ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رسیدن به دولت الکترونیک
تکنولوژی

رییس سازمان فناوری اطلاعات: برای رسیدن به دولت الکترونیک باید جلوی تفکر سنتی ایستاد

«امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره کم و کاستی های دولت الکترونیک در کشور نوشته و آن را واژه غریبه ای با مردم دانسته که به سبب کاستی ها و بی اهمیتی به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۵

«امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره کم و کاستی های دولت الکترونیک در کشور نوشته و آن را واژه غریبه ای با مردم دانسته که به سبب کاستی ها و بی اهمیتی به آن، از زندگی مردم دور شده است. او رسیدن به دولت الکترونیک را منوط به مبارزه با افکار سنتی عنوان کرده است.

ناظمی در این یادداشت مثال‌هایی ساده از دولت الکترونیک زده و توضیح داده که تا وقتی این مثال‌های ساده به تجسم مردم و دولتمردان نرسند، مساله دولت الکترونیک همچنان مهجور باقی خواهد ماند:

«دولت الکترونیک یعنی همین که نمی‌روی برای کارهایت در صف بایستی، همین که لازم نیست کپی بگیری از کارت ملی‌ات، از همان کارت ملی هوشمندت! دولت الکترونیک یعنی لازم نیست یک کارت جدید اضافه کنی به آن کیفی که پر شده از کارت‌های هوشمندت! دولت الکترونیک یعنی لازم نیست آن کسی که پشت باجه نشسته است سرش را بالا بیاورد سر تا پایت را برانداز کند، روی کارت ملی‌ات نگاه کند و بگوید این که عکس تو نیست!

دولت الکترونیک یعنی به جای ما، تعدادی عدد، تعدادی فایل جابه‌جا می‌شوند میان دستگاه‌ها. یعنی به جای اینکه من کارت ملی‌ام را دست بگیرم، کارت ماشین ببرم کپی بگیرم، توی صف بایستم تا کارت سوخت کسی دستم بدهد؛ همه‌ی این‌ها را اینترنت می‌برد. شماره ملی‌ام را توی موبایل بزنم، سیم‌ها ببرند پیش ثبت احوال مشخصات من را بگیرند، ببرند پیش اپراتور شماره موبایل‌ام را بگیرند تا ببینند خودم هستم آن طرف خط، ببرند پیش نیروی انتظامی بپرسند این شماره ماشین من است و نهایتا ببرند برسانند در همه‌ی جایگاه‌های توزیع سوخت!»

رسیدن به دولت الکترونیک

ناظمی راه دولت الکترونیک را راهی سخت نامیده که از شروع آن چند وقتی گذشته اما هنوز خیلی راه برای رسیدن به هدف‌هایش دارد. به گفته او بیشترین جایی که مردم توانسته‌اند دولت الکترونیک را لمس کنند، مساله صدور کارت‌های سوخت جدید بوده که سودی 400 میلیاردی هم به ملت ایران رسانیده است. ناظمی باور دارد اتصال داده‌های مختلف با یکدیگر برای خدمت به مردم می‌تواند معنای تام دولت الکترونیک باشد و رسیدن به این موضوع، قطعا هزینه‌هایی دارد:

«هزینه‌اش ایستادن جلوی تفکرهای سنتی است! هزینه سنگین ایستادن در مقابل الگوی کهنه‌گرا و پیرسالاری که دوست دارد از همان روش‌های گذشته برود! دوست ندارد به هیچ نوگرایی لبخند بزند. این الگوی کهنه‌گرا تمام تلاش‌اش را می‌کند تا هر مدل نویی شکست بخورد. از هر اختلال اندکی استقبال می‌کند و برای هر مانعی آغوش باز می‌کند؛ اگر نگوییم که می‌سازد!»

رییس سازمان فناوری اطلاعات در پایان یادداشت خود از امیدی دم زده و روزی را متصور شده که این تلاش‌ها جواب خواهند داد و داستان دولت الکترونیک شکل گرفته است. او باور دارد که روزی این حرف‌ها خاطره خواهند شد و نسل بعدی در کار خواهند بود که برای ایده‌های نو و جدیدشان می‌جنگند.

رسیدن به دولت الکترونیک

ناظمی پیش از این در دیدار با رییس مجلس اظهار داشته بود که رسیدن به دولت الکترونیک نیاز به هزار میلیارد تومان بودجه دارد و از عدم همکاری برخی از سازمان‌ها نسبت به تحقق این امر گلایه کرده بود. وزارتخانه ارتباطات برخی از سازمان‌های غایب دولت الکترونیک را اعلام کرده بود که در صدر این لیست نام قوه قضاییه و نیروی انتظامی به چشم می‌خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی