ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار ضد و نقیض در مورد بهمن موتور؛ آیا هاوال به تحریم ها پاسخ مثبت داده است؟

گروه بهمن که این روزها با ماجرای خودروهای هاوال به خبرسازترین خودروساز کشور تبدیل شده است، طرح اختیاری تعویض هاوال با بسترن را در نمایندگی های مجاز این شرکت کلید زد. بهمن موتور قیمت بسترن ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

گروه بهمن که این روزها با ماجرای خودروهای هاوال به خبرسازترین خودروساز کشور تبدیل شده است، طرح اختیاری تعویض هاوال با بسترن را در نمایندگی های مجاز این شرکت کلید زد. بهمن موتور قیمت بسترن بی 30 را در مرحله اول افزایش داد .مشتریان این شرکت  به این گرانی های بدون منطق سدان بسترن اعتراض نمودند اما گروه بهمن با توجه به استفاد از ارز نیمایی دوباره قیمت این سدان را افزایش داد. اما این تمام ماجرا نبود چرا که گروه بهمن در روزهای اخیر به خریدران هاوال H2 اعلام نموده از تحویل این کراس اوور عاجز است و خریداران می توانند با پرداخت مبلغی بیشتر بسترن B30 را تحویل بگیرند. مدیران گروه بهمن طی جلساتی که با مشتریان خود گذشته اند، عنوان نموده که در حال حاضر هیچ هاوالی را برای تحویل ندارند و تنها راه حل پیش روی آنها پس گرفتن پول یا تعویض خودرو با بسترن است.

از صبح روز دو شنبه 12 آذرماه تماس هایی با برخی خریداران هاوال از جانب نمایندگی های مجاز بهمن موتور گرفته شده  که طی این تماس ها به مشتریان پیشنهاد تعویض هاوال H2 با بسترن B30 مطرح شده است.
بهمن موتور در همین خصوص با صدور 2 بخشنامه به نمایندگی های خود چگونگی این طرح و زمان آن را اعلام کرده است.
در این بخشنامه ها قید شده است که طرح جایگزینی اختیاری خواهد بود ضمن اینکه مبلغ 18 میلیون تومان نیز به صورت تسهیلات بدون سود به خریداران بسترن B30 تعلق خواهد گرفت.

این مسئله در صورتى است که در انبارهاى گروه بهمن تعداد زیادى هاوال H2 مشاهده می شود. مشتریان این شرکت برای اثبات این گفته سری به انبار های این شرکت زده و با کمال تعجب مشاهده کرده اند که تعداد بسیار زیادی هاوال H2 در انبار های این شرکت وجود دارد و گروه بهمن از عرضه آنها امتناع می کند. گروه بهمن در توضیح این ویدئو ها گفت که طرف خارجی از ارسال قطعات خوداری نموده و هاوال های H2 موجود در انبار دارای کسری قطعات هستند و قابلیت تجاری شدن ندارد.

سناریو دیگر می تواند تعلیق یکباره فعالیت هاوال در ایران در پی تحریم های صنعت خودروسازی باشد، هاوال یکی از خودروسازان چینی است که برنامه گسترده ای برای حضور در بازار خودرو آمریکا دارد و حالا به نظر می رسد که در پی آتش بس جنگ تجاری بین چین و آمریکا که در روزهای اخیر اعلام شده است، احتمال خروج هاوال از بازار ایران نیز بیشتر شده باشد.

مسلما در این صورت، دود تحریم های به چشم مشتریان منتظر خواهد رفت که با رویای خرید یک کراس اوور با کیفیت در محدوده قیمت 100 الی 120 میلیون تومان نسبت به پیش خرید هاوال H2 اقدام کرده اند. از سوی دیگر مالکین هاوال های تحویل داده شده نیز در بلند مدت ممکن است با کمبود قطعات یدکی مواجه شوند. از این رو به نظر می رسد که شفاف سازی بهمن موتور در خصوص ادامه حضور یا عدم حضور هاوال در ایران می تواند حائز اهمیت باشد.

هاوال H2
هاوال H2 ارزان ترین و کوچکترین شاسی بلند تولیدی کمپانی هاوال است که برای نخستین بار، در ماه آوریل سال 2014 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد .
پیشرانه توربوی این خودرو با خروجی 140 اسب بخار و 202 نیوتون متر گشتاور توان مناسب درخور نوع کاربری این خودرو را توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می کند.
مشتریان هاوال اچ 2 گروه بهمن که حدود 2هزار نفر هستند (بنا بر ادهای خودشان) در بیانه اعلام داشته اند که گروه بهمن در خرداد ماه سال جاری که هاوال را پیش فروش نموده هنوز تحت تحریم ها قرا نداشته و طبق اعلام مسئولین این شرکت تمامی قطعات مورد نیاز محصولات پیش فروش شده تا سال 98 سفارش گذاری شده است. از همین رو این شرکت در تولید هاوال و بسترن هیچ مشکلی نداشته و در همان تاریخ توانسته با ارز دولتی قطعات مورد نیاز را خریداری نماید لذا هرگونه افزایش قیمت و یا عدم تحویل به بهانه تحریم غیر منطقی و غیر قانونی است. این مشتریان متعقد هستند که گروه بهمن قصد دارد مجوز افزایش قیمت را دریافت نماید سپس هاوال های موجود در انبار را در حاشیه بازار بفروش برساند. البته بدلیل نبود ادله کافی و عدم پاسخگویی مسئولین گروه بهمن صحت و سقم اتهام های وارد شده مشخص نیست.

https://static.digiato.com/digiato/2017/11/Haval-H2-Thedbo-01-w800.jpg

گفتنی است که در پی این حواشی، روابط عمومی بهمن موتور تاکنون به ذکر این توضیح کوتاه بسنده کرده است: اخیراً در پی انتشار برخی اخبار در شبکه های اجتماعی پیرامون تعداد تولید و فروش خودروی H2 در آبان ماه به اطلاع می رساند: آمار تولید و فروش تمامی خودروهای تولیدی داخل به صورت رسمی از سوی شرکت های تولید کننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می گردد.

آمار ارائه شده مربوط به تولید آبان ماه شرکت و تعهدات تحویل شهریورماه بوده که به دلیل مشکل تامین قطعات CKD از تأمین کننده‌های خارجی ناشی از تحریم‌های اخیر صنعت خودرو به وقوع پیوسته است. همچنین از این تعداد خودرو، بخشی به خاطر کسری قطعات، قابلیت تجاری شدن و تحویل ندارند. امید است با تامین کسری قطعات بتوان تعهدات شهریور ماه را تکمیل و نسبت به انجام مابقی آن نیز اقدام نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    در مقابل آمریکا راهی جز تسلیم شدن نیست

مطالب پیشنهادی