ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اجرای استانداردهای ۸۵ گانه می تواند به تیر خلاص صنعت خودروسازی تبدیل شود

با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، مسائل مرتبط با تولید از جمله استاندارد‌سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است. از اول تیر 97 مرحله دوم اجرای استاندارد مصرف ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، مسائل مرتبط با تولید از جمله استاندارد‌سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است.
از اول تیر 97 مرحله دوم اجرای استاندارد مصرف سوخت خودروها آغاز شده که این استاندارد نسبت به دو و نیم سال قبل سختگیرانه تر شده و خودروسازان و وارد کنندگان تا تیر 99 فرصت دارند که وارد مرحله سوم اجرای استاندارد شوند. رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ و نقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت اعلام می کند که خودروسازان تا این لحظه هیچگونه برنامه و درخواست جدیدی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارائه نداده اند.
تولیدات خودروسازان کشور در بازارهای جهانی نقش چندانی ندارند و عمدتا موضوع رعایت استانداردها درخصوص بازارهای داخلی مدنظر قرار می‌ گیرد.خودروسازان

مریم مهدی نژاد اظهار داشت: تاکنون هیچ برنامه ای را از خودروسازان دریافت نکرده ایم و تجربه نیز نشان داده که صنعت خودروسازی کشور چندان هم با برنامه کار نمی کند. مثلا ممکن است دو سه ماه مانده به اجرای استاندارد برای درخواست تعویق استاندارد یا اقدمات دیگر، اقدام کنند ولی درحال حاضر به صورت رسمی هیچ درخواستی از خودروسازان نداشته ایم.
وی در پاسخ به این سوال که در صورتیکه خودروسازان قادر به تطبیق خود با برنامه اعلام شده در خصوص اجرای استانداردهای ۸۵ گانه نباشند، آیا برنامه های جایگزین یا تخفیف یافته ای در نظر گرفته شده است، گفت: قطعا نمی شود برای همه چیز به شیوه صفر و یکی عمل کنیم. ما چهار سال پیش دور یک میز نشستیم و مجموعه ای از تصمیمیات گرفته شد و خوشبختانه مرحله اول آن انجام شده و در اجرای مرحله دوم به سر می بریم.
وی افزود: ما مصر هستیم که باید استانداردهای ۸۵ گانه مطابق با تصمیمات اخذ شده اجرایی شود ولی اگر به هر دلیلی مشکلاتی وجود داشته باشد که وزارت صمت با ما مطرح کند آنگاه باید جلساتی برگزار شود که در آن جلسات قطعا محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و وزارت صمت حضور خواهند داشت و گفتمان های لازم انجام خواهد شد.

او ادامه داد: ممکن است توافق ایجاد شود و یا مباحث به هیات دولت ارجاع داده شود. هیات دولت ممکن است اعلام کند که بنا بر دلایلی استاندارد را یک سال به تعویق اندازید یا ممکن است بازنگری در استاندارد انجام شود. بحث بازنگری در استاندارد در همه جای دنیا وجود دارد، یعنی به این شکل نیست که ما مساله ای را مطرح کنیم و هیچ انعطافی نداشته باشیم، ولی در حال حاضر سیاست ما این است که باید مطابق با آن چیزی که در خصوص استاندارد گفته شده عمل کنیم.
وی گفت: خودروسازان از سه سال پیش از برنامه استانداردهای ۸۵ گانه آگاهی داشته اند و باید از همان موقع برنامه ریزی لازم را انجام می داده تا بتوانند در افق ترسیم شده به اهداف گفته شده دست یابد.
مهدی نژاد در خصوص همکاری شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و دیگر سازمان ها در زمینه توانمندسازی خودروسازان در حوزه استاندارد گفت: در حال حاضر با توجه به ابزارها و سیاست های قانونی ما وارد این قضایا نشده ایم و در واقع بستر قانونی این امر به خوبی فراهم نبوده ولی در سالهای پیش از این، پروژه های مشترک فراوانی در بحث توانمندسازی خودروها داشته ایم.
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ و نقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت افزود: یکی از مهم ترین این پروژه ها موتور EF7 بوده که پروژه ای بود که با کمک وزارت نفت انجام شد، اما در حال حاضر با توجه به مشکلات بودجه ای این نوع حمایت های ما به شکل چشمگیری کمرنگ تر شده و در سالهای اخیر مورد خاصی را نداشته ایم؛ البته بخش های پژوهشی وزارتخانه ها و سازمان ها، بخصوص معاونت فن آوری ریاست جمهوری یک سری کمک ها و حمایت ها را در این زمینه انجام داده و می دهند.

وی در خصوص تاثیر سهمیه بندی بنزین و احیاء مجدد کارت سوخت بر کاهش مصرف سوخت گفت: اعتقاد شخصی بنده بر این است که کارت سوخت بیشتر مدیریت مصرف را انجام می دهد تا اینکه بحث کاهش مصرف سوخت مطرح باشد.
وی در خصوص مصرف بالای سوخت در کشور و سهم استاندارد خودروها در این امر گفت: بحث حمل و نقل تقریبا 24 درصد از مصرف انرژی نهایی را به خود اختصاص می دهد. به تبع، حمل و نقل با توجه به همین درصد بخشی را سربار مصرف سوخت کشور می کند.
وی اعلام کرد: می توان گفت متوسط مصرف سوخت کشور بیش از 7 لیتر به ازای 100 کیلومتر است ولی در دنیا این رقم حدود 5 است. به راحتی می توان گفت که در بحث خودروهای جدید این پتانسیل را داریم که بتوانیم حدود بیست درصد مصرف سوخت را با توجه به تکنولوژی کاهش دهیم.
وی درخصوص راههای کنترل مصرف سوخت در کشور گفت: یکی از معضلات اصلی ما بحث خودرو تک سر نشین، کاربری خودرو و پیمایش بسیار بالای سالانه خودروها است. زیرا این مقدار بیش از 2 برابر و در بعضی موارد 3 برابر دنیا و کشور های اروپایی است. بنابراین باید بحث استفاده از خودرو سواری را کاهش دهیم اما این منوط به ایجاد زیرساخت لازم برای مردم است و اصلی ترین راه، توسعه حمل و نقل عمومی است که مترو یکی از مهم ترین بحث در حوزه حمل و نقل عمومی است.

رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل‌ و نقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت افزود: از موارد دیگر برای کنترل مصرف سوخت در کشور می توان به نوسازی بهتر و صحیح تر، جایگزینی خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل بخصوص مترو اشاره کرد.

مهدی نژاد افزود: مترو و اتوبوس باید توسعه پیدا کند و مدیریت شود تا تمایل استفاده از خودرو شخصی کاهش یابد. سال‌ هاست خودروهای موجود در کشور، به‌ خصوص خودروهای داخلی وارد فاز جدیدی (به‌ ویژه در حوزه کیفیت) نشده ‌اند. برخی خودروهای تولید داخل، خیلی قدیمی هستند و نیاز مشتریان را پاسخ نمی‌ دهند، آن هم در شرایطی که در کشور با توقعات سطح بالا مواجه هستیم.

خودروسازان استانداردهای 85 گانه را اجرایی نمی دانند

اصرار سازمان استاندارد برای اجرای قانون جدید استاندارد در شرایطی است که خودروسازان حتی قبل از اجرایی شدن تحریم های اخیر نیز در قالب نامه ای از غیر ممکن بودن اجرای چنین استانداردهایی سخن گفته بودند و حتی مدیرعامل ایران خودرو در یک سخرانی مشهور از عدم توانایی محصولات مرسدس بنز برای رعایت این سطح از موازین استاندارد سخن گفت. از سوی دیگر پلیس نیز از ابتدای سال 98 بر شماره گذاری خودروهای یورو پنج تاکید دارد و بر این اساس ادامه تولید مدل های یورو چهار می تواند به منع قطع خط تولید بسیاری از خودروهای مونتاژ توسط ایران خودرو و سایپا منجر شود. با این وجود آنچه واضح است اینکه با توجه به کاهش تیراژ 40 درصدی صنعت خودرو در اثر شرایط اقتصادی و سیاسی امسال، اجرای چنین طرح های می تواند حکم تیر خلاص به صنعت نیمه جان خودروسازی و قطعه سازی کشور باشد و خودروسازان را با دردسرهای بسیار جدی ای مواجه سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    مشکل تنها و تنها ملتی هستن که این زباله هارو می‌خرن

  • امیر
    امیر | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    fckk

  • hamidic
    hamidic | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    این خبر رو نزدیک به 100 بار شنیدم ولی هیچ وقت عملی نمیشه چرا چون استاندارد تیر رو نشون میده، اونها هم حساب کار دستشون میاد و کلی پیاده میشن هر سال، تا بتونن آشغالهاشون رو به دست من و شما برسونن، تنها راه نابودی این زباله سازها نخریدن محصولاتشون توسط مردم است

  • vahid abolhasani
    vahid abolhasani | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    اگه این موارد رعایت نشه شک نکنید تا صد سال دیگه هم سایپا همین پراید رو میزنه و میندازه به من و شما

  • Arash Ordibehesht
    Arash Ordibehesht | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    بزن تیر قشنگه رو... به درک واصلشون کنید این حرو خورهای بی شرف رو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی