ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

امکانات و مشخصات اسنپدراگون 855 منتشر شد؛ پرچمداری برای اینترنت 5G

کوالکام روز گذشته در جریان رویداد سالانه‌ی Snapdragon Tech Summit از چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ رونمایی کرد. این چیپست که قرار است در تلفن‌های هوشمند نسل آینده و عمدتا پرچم دار‌ها مورد استفاده قرار بگیرد،  با ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

کوالکام روز گذشته در جریان رویداد سالانه‌ی Snapdragon Tech Summit از چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ رونمایی کرد. این چیپست که قرار است در تلفن‌های هوشمند نسل آینده و عمدتا پرچم دار‌ها مورد استفاده قرار بگیرد،  با اولین موج از گوشی‌های سازگار با شبکه‌های مخابراتی 5G همگام خواهد بود.

طی رونمایی از اسنپدراگون ۸۵۵، کوالکام از جزئیات زیادی پرده برداری نکرد. اما امروز جزئیات بیشتری از این چیپست ۷ نانومتری قدرتمند منتشر شد.

اینترنت و کارایی

مهمترین موردی که در رابطه با این چیپست شنیده بودیم حول خبر‌هایی راجع به پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی 5G می‌چرخید. لازم به ذکر است که این چیپست از مودم اسنپدراگون X24 LTE استفاده می‌کند و خبری از مودم اسنپدراگون X50 5G نیست.

مودم X50 از موج‌های میلی متری پشتیبانی می‌کند که تا ۲۰ برابر می‌تواند سریع‌تر از میانگین سرعت اینترنت کنونی به انتقال اطلاعات به صورت آنلاین بپردازد (البته به صورت نظری).

این موضوع همچنین منجر به سرعت بالاتر اینترنت بی‌سیم هم می‌شود. کوالکام مدعی شده که 855 اولین چیپستی خواهد بود که از Wi-Fi 6 پر سرعت‌تر (پیش‌تر از آن با عنوان 802.11ax یاد می‌شد) و 802.11ay با موج‌های بی سیم میلی متری پشتیبانی می‌کند و در تئوری می‌تواند تا ۱۰ گیگابیت سرعت داشته باشد.

نکته‌ی مهم‌تر اینجاست که این سازندگان تلفن‌های هوشمند هستند که تصمیم می‌گیرند برای گوشی‌های خود از قطعه‌ی سخت افزاری برای پشتیبانی از شبکه‌ی مخابراتی 5G بهره ببرند یا خیر. بنابراین خرید تلفن‌های هوشمندی که از اسنپدراگون 855 استفاده می‌کنند به معنای پشتیبانی صد درصدی آن گوشی از شبکه‌ی مخابراتی 5G نخواهد بود.

ایرباد‌های بی‌سیم که به این چیپست متصل شوند هم شاهد بهبود عملکرد خواهند بود. با پشتیبانی از تکنولوژی TrueWireless Stereo Plus کوالکام، با بهینه‌سازی مصرف انرژی میزان شارژدهی ایرباد‌ها افزایش خواهد یافت.

توجه ویژه به هوش مصنوعی

کوالکام توجه به بخش پردازش هوش مصنوعی را از یاد نبرده است و اسنپدراگون 855 از موتور چند هسته‌ای هوش مصنوعی نسل چهارم این شرکت بهره‌مند شده و قرار است ۷ تریلیون عملیات را در هر ثانیه به انجام برساند.

پشتیبانی از پردازنده‌ی هگزاگون 690 -پردازنده‌ای مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی- در این چیپست باعث پردازش سریع‌تر وکتور‌ها نیز خواهد شد. پردازنده‌ی گرافیکی این چیپست دارای ۵۰ درصد واحد منطق محاسباتی بیشتر نسبت به گذشته است. بنابراین باید منتظر باشیم تا این چیپست بتواند در تشخیص چهره سریع عمل کند و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بتوانند به راحتی با بهره‌مندی از این چیپست عملکرد مطلوب‌تری داشته باشند.

کوالکام همچنین اعلام کرد که در حال رایزنی با گوگل برای گسترش کتابخانه‌ی یادگیری ماشین TensorFlow این شرکت است. کوالکام بر این عقیده است که گوگل لنز می‌تواند مزیت‌های زیادی با بهره‌مندی از اسنپدراگون 855 به دست بیاورد.

یکی از این مزیت‌ها قدرت تشخیص متن با استفاده از لنز است. با استفاده از لنز و اسنپدراگون 855 می‌توانید دوربین را به سمت یک متن در کتاب بگیرید و ترجمه‌اش را به سرعت مشاهده کنید.

یک مورد جذاب دیگر در رابطه با هوش مصنوعی 855 مربوط به تشخیص صدای افراد در تماس‌های تلفنی خواهد بود. این پردازنده تا حدی هوشمند است که می‌تواند صدای افراد را تشخیص دهد و شلوغی‌های اطراف او را از بین ببرد تا صدای شفاف‌تری را دریافت نمایید.

دوربین و قدرت فیلمبرداری

کوالکام توجه ویژه‌ای روی عکاسی و تصویربرداری داشته است. این چیپست‌ها از ISP (پردازنده‌ی سیگنال تصاویر) بهره می‌برند که به صورت سخت افزاری باعث افزایش سرعت دوربین در تشخیص اشیاء می‌شود.

اسپکترا 380 -که یک پردازنده‌ی پردازش تصاویر محسوب می‌شود- به شما امکان فیلم برداری ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت 4K HDR می‌دهد. این موضوع به این معناست که این پردازنده به حدی قدرتمند است که می‌تواند به راحتی افراد را از پس زمینه تشخیص دهد و به صورت زنده، با اعمال افکت‌های مختلف، پس زمینه را تغییر دهد. این موضوع می‌تواند همزمان با ضبط ویدیو توسط گوشی اتفاق بیفتد.

همچنین اسپکترا 380 از استاندارد +HDR10 بهره می‌برد که امکان ضبط ۱ میلیارد رنگ را فراهم خواهد کرد. برای ذخیره‌سازی بهتر داده‌ها، اسنپدراگون دارای ویژگی خاصی برای کد گذاری تصاویر به صورت HEIF است که فایل‌ها را ۵۰ درصد کوچک‌تر می‌کند. از همه مهمتر، اسنپدراگون 855 از تصویربرداری توسط چند دوربین به طور همزمان پشتیبانی خواهد کرد.

قدرت گرافیکی و اجرای بازی‌ها

این چیپست ۷ نانومتری علاوه بر مطالب گفته شده در بالا، بازی‌ها را با کیفیت واقعی HDR اجرا می‌کند و قابلیت بازسازی بافت‌ها از روی الگو‌های از پیش طراحی شده را خواهد داشت. موضوعی که می‌تواند کیفیت و گرافیک بازی‌ها در موبایل را به کنسول‌ها نزدیک‌تر کند.

اما کوالکام پا را فراتر از این گذاشته و به دنبال ارائه‌ی بهترین کیفیت از بازی‌هاست. به همین دلیل پلتفرم جدیدی توسط این شرکت معرفی شده که آن را Elite Gaming Platform نام گذاری کرده‌اند که ویژگی‌های جدیدی ارائه خواهند کرد.

پشتیبانی از Vulkan 1.1 -که یک API گرافیکی سطح پایین محسوب می‌شود- به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند گرافیک قدرتمند‌تری را به گوشی‌ها بیاورند. کوالکام اعلام کرده که این اتفاق ۲۰ درصد قدرت بیشتری نسبت به OpenGL ES -که آن هم یک API گرافیکی سطح پایین محسوب می‌شود- ارائه خواهد داد.

این ویژگی‌های گرافیکی برای پخش ویدیو‌ها نیز کاربرد خواهد داشت. کوالکام مدعی شده که می‌تواند از +HDR10 و دالبی ویژن برای نمایش تصاویر روشن‌تر پشتیبانی نماید. همچنین کوالکام گفته که این چیپست قادر است ویدیو‌های ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای HDR یا حتی ویدیو‌های پانورامیک ۳۶۰ درجه‌ای با رزولوشن 8K برای واقعیت مجازی حجم دار را اجرا نماید.

علاوه بر این، با پشتیبانی سخت افزاری از H.265 و VP9 (فرمت‌های ویدیویی) کوالکام مدعی شده که حدود ۷ برابر شاهد صرفه جویی در انرژی خواهید دید که می‌تواند عمر باتری گوشی‌ها را نیز افزایش دهد.

البته هنوز مشخص نیست که سازندگان تلفن‌های هوشمند بتوانند تا چه میزان از ویژگی‌های چیپست اسنپدراگون 855 بهره ببرند. وظیفه‌ی کوالکام ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتر برای چیپست خود است و بقیه‌ی مسائل به شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های هوشمند بستگی خواهد داشت.

اما به طور واضح قدرت چیپست ۷ نانومتری اسنپدراگون 855 آنقدر زیاد هست که بتوانیم از تلفن‌هایی که از آن بهره می‌برند انتظارات زیادی داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی