ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلی استیشن ۲۴ ساله شد؛ حقایقی راجع به پلی استیشن که پیش از این نمی‌دانستید

پلی استیشن سونی یکی از موفق‌ترین کنسول‌های بازی‌های ویدیویی تاریخ به شمار می‌رود. این دستگاه بیش از دو برابر سوپر نینتندو و دوبرابر فروش جهانی نینتندو 64 محبوب، در دنیا به فروش رسید. نگاهی به ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

پلی استیشن سونی یکی از موفق‌ترین کنسول‌های بازی‌های ویدیویی تاریخ به شمار می‌رود. این دستگاه بیش از دو برابر سوپر نینتندو و دوبرابر فروش جهانی نینتندو 64 محبوب، در دنیا به فروش رسید.

نگاهی به اتفاقات تاریخی که باعث شد پلی استیشن تبدیل به یکی از برترین کنسول‌های تاریخ شود -آن هم در تولد بیست و چهار سالگی این دستگاه دوست داشتنی- خالی از لطف نیست. البته در این مطلب می‌خواهیم به نکاتی تاریخی اشاره کنیم که احتمالا پیش از این از آن‌ها مطلع نبودید. این مطلب را از دست ندهید.

کن کوتاراگی: «من برای ساختن این تراشه نزدیک بود اخراج شوم.»

«کن کوتاراگی» رهبر تولید کنسول پلی استیشن، کسی بود که با طراحی چیپ صدا، بهترین کیفیت صدای ممکن را برای SNES به ارمغان آورد. او به صورت سری و مخفیانه روی طراحی این تراشه کار می‌کرد و حتی شرکت سونی هم از این موضوع خبر نداشت. کوتاراگی بعد از تماشای بازی کردن دخترش با نینتندو فمیکام یا NES به دنیای بازی‌های ویدیویی علاقمند شده بود.

وقتی سونی از این موضوع با خبر شد، کوتاراگی فاصله‌ی زیادی با اخراج شدن نداشت، اما مدیرعامل وقت شرکت ژاپنی «نوریا اوگا» از فعالیت‌های کوتاراگی رضایت داشت و به وی اجازه داد تا در شغلش ابقا شود، اما پروژه‌ی شخصی خود که تولید کارت صدا بود را زیر نظر سونی پیش ببرد.

بعد از کار فوق العاده‌ی کوتاراگی روی کارت صدای SNES، پروژه‌ی بعدی نینتندو و سونی یک کنسول سی دی خور برای بازی‌های ویدیویی بود. بخشی از این قراداد به سونی اجازه می‌داد تا کنسول تولید شده هم بتواند به اجرای برخی بازی‌های SNES بپردازد و هم اینکه برخی بازی‌های اضافه را با استفاده از سی دی اجرا کند. سونی برای تولید بازی‌های دیگر اختیار تام داشت.

نینتندو نسبت به این قرارداد ایمان قلبی نشان نداد. به همین دلیل به صورت مخفیانه معملاتی با شرکت فیلیپس به انجام رساند. قرارداد با فیلیپس و لغو قرارداد با سونی، درست یک روز بعد از معرفی کنسول نینتندو پلی استیشن اتفاق افتاد و مدیرعامل سونی، «اوگا» از این موضوع به عنوان یک خیانت بزرگ یاد کرد.

بعد از آنکه نینتندو پایبندی خود به قرارداد را از بین برد، مدیران سونی قصد داشتند هرگونه فعالیت در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی را متوقف کنند. اما کوتاراگی اصرار داشت که این پروژه می‌تواند ادامه پیدا کند و تبدیل به کنسولی اختصاصی برای سونی شود.

از طرفی دیگر، کارما جلوی پیش روی نینتندو را گرفت. فیلیپس هرگز به قرارداد خود پایبند نماند و هرگز بخش سی دی خور را به کنسول اضافه نکرد. اما بخشی از این قرارداد به آن‌ها اجازه می‌داد تا برخی بازی‌های نینتندو را برای کنسول CDI خود عرضه کنند. این موضوع منجر به تولید بازی‌های افتضاحی مثل هتل ماریو، Link: The faces of Evil و Zelda's Adventure شد. بازی‌هایی که آنقدر بد بودند که حتی تا امروز هم نینتندو حاضر نیست وجود این بازی‌ها را تایید کند.

اما پلی استیشن تولید سونی، فوق العاده بود. کوتاراگی به خوبی تشخیص داده بود که چند ضلعی‌های سه بعدی، آینده‌ی دنیای بازی‌ها را رقم خواهد زد.

در آن زمان پلی استیشن رقیبی مثل سگا ساترن در مقابل خود می‌دید. اما از هر لحاظ تکنولوژی مورد استفاده توسط سونی قوی‌تر بود و از همه مهمتر، پلی استیشن ۱۰۰ دلار ارزان قیمت‌تر از سگا ساترن وارد بازار شده بود.

حالا شاید بد نباشد تا نگاهی گذرا به تاریخچه‌ی کنترلر دوست داشتنی پلی استیشن داشته باشیم. «تئیو گوتو» طراح کنترلر‌های معروف پلی استیشن، علامت‌های روی کنترلر‌های قدیمی را تغییر داد و برای همه‌ی این تغییرات دلایل خاص خودش را داشت.

علامت مثلث قرار بود نشان دهنده‌ی گستره‌ی دید باشد، مربع به معنای نمایش یک صفحه‌ی کاغذ بود که منو‌ها را نمایش می‌داد، در حالی که X و O برای تایید یا لغو طراحی شده بودند. چند طراحی دیگر برای کنترلر‌های پلی استیشن را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

البته تعدد طراحی‌ها تنها مربوط به کنترلر پلی استیشن نبود. لوگوی پلی استیشن هم از بین گزینه‌های بسیار زیادی مورد تایید سونی قرار گرفت. لوگوی دوست داشتنی که امروز آن را مشاهده می‌کنیم از بین گزینه‌های زیر انتخاب شده است:

البته نباید فراموش کرد که این عناوین و بازی‌ها هستند که یک کنسول موفق را مشخص می‌نمایند. موضوعی که در گذشته سونی به خوبی به آن توجه داشت. مبلغ قرارداد مشخص شده توسط سونی آنقدر پایین بود که شرکت‌های زیادی برای امضای قرارداد با شرکت ژاپنی پا پیش می‌گذاشتند. این موضوع باعث شد تا حدود ۳۰۰ پروژه بازی برای پلی استیشن، پیش از عرضه‌ی رسمی کنسول کلید بخورد.

یکی از معروف‌ترین استودیو‌ها SquareSoft بود که قرارداد انحصاری خود با نینتندو را لغو کرد و به خاطر هزینه‌های کمتر و به صرفه بودن استفاده از مزایای پلی استیشن، با سونی قرارداد به امضا رساند. در سال ۱۹۹۷، سونی حتی بهتر از گذشته عمل کرد و با عرضه‌ی NetYaroze -نسخه‌ی مشکی رنگ و ریجن آزاد پلی استیشن- به همه اجازه داد تا به راحتی و با استفاده از کامپیوتر‌های خانگی به تولید بازی‌های خود بپردازند.

اما موفقیت اصلی پلی استیشن زمانی اتفاق افتاد که این کنسول‌، با حضور رقیب قدرتمندی همچون N64، موفق شد به اولین کنسول تاریخ تبدیل شود که به فروش ۱۰۰ میلیون واحدی در دنیا می‌رسد.

موضوع جالب دیگری که شاید پیش از این نمی‌دانستید این است که مرد چند ضلعی که در پلی استیشن آل استارز مشاهده شده بود، قرار بود تبدیل به سمبل پلی استیشن شود تا قدرت‌های سه بعدی پلی استیشن را به نمایش بگذارد.

اما کوتاراگی از این طراحی به شدت ناراضی بود. به همین دلیل طراحی یاد شده به سرعت جای خود را به دیگر شخصیت‌های معروف بازی‌های پلی استیشن نظیر PaRappa و Crash Bandicoot داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • min
    min | ۱۴ آذر ۱۳۹۷

    فقط حسرت بازی کردنش یادمه...

  • Ali1988
    Ali1988 | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    یادش بخیر. بهترین نسل کنسول ها بود به نظرم. چه بازی های خاطره انگیزی، resident evil, parasite eve, final fantasy, metal gear, crash, teken, harvest moon, silent hill, dino crisis
    اصلا نمیدونم از کدومشون بگم. چه کنتاکتی داشتیم با خود کنسول و سی دی های خش دار. کارت حافظه که همیشه دغدغه بود. از اینا مهمتر دوران کودکیمون که با این کنسول گره خورده بود. هعی... مرسی از مطلب

    • Reza Bahadori
      Reza Bahadori | ۱۴ آذر ۱۳۹۷

      سری درایور و پپسی منو فراموش کردی..
      کراش ماشینی ک جای خود داشت اصن...
      یادش بخیر

  • Shayanpoor X
    Shayanpoor X | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    کم بود که بیشتر مینوشتین

مطالب پیشنهادی