 411 پیکسل در هر اینچ به اندازه کافی وضوح و کیفیت دارد که از تماشای هرگونه محتوا روی آن لذت ببرید. حتی اگر این گوشی را کنار پرچمداران سامسونگ مانند گلکسی اس 9 پلاس یا گلکسی نوت 9 قرار دهید، تفاوت کیفیت نمایشگر آنقدرها محسوس نیست. البته تفاوت حاشیه اطراف صفحه در مقایسه با پرچمداران به اندازه کافی محسوس است که استفاده از نام بیکران برای این نمایشگر کمی طنزآمیز به نظر برسد.

ما حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A7 را در حالت دستی حدود 400 نیت اندازه گرفتیم که البته در حالت خودکار به حدود 600 نیت می رسد. این سطح از روشنایی برای کار کردن با گوشی در اکثر شرایط نوری کفایت می کند و حتی در زیر نور خورشید هم به خاطر نسبت کنتراست بسیار خوب، مشکلی ایجاد نمی شود. نمایشگر همیشه روشن (AOD) و قابلیت فیلتر نور آبی را هم به این موارد اضافه کنید. بدین ترتیب نمایشگر گلکسی A7 را می توان نقطه قوت اصلی آن در نظر گرفت.

پرتوان، اگر خیلی سخت نگیرید

گلکسی A7 گوشی جدیدی است که آخرین نسخه سیستم عامل اندروید را در اختیار ندارد. این گوشی به اندروید 8.0 و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس 9.0 مجهز شده، یعنی همان ترکیبی که الان در گلکسی اس 9 می بینیم. با این حال پرچمداران اخیر سامسونگ حتماً به اندروید 9 (و شاید 10) آپدیت می شوند ولی در مورد گلکسی A7 به عنوان یک میان رده نسبتاً ارزان قیمت نمی توان با اطمینان چنین نظری داد.

حالا اگر خیلی روی آپدیت بودن گوشی جدیدتان حساس نیستید، می توانید از تجربه روان و کم نقص اندروید روی یک گوشی با سخت افزار معمولی لذت ببرید. سامسونگ اکسپرینس با همان امکانات همیشگی یکی از بهترین رابط های کاربری اختصاصی دنیای اندروید به شمار می رود. از شخصی سازی تمام بخش های گوشی با تم ها و پس زمینه های مختلف گرفته تا برنامه های اختصاصی مانند گیم لانچر، فولدر ایمن یا گالری که حتماً با آنها آشنا هستید.

علاوه بر اجرای روان اپ های سیستمی و رابط کاربری، گلکسی A7 به راحتی برنامه های ثالث و حتی بازی های گرافیک بالا را هم اجرا می کند اما قبل از نتیجه گیری در مورد توان سخت افزاری، بهتر است ابتدا نگاهی به نتایج بنچمارک این گوشی بیندازیم. ما مثل همیشه برنامه های آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک را روی این دستگاه اجرا کردیم که نتایج به دست آمده را در تصویر زیر می بینید.

سخت افزار اصلی گلکسی A7 با گلکسی A8 (مدل 2018) یکیست، یعنی چیپست 14 نانومتری و 8 هسته ای اگزینوس 7885، پردازشگر گرافیکی Mali-G71 و چهار گیگابایت حافظه رَم. البته در برخی بازارها می توان گلکسی A7 را با 6 گیگابایت حافظه رَم خرید. بنابراین نتایج مشابهی را هم در تست های سخت افزاری شاهد هستیم. برای مقایسه باید اشاره کرد که گلکسی A8 در تست های فوق به ترتیب امتیازات 115000، 1500، 4360، 5019 و 980 را به دست آورده است.

همان طور که در بررسی گلکسی A8 هم گفتیم، توان پردازش کلی این گوشی نسبت به نسل قبل (گلکسی A7 مدل 2017) به مراتب بهتر شده اما از نظر قدرت پردازش گرافیکی اندکی ضعیف تر عمل می کند (گلکسی A7 قبلی در تست Sling Shot امتیاز 1125 را به دست آورده است). با این حال ما سه بازی وکتور 2، شدو فایت 3 و آسفالت 9 را روی گلکسی A7 اجرا کردیم که دو مورد اول به صورت کاملاً روان به اجرا درآمدند و آسفالت 9 هم با تنظیمات متوسط عملکرد رضایت بخشی داشت. بنابراین می توانید برای اجرای معمول بازی های سه بعدی روی این گوشی حساب کنید.

امکانات ارتباطی گلکسی A7 نیاز تمام کاربران را برآورده می کنند: حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه در شبکه موبایل، وای فای دو بانده و بلوتوث 5. خوشبختانه درگاه کارت حافظه این گوشی هم مستقل از دو درگاه سیم کارت است و از کارت هایی با حداکثر ظرفیت 512 گیگابایت پشتیبانی می کند.

توانایی پخش صدای گلکسی A7 در همان حدیست که از یک گوشی میان رده با اسپیکر مونو روی لبه پایینی انتظار داریم. افزایش حجم صدا به اعوجاج و نویز منجر می شود و برای تجربه موسیقی با کیفیت باید حتماً از هدفون های حرفه ای استفاده کنید. هدفون موجود درون جعبه این دستگاه هم از نظر کیفیت ساخت و کیفیت صدا در سطح متوسط قرار دارد. جالب اینجاست که گلکسی A7 از استاندارد دالبی اتموس هم پشتیبانی می کند اما نامی از این گوشی در فهرست محصولات وب سایت رسمی دالبی دیده نمی شود، ضمن اینکه فعال کردن این قابلیت تغییر محسوسی را در کیفیت پخش صدا ایجاد نمی کند.

نیم نگاهی به چشم سوم

دوربین اصلی سه گانه را می توان مشخصه اصلی گلکسی A7 نامید که به عنوان نخستین میان رده با این قابلیت معرفی می شود. البته همان طور که در این مطلب هم گفتیم خیلی به تعداد دوربین ها و رزولوشن آنها توجه نکنید، چون موارد مهم تری مثل اندازه و نوع سنسور و گشودگی دیافراگم در کیفیت عکس خروجی نقش دارند. مشخصات چهار دوربین گلکسی A7 به قرار زیر است:

  • دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی با ضریب اف 1.7 (احتمالاً 1/2.8 اینچی)
  • دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض و ضریب اف 2.4 (احتمالاً 1/4.0 اینچی)
  • دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 (احتمالاً 1/5.0 اینچی)
  • دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.0 (احتمالاً 1/2.8 اینچی)

طبق مشخصات فوق می توان گفت که شما عملاً یک دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی با کیفیت مطلوب را در اختیار دارید. حالا اگر شرایط نوری کاملاً مناسب بود می توانید از لنز فوق عریض برای ثبت منظره های وسیع استفاده کنید و سنسور تشخیص عمق هم که تحت کنترل شما نیست و در مواقع لزوم، خودش فعال می شود.

رابط کاربری دوربین گلکسی A7 حالت های عکاسی متعددی را در اختیار شما قرار می دهد که با سوایپ به طرفین فعال می شوند. حالت Pro تنظیمات دستی را فعال می کند که متأسفانه قابلیت فوکوس دستی ندارد. حالت Live Focus برای محو کردن پس زمینه به کار می آید. گزینه ای به نام Scene Optimizer هم دیده می شود که ظاهراً قرار است 19 صحنه مختلف را به شکل هوشمند تشخیص داده و تنظیمات مناسب آنها را اعمال کند، ولی در عمل کار خاصی را انجام نمی دهد. بهتر است از این موارد بگذریم و کیفیت عکس های گلکسی A7 را بررسی کنیم.

همان طور که انتظار می رود، عکس ها در نور کافی بسیار جذاب و خوش آب و رنگ هستند. کنتراست عکس ها نسبتاً خوب است و رنگ ها به زیبایی به نمایش در می آیند. البته جزئیات تصویر به اندازه رقم 24 مگاپیکسل نیست و اگر با بزرگنمایی کامل به عکس نگاه کنید، می بینید پردازشگر تصویر گوشی به نقاشی آبرنگ روی آورده است. مشکل کاهش جزئیات در بزرگنمایی کامل، تقریباً در تمام تصاویر دیده می شود.

با این حال اگر عکس ها را بیش از حد بزرگ نکنید، نتیجه قابل قبولی از دوربین اصلی گلکسی A7 خواهید گرفت. در ادامه چند تصویر دیگر را که با این گوشی در نور کافی ثبت شده اند را می بینید:

اما دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز عریض به چه کار می آید؟ همان طور که از اسمش پیداست، این دوربین با لنز فوق عریض، فضایی به وسعت 120 درجه را پوشش می دهد و با استفاده از آن می توانید مناظر وسیعی را ثبت کنید. در تصویر زیر می توانید فضای تحت پوشش دوربین اصلی (سمت راست) و دوربین فوق عریض (سمت چپ) گلکسی A7 را با هم مقایسه کنید.

image

البته بهتر است از لنز فوق عریض فقط در فضاهای باز استفاده کنید چون در محیط های بسته به خاطر انحنای بیش از حد کناره ها، تصویر حالت نامناسبی خواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که دوربین ثانویه قابلیت فوکوس خودکار ندارد و با فوکوس ثابت عکس می گیرد.

دوربین سوم که در واقع فقط یک سنسور عمق سنج است، وظیفه جداسازی سوژه از پس زمینه را دارد و در این زمینه هم خوب عمل می کند. مقدار محو شدن پس زمینه را می توانید قبل یا بعد از ثبت عکس به دلخواه تنظیم کنید. در زیر عکسی که در دو حالت عادی (راست) و لایو فوکوس (چپ) ثبت شده را می بینید.

image

البته همچنان علت وجود دوربین سوم برای عمق سنجی در هاله ای از ابهام قرار دارد، چون اکثر شرکت ها از جمله خود سامسونگ می توانند تنها با یک دوربین، این افکت را با همین سطح از دقت، شبیه سازی کنند. در ادامه عکس پرتره با دوربین اصلی (به کمک دوربین سوم) و سپس پرتره با دوربین سلفی را می بینید.

حالا نوبت به عکاسی شبانه می رسد، جایی که پیکسل های کوچک و اپرچر بسته آفت دوربین های موبایل هستند. دوربین اصلی گلکسی A7 به خاطر حسگر کوچک و رزولوشن بالا، پیکسل های بسیار کوچکی دارد (حدود 0.9 میکرون) که برای جذب نور در محیط تاریک، کافی نیستند. با این حال اگر صبر و حوصله به خرج دهید می توانید تصاویر قابل قبولی را با آن ثبت کنید. در این شرایط عملکرد دوربین ثانویه چندان قابل قبول نیست، به گونه ای که پیشنهاد می کنیم کلاً قید تصاویر فوق عریض شبانه را بزنید.

image
image

 

همراه یک روزه

گلکسی A7 باتری 3300 میلی آمپر ساعتی لیتیوم-پلیمری دارد که در مقایسه با باتری 3600 میلی آمپر ساعتی نسل قبل و باتری 3500 میلی آمپر ساعتی گلکسی A8 پلاس، به ترتیب 300 و 200 میلی آمپر ساعت کمتر شده. به همین دلیل شاهد اختلاف 1 و 2 ساعته در شارژدهی این گوشی در تست باتری PCMark نسبت به موارد یادشده هستیم.

البته با همین مقدار شارژدهی هم به راحتی می توانید از یک روز کاری سنگین به سلامت عبور کنید. تجربه ما نشان داد گلکسی A7 در صورت استفاده معمول حدود یک روز و نیم دوام می آورد که برای اکثر کاربران کفایت خواهد کرد. متأسفانه علاوه بر تحمل درگاه میکرو USB، باید فقدان فناوری شارژ سریع را هم در این گوشی تحمل کنید. شارژر 7.75 واتی همراه گوشی هم به حدود دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد تا شارژ باتری گلکسی A7 را از صفر به صد برساند.

هر آنچه گفتیم

گلکسی A7 مدل 2018 یک محصول میان رده است که نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد و انتخاب آن بسته به اولویت های شما، می تواند تصمیمی درست یا غلط باشد.

دوربین ۲۴ مگاپیکسلی دستگاه در رده قیمتی خود مزیت رقابتی قابل توجهی است، هرچند که عملکرد لنز دوم و سوم چندان وسوسه انگیز به حساب نمی آید. سخت افزار دستگاه نیز برای استفاده روزمره عملکرد دلپذیری دارد و کم‌تر پیش می آید که میان رده بودن دستگاه را به یادتان بیاورد.

مثل همیشه نمایشگرهای تولید سامسونگ یک سر و گردن از سایر رقبا با کیفیت تر هستند و از چشمان شما میزبانی درخوری را به عمل می آورند. سامسونگ اما در مورد بدنه دستگاه آنقدر دست و دلباز نبوده و فریم پلاستیکی حس خوب آلمینیوم را با خود به همراه ندارد. به علاوه اینکه ظاهر زیبا و شیشه ای دستگاه نیز در صورت نبود قاب محافظ، در خطر جدی شکستگی قرار دارد.

در نهایت نیز باتری دستگاه سخاوتمندانه تا پایان یک روز پرکار همراه شما باقی خواهد ماند و حتی در صورت استفاده سبک تر، تا یک روز و نیم نیز شارژ را در اختیارتان قرار می دهد.

در ادامه نقاط قوت و ضعف این گوشی را به صورت فهرست وار مرور می کنیم.

نقاط قوت گوشی سامسونگ گلکسی A7 مدل 2018
  • وزن کم
  • طراحی زیبا
  • نمایشگر فوق العاده
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • دوربین ثانویه با لنز فوق عریض
  • درگاه کارت حافظه مستقل
  • سخت افزار مناسب برای استفاده روزمره
  • شارژدهی مناسب باتری
نقاط ضعف گوشی سامسونگ گلکسی A7 مدل 2018
  • فریم پلاستیکی
  • عدم استفاده از آخرین نسخه گوریلا گلس
  • فقدان مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
  • استفاده از درگاه میکرو USB
  • پردازشگر گرافیکی نسبتاً ضعیف
  • عملکرد ضعیف دوربین ثانویه در نور کم
  • فقدان فناوری شارژ سریع
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Seivan Amini
    Seivan Amini | ۲۶ دی ۱۳۹۷

    من تازه این گوشیو خریدم و کاملا برسیش کردم ، قبل از این هم a8 داشتم . خیلی از ضعفاش اشتبا گفته شده ، بازی آسفالت ۹ بدون کوچکترین مشکلی در بالاترین گرافیک اجرا میشه ، فقط من تنها سوالی که دارم و میخوام جواب بدین اینکه آیا اینکه دوربین سلفی از دوربین اول تار تر هست عادیه یا مشکل از تنظیمات یا گلس روی دوربین هست؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی