ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خاشقجی
تکنولوژی

ردپای نرم افزار جاسوسی پگاسوس در آیفون جمال خاشقجی

در روز دوشنبه بود که نیویورک تایمز گزارش کرد عمر عبدالعزیز، از مخالفان دولت عربستان سعودی شکایتی را علیه یک شرکت اسرائیلی مطرح کرده؛ شرکتی که در پس ابزار جاسوس افزار ویژه ای به نام ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۵

در روز دوشنبه بود که نیویورک تایمز گزارش کرد عمر عبدالعزیز، از مخالفان دولت عربستان سعودی شکایتی را علیه یک شرکت اسرائیلی مطرح کرده؛ شرکتی که در پس ابزار جاسوس افزار ویژه ای به نام پگاسوس بود که ادعا می شود در شنود ارتباطات خاشقجی نقش داشته است.

عبدالعزیز مدعی شده بود که رژیم عربستان سعودی با کمک شرکت NSO Group موفق شده به ارتباطات بین او و خاشقجی دست پیدا کند. این در حالی بود که به ادعای عبدالعزیز ارتباطاتِ پیش از روز دوم اکتبر (10 مهر ماه) که جمال خاشقجی در سفارت عربستان در ترکیه به قتل برسد مورد شنود قرار گرفته بود. کمی پس از قتل هم گزارش شد که صداهایی توسط اپل واچ مقتول ثبت شده است؛ ادعایی که هیچ گاه اثبات نشد.

ماجرای نفوذ NSO

نسل جدید جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس پیش از این هم در دادخواست های مرتبط با روزنامه نگاران و نیز مخالفان مورد اشاره قرار گرفته بود. در دادخواست ها ادعا شده بود که دولت هایی از جمله مکزیک و امارات متحده عربی از نرم افزارهای جاسوسی علیه این افراد استفاده کرده اند.

خاشقجی

علاوه بر اینها بنا بر گزارش تایمز، دولت اسرائیل مجوز استفاده از نرم افزار پگاسوس را در اختیار دولت های دیگر قرار می دهد. این موضوع نشان از افزوده شدن ابعاد گسترده تری به اتحاد میان اسرائیل و عربستان سعودی دارد.

اما NSO Group درباره نرم افزارش در بیانیه ای به تایمز این گونه توضیح می دهد:

«مجوز استفاده از نرم افزار تنها برای استفاده دولت ها و آژانس های مجری قانون اعطا می شود تا به طور قانونی با جرم و تروریسم مبارزه کنند».

براساس گزارش ماه اکتبر فوربز سعودی ها پیش از قتل خاشقجی هم از بد افزار پگاسوس ساخته شده توسط NSO Group برای جاسوسی از طریق آیفون تعدادی از مخالفان بهره برده اند.

«توماس برستر» نویسنده در حوزه امنیت سایبری گزارش کرده نرم افزار هک پگاسوس گروهی از مخالفان رژیم عربستان سعودی از جمله کمدین های یوتوب، فعالان سیاسی و فعالان حقوق بشر که با خاشقجی پیش از قتل در ارتباط بوده اند را هدف قرار داده است. گفته شده که دولت کشورهایی از جمله کانادا مشغول تحقیق درباره هک ها هستند.

خاشقجی
سازمان سیا ادعا می کند محمد بن سلمان شخصاً دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. خاشقجی که در واشنگتن پست فعالیت می کرد، ساکن ایالات متحده بود.

شرکت NSO پیش از این دردسرهای دیگری را هم تجربه کرده بود. یکی از کارمندان سابق ناراضی این شرکت در سال جاری میلادی در اسرائیل به تلاش برای سرقت کد منبع پگاسوس محکوم شده بود. گفته شده بود که این فرد قصد فروش کدها به مبلغی معادل با 50 میلیون دلار به صورت ارز مجازی در دارک وب را داشته است.

پیام های افشا شده خاشقجی در واتس اپ

اما CNN هم در روزهای اخیر اقدام به افشای 400 پیام رد و بدل شده خاشقجی در واتس اپ کرده بود. گفته می شود این پیام ها که توسط عبدالعزیز در اختیار خبرگزاری قرار گرفته بود قبلاً توسط رژیم عربستان سعودی هم شنود شده بود.

خاشقجی
از آخرین تصاویری که از خاشقجی پیش از ناپدید شدن در دوم اکتبر ثبت شد. مکان: ورودی کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه

در این پیام ها خاشقجی به شدت از محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی انتقاد می کرد و او را «دیو» و «پک من» خوانده و معتقد بود هرچه قربانیان بیشتری می بلعد، تعداد بیشتری از این افراد را طلب می کند. سازمان سیا هم اعتقاد دارد که محمد بن سلمان شخصاً دستور قتل خاشقجی را داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • naser gh
    naser gh | ۱۶ آذر ۱۳۹۷

    لعنت به روحش ول کنید این عوضی رو کل دنیا ولش کردن ایران تا میخواد کرمشو در بیاره

    • انتقاد سازنده
      انتقاد سازنده | ۱۶ فروردین ۱۳۹۸

      منبع را ببینید اونوقت متوجه می‌شین که دنیا بیخیال شده یا نه

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۶ آذر ۱۳۹۷

    يني الان تو خود عربستان فراموش كردن اين بابا رو ، نظام ايران هنوز دست بردار نيست

    اصلن كمترين دخلي بما نداره....

  • mehdi nasehi
    mehdi nasehi | ۱۵ آذر ۱۳۹۷

    خانواده خاشقچی هم بی خیالش شدن متاسفانه ما هنوز بی خیال نشدیم?

  • Arsalan Arghavan
    Arsalan Arghavan | ۱۵ آذر ۱۳۹۷

    چقدر زیبا و پیچیده?

مطالب پیشنهادی