ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حباب فیلتر
تکنولوژی

گوگل حتی با مرورگری ناشناس هم جستجو را شخصی‌سازی می‌کند [به روز رسانی]

این مساله که گوگل بر اساس مکان، علایق و پارامترهای دیگر کاربر پروفایل داده ای برای او ایجاد می کند مبرهن است اما به تازگی ابعاد گسترده تری از این داستان مشخص شده که برخی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۵

این مساله که گوگل بر اساس مکان، علایق و پارامترهای دیگر کاربر پروفایل داده ای برای او ایجاد می کند مبرهن است اما به تازگی ابعاد گسترده تری از این داستان مشخص شده که برخی باورهای قبلی در مورد این غول اینترنتی را زیر سایه تردید قرار می دهد.

بر اساس تحقیقات DuckDuckGo گوگل با رهگیری کاربر و بر اساس علایق او نتایج جستجو را تنظیم می کند به گونه ای که لینک خبرها و ملاقات ارائه شده برای طرفداران و مخالفان مسایلی مثل آزادی اسلحه، مهاجرت و حتی واکسیناسیون ممکن است تفاوت های اساسی با هم داشته باشد. نمایش نتایج باب میل کاربر در جستجو مساله ای است که از آن با عنوان «حباب فیلتر» یاد می شود.

حباب فیلتر
ارائه ۶۲ نتیجه مختلف پس از جستجوی عبارت کنترل اسلحه توسط ۷۶ نفری که از حساب کاربری گوگل خارج شده اند

اهمیت این مساله در آن است که بر اساس تحقیقات مختلف اکثر کاربران روی همان لینک های صفحه اول کلیک کرده و وارد صفحات بعدی نمی شوند، تا حدی که به قول برخی کارشناسان سئو «صفحه دوم جستجو بهترین جا برای پنهان کردن جنازه است».

با ارائه لینک های خبری و تحلیلی مطابق با دیدگاه کاربر ممکن است وی از واقعیت ماجرا به دور مانده و هرگز به نظرات کارشناسان دیگر دسترسی پیدا نکند و این امر در نهایت به گسترش شکاف دیدگاه ها منجر خواهد شد.

نکته مهم تر در تحقیق DuckDuckGo این است که حتی زمانی که کاربر از حساب کاربری خود در گوگل خارج شده یا از گزینه Incognito هم استفاده می کند، جستجو بر اساس داده های جمع آوری شده از وی صورت می گیرد که حاکی از نظارت شدید گوگل بر کاربران است.

گوگل تاکید کرده که این تفاوت ها به خاطر سفارشی سازی و ارائه بهترین نتیجه به کاربر است. کمپانی مورد بحث همچنین اعمال این سیاست ها در تب Incognito را نیز پذیرفته و این در حالی است که تنها مزیت Incognito ناشناس ماندن کاربر در فضای وب تلقی می شود.

اغلب کاربران از چگونگی رهگیری رفتارشان در وب و نظارت بر آنها اطلاع ندارند، با این وجود پیشرفت الگوریتم های هوش مصنوعی احتمالا وسعت و عمق حباب فیلتر را افزایش خواهد داد.

[تاریخ انتشار خبر اولیه: 14 آذر 97]

 

به روز رسانی:

گوگل به این موضوع پاسخ داده و معتقد است که این ادعا صحیح نیست:

«روشی که برای این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته و نیز نتیجه گیری ناقص است، چرا که بر اساس این فرض است که هر نتیجه جستجو بر اساس منطق است. این موضوع صحت ندارد. در واقع عوامل متعددی وجود دارند که می توانند موجب تغییرات اندک شوند. از جمله این موارد زمان و موقعیت هستند و به نظر می رسد در این مطالعه [مواردی از این قبیل] به طور موثر کنترل نشده اند»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی