ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسیریس رکس
علمی

فضاپیمای اُسیریس رِکس پس از دوسال به سیارک بنو رسید

فضاپیمای « اسیریس رکس » پس از سفری ۲۷ ماهه سرانجام با موفقیت به مقصد رسیده و برای نخستین بار آماده نمونه برداری از یک سیارک می شود. این فضاپیما که نامش برگرفته از سرواژه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

فضاپیمای « اسیریس رکس » پس از سفری ۲۷ ماهه سرانجام با موفقیت به مقصد رسیده و برای نخستین بار آماده نمونه برداری از یک سیارک می شود.

این فضاپیما که نامش برگرفته از سرواژه های«ریشه‌ ها، تفسیر طیفی، شناسایی منابع، امنیت و کاوشگر رگولیت» است، دو سال قبل از مرکز «کیپ کاناورال» در فلوریدا و با استفاده از راکت «اطلس 5» عازم فضا شد. مقصد نهایی این فضاپیما سیارک «بنو» بود که در مداری بین زمین و مریخ به دور خورشید می گردد.

طی ۲۷ ماه گذشته اُسیریس-رِکس مسیری دور و دراز را در منظومه شمسی طی کرده و حالا در نقطه هدف یعنی ۲۰ کیلومتری سیارک بنو مستقر شده است. محققین معتقدند این صخره فضایی، بقایای ۴.۵ میلیارد ساله ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد.اسیریس رکس

فضاپیما طی ۴ هفته آتی چندین پرواز را با هدف جمع آوری داده های از توده فیزیکی بنو انجام داده و ۲۷ روز دیگر وارد مدار سیارک می شود. این ماموریت بنو را به کوچکترین جرم فضایی تاریخ بدل می کند که فضاپیمایی در مدار آن چرخیده است.

طی ۱۸ ماه آینده اسیریس رکس شروع به نقشه برداری از سطح این جرم آسمانی می کند. از این داده ها می توان برای پاسخ به سوالاتی نظیر چگونگی سفر سیارک ها در فضا و امکان استفاده از آنها به عنوان یک منبع استفاده کرد. این فضاپیما همچنین ایمن ترین و بهترین مکان را نیز برای فرود و نمونه گیری انتخاب خواهد کرد.

اسیریس رکس پس از فرود بر سطح سیاره بنو با استفاده از بازوی رباتیک حداقل ۶۰ گرم از خاک، صخره یا رگولیث را جمع آوری کرده و پس از ترک بنو در سال ۲۰۲۱ با خود به زمین خواهد آورد.

فضاپیمای ناسا از ابزارهایی برای اندازه گیری نورهای مرئی و نزدیک به مادون قرمز، دما، مواد شیمیایی و معدنی و اشعه ایکس بهره می برد. علاوه بر این به سه دوربین مجهز است که نقشه برداری سه بعدی برای تولید مدل های 3D از سطح سیارک را میسر می سازند.

 

تماشا کنید: انتشار اولین ویدیوی با رزولوشن 8K از فضا توسط ناسا

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی