ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برنامه‌نویسان به دنبال هوشمند سازی پایتخت، در چالش نوآوری تهران هوشمند چه گذشت؟

شهرداری تهران بعد از سالیان متمادی تصمیم گرفته که دروازه اطلاعات و دیتاهای خود را به روی برنامه‌نویسان باز کند و برای شروع این اقدام، رویدادی به نام چالش نوآوری تهران هوشمند را برگزار کرده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

شهرداری تهران بعد از سالیان متمادی تصمیم گرفته که دروازه اطلاعات و دیتاهای خود را به روی برنامه‌نویسان باز کند و برای شروع این اقدام، رویدادی به نام چالش نوآوری تهران هوشمند را برگزار کرده است. در این هکاتون تعدادی از برنامه‌نویسان به صورت گروهی و انفرادی شرکت داشته‌اند و سه روز متوالی به APIهای که شهرداری تهران به آنها اعطا کرده دسترسی خواهند داشت. افراد حاضر در این رویداد به کمک مربیان مختلف باید طرحی از ایده خام خود را ارائه کنند و برنده جوایز نقدی و حمایتی شهرداری تهران شوند.

چالش نوآوری تهران هوشمند

صبح امروز این رویداد آغاز به کار کرده و نظاره‌گر تیم‌های مختلف برنامه‌نویسی بود؛ تیم‌هایی که جملگی آنان از اطلاع‌رسانی ضعیف و نادرست رویداد گلایه داشته و اظهار داشتند که اگر خبررسانی این چالش زودتر و بهتر برقرار می‌شد، به طور قطع دست پر به آنجا می‌آمدند. به گفته اعضای حاضر در رویداد کانال ارتباطی این رویداد شب گذشته آپدیت شده و کمتر از 24 ساعت قبل درباره جزییات آن اطلاع‌رسانی شده است.

«علی باقریان» یکی از این برنامه نویسان حاضر در مراسم است و به دیجیاتو می‌گوید: «اگر توزیع اخبار دقیق‌تری صورت می‌گرفت، تیم‌های بیشتری حاضر به شرکت در رویداد بودند ولی متاسفانه اکثر ما در چند روز اخیر و با توییت برخی شاخص‌های اکوسیستم متوجه برگزاری این مراسم شدیم. البته ناگفته نماند برخی از شرکت‌کنندگان نیز از راه دور در رویداد شرکت داشته‌اند و اجباری به حضور همه تیم‌ها نبود.»

چالش نوآوری تهران هوشمند

او اقدام شهرداری به سمت Open Data شدن را امری بسیار مثبت می‌داند و در دسترس عموم قرار دادن اطلاعات ارزشمند شهرداری را نتیجه بخش برای حل بسیاری از مشکلات می‌داند. توقعی که «سید مجتبی میرمعینی» و تیمش هم از این مسابقه دارند این است که مربیان و داوران بیشتر روی ایده تمرکز داشته باشند چرا که در فرصت سه روزه تهیه و ارائه یک پلتفرم کامل آسان نیست.«مجتبی بهمن‌زادگان جهرمی» برنامه نویس دیگر این رویداد نیز به دیجیاتو می‌گوید:

«هوشمندسازی در ایران این معنا را پیدا کرده که تمامی اقدامات بشر را باید آنلاین و دیجیتالی کرد در حالی که در دنیا اصلا این روند شکل‌ نگرفته است. سیستماتیک شدن فرایندها چیزی نیست که بتوان روی آن نام هوشمند را گذاشت و صرفا یک پیشرفت دیجیتالی است. در شهرداری تهران سازمان‌های نظارتی بسیاری وجود دارد که باید نظارت آنها را با هوش مصنوعی ترکیب کرد تا تسهیلات زیادی برای دولت و مردم پیش بیاید و کاهش هزینه‌ها شکل بگیرد.»

چالش نوآوری تهران هوشمند

«رضا رستمی نیکو» فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت بیش از 4 سال است که برنامه‌نویسی می‌کند؛ تصور دارد که شهرداری هنوز اطلاعات کامل‌تر و بهتری را در اختیار شرکت‌کنندگان نداده و اطلاعات حاضر چیزی بوده که مدتها پیش باید در معرض عموم قرار می‌گرفته است. به گفته او، شرکت‌کنندگان می‌توانستند پیش از شروع رویداد و با توجه به ایده‌هایی که در نظر دارند، APIهای خاصی را از مجموع 22 API ارائه شده توسط شهرداری درخواست کنند و با داشتن آنها در طول مدت زمان این هکاتون، به تکامل ایده خود بپردازند:

«ما در روند دیجیتالیزه شدن گیر کرده‌ایم و هنوز در زمینه هوشمندسازی قدم بزرگی برنداشته شده است. البته نمی‌توان از مسیر دیجیتالی جهش کرد و به هوشمندی رسید و روند درست آن همین شکل کنونی کشور است.»

چالش نوآوری تهران هوشمند

«فرشاد شریعت پور» هم‌تیمی رستمی نیکو است و شش تا بعد برای شهر هوشمند متصور می‌شود: «زیرساخت هوشمند، زندگی هوشمند، حکمروایی هوشمند، محیط هوشمند، اقتصاد هوشمند و جابجایی هوشمند. در کنار تمامی این‌ها اول از همه مردم باید هوشمند شوند و این امر با گرفتن داده‌ها امکان پذیر است.»

«محمد جعفری مقدم» هم جوان‌ترین شرکت‌کننده رویداد است که متولد سال 1378 بوده و در تیم Mapcim حضور دارد. او باور دارد که شهرداری باید در کنار دیگر سازمان‌ها شهروندان را به شهروندانی هوشمند ارتقا دهد. او پایه و اصول تمام هوشمندسازی در دنیا را هوش مصنوعی اعلام می‌کند و آن را هسته اصلی فناوری‌های نوینی چون اینترنت اشیا می‌داند.

«امیر سعید مهر» و تیمش به روند این هکاتون شکایت دارند و آن را بیشتر یک استارتاپ ویکند می‌دانند. او انتقادش را برای دیجیاتو اینطور بازگو می‌کند: «در هکاتون برنامه‌نویسان باید مشغول کد زدن باشند و ایده‌های اولیه به دستشان رسیده باشد ولی چیزی که شهرداری در اینجا از شرکت کنندگان می‌خواهد، ارائه ایده و بیزینس مدل و یک پکیج کامل است که در هکاتون نمی‌گنجد. ما با ایده خاصی و یا برنامه مالی برای یک ایده مشخص به میدان نیامده‌ایم و اسم هکاتون باعث این ابهام برای ما و بسیاری از تیم‌ها شده است.»

چالش نوآوری تهران هوشمند

چالش نوآوری تهران هوشمند از امروز آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد و پس از داوری برنامه‌های ارائه شده در 19 آذرماه و همزمان با دومین رویداد تهران هوشمند، جوایزی به برندگان اهدا خواهد شد. جوایزی که به گفته برگزار کنندگان آن فعلا مبالغ ده میلیون، پنج میلیون و سه میلیون تومان برای نفرات اول تا سوم بوده و در کنار آن وام‌های ویژه‌ای نیز به برندگان اهدا خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی