رمان های ایرانی پر فروش ۵۰ سال اخیر: از «بامداد خمار» تا «قهوه سرد آقای نویسنده»

نادر ابراهیمی، محمود دولت آبادی و فهیمه رحیمی، رمان نویسان موفق

رمان های ایرانی پر فروش ۵۰ سال اخیر: از «بامداد خمار» تا «قهوه سرد آقای نویسنده»

کتاب های رمان، حتی امروزه که مردم ایران فرصت کتاب خواندن یا پول کتاب خواندن یا حال کتاب خواندن ندارند، مخاطبان زیادی داشته و فروش های عجیب و غریب ثبت می کند. رمان ها، بهترین کتاب ها برای سرگرمی و گذران وقت بوده و خلاقیت مخاطب را تقویت می کند و عیاری برای سنجش نوآوری و شخصیت پردازی نویسنده اثر است. در نیم قرن اخیر، برخی از کتاب های رمان ایرانی، بسیار پر فروش شده و با استقبال گسترده همراه شده که بامداد خمار، کتاب های فهیمه رحیمی، رمان های استاد محمود دولت آبادی و قهوه سرد آقای نویسنده اثر روزبه معینی، در فهرست پر فروش ها قرار دارد.

اگر می خواهید با عناوین کتاب های رمان پر فروش ایران در ۵۰ سال اخیر آشنا شوید، گزارش امروز را مطالعه  کنید.

کتاب تاریخ عشق و هنر شفاف اندیشیدن، ترجمه های ترانه علیدوستی و عادل فردوسی پور و همکارانش در فهرست پر فروش ترین کتاب های سال ۹۵ قرار گرفتند

حتما بخوانید: پر فروش ترین کتاب های سال ۱۳۹۵ را ببینید

کتاب های پر فروش دهه ۵۰

در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ به گواهی آمار موجود، ۱۸‌ رمان و داستان‌ بلند نوشته و در بازار نشر سال‌های ابتدای انقلاب عرضه شده است. رمان‌هایی چون «آتش بدون دود»، نوشته نادر ابراهیمی، «طاغوت در یک جزیره ناشناس» نویسنده محمود حکیمی، «سلول ۱۸» علی‌اشرف درویشیان، «جای خالی سلوچ» نویسنده محمود دولت‌آبادی، «خون پای نخل» نویسنده جمشید فاروقی، «فیل در تاریکی» نوشته قاسم هاشمی‌نژاد و «رقص رنج» نوشته خسرو نسیمی، از جمله مهم‌ترین آثار آن سال‌ها بودند که هرکدام از این آثار سرنوشتی متفاوت در سال‌های بعد از انتشارشان داشتند.

کتاب ۳ جلدی آتش بدون دود از نادر ابراهیمی
کتاب جای خالی سلوچ از محمود دولت آبادی از کتاب های رمان پر فروش دهه پنجاه

غالب آثاری که در این دوره نوشته شدند، به رنجی که مردم در زمان طاغوت کشیدند اشاره دارد؛ رنجی که نویسندگان این کتاب‌ها سعی کرده‌اند با نشان دادن زندگی مردم در سطح‌های مختلف در شهر و روستا آن را به تصویر بکشند.

اما از میان این آثار، «آتش بدون دود» نادر ابراهیمی به‌عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش این دهه و اوایل دهه ۶۰ جای گرفته است.

کتاب های پر فروش دهه شصت

کتاب های فهمیه رحیمی در فهرست کتاب های پر فروش

سال‌های جنگ و البته سلحشوری ملت ایران در دهه آرمانخواهی ۶۰ رخ می‌دهد. ادبیات داستانی این دهه تحت تاثیر جنگ و وقایع مرتبط با آن قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این سال‌ها فاصله‌گذاری عمیقی بین گروه‌های مختلف سیاسی ابتدای انقلاب شکل می‌گیرد و جریان‌های فرهنگی هم از این فاصله‌گذاری سیاسی مستثنی نیستند.

در این دوره نام‌های جدیدی از نویسندگانی برآمده از فضای انقلاب اسلامی در ادبیات داستانی مطرح شدند. نویسندگان معروف این دهه را می‌توان این‌گونه نام برد: قاسمعلی فراست، محسن مخملباف، رضا رهگذر، محسن سلیمانی، فیروز زنوزی‌جلالی، علی موذنی، سید‌مهدی شجاعی، محمدرضا بایرامی و داریوش عابدی. «نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست و «زمین سوخته» نوشته احمد محمود، جزء رمان‌های پرفروش این دهه هستند.

رمان‌های عامه‌پسند دهه ۶۰

رمان‌های عامه پسند در این دهه هم وجود دارند و با حضوری محکم و با توجه به استقبالی که مردم از آنها دارند، پشت سر هم چاپ می‌شوند. از جمله نویسنده‌های پرکار رمان‌های عامه‌پسند در این دهه می‌توان به نسرین ثامنی و فهیمه رحیمی اشاره کرد. کتاب‌هایشان ساده نوشته می‌شوند و خیلی هم مخاطب دارند. کتاب «بازگشت به خوشبختی» فهیمه رحیمی و «آخرین دیدار» و «آهنگ جدایی» از جمله رمان‌های پرفروش دهه ۶۰ بودند.

مهم‌ترین محور داستان‌های دهه ۶۰

بهناز علی‌پور، داستان‌نویس و منتقد ادبی می‌گوید: «مهم‌ترین محورهای داستان‌های این دهه، تنهایی، محرومیت، مهاجرت، جنگ، موشک‌باران، آوارگی و ناامنی است که همه انعکاس شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی و برش‌هایی از تجربه‌های عاطفی و روزمره دوران خود هستند. داستان‌های کوتاه این دهه در انواع مختلفی ازجمله ذهنی و روانشناختی، تاریخی، اسطوره‌ای و سیاسی و اجتماعی نوشته شده‌اند.»

کتاب های پر فروش دهه ۷۰

بامداد خمار، یکی از رمان های پر فروش ایران در ۲۰ سال اخیر است
کتاب باغ مارشال نوشته حسن کریم پور در پر فروش ترین کتاب های رمان دهه هفتاد بود

دهه ۷۰ دهه پربار ادبیات داستانی ایران است؛ دهه‌ای که گویا نویسنده‌ها پیش خودشان گفته‌اند باید از همین الان شروع کنیم و این دهه را بسازیم. در این دهه اتفاق‌های زیادی افتاده است؛ از داستان‌های عامه‌پسند پرمخاطب تا کتاب‌های جنگ و داستان‌های پست مدرن. در این دهه زنان ورود جدی به دنیای ادبیات داستانی داشتند و از حدود ۱۲۰۰ رمان منتشرشده، نیمی از آن متعلق به نویسندگان زن است. از این میان، ۷۰ درصد رمان‌های زنان نویسنده و درصدی از رمان مردان نویسنده به جریان داستان‌‌های رمانتیک عامه‌پسند اختصاص دارد.

از مهم‌ترین آثار عامه‌پسندی که با اقبال عمومی مواجه شدند می‌توان به «اتوبوس آبی» از مهدی اعتمادی، «باغ مارشال» از حسن کریمی، «پریچهر» از م. مودب‌پور، «تندیس عشق» از نسرین ثامنی، «پنجره و آریانا» از فهیمه رحیمی، «حکایت روزگار» از فریده گلبو، «بامداد خمار» از فتانه حاج‌سیدجوادی، «غم‌های زندگی» از زهره خسروانی، «افسانه دل و نگین محبت» از فریده رهنما، «بگشای لب» از شهره وکیلی، «گستره محبت» و «نیمی از وجودم» از نسرین قدیری، «سال‌های بی‌کسی» از مریم جعفری، «دالان بهشت» از نازی صفوی، «سپیده عشق» از رویا خسرونجدی و «شاه‌پری حجله» از رویا سیناپور اشاره کرد.

 کتاب های پر فروش دهه هشتاد شمسی

براساس آمار خانه کتاب در این دهه بیش از ۲۵۰۰ رمان و داستان کوتاه منتشر شده است؛ کتاب‌هایی که هر کدام تابع شرایط اجتماعی و سیاسی این دهه است. کتاب‌های دفاع مقدس در این دهه به یک ظهور و بروز جدی رسیده‌اند و ساختار و فرمی تکامل یافته‌تر به خود می‌گیرند. با فاصله گرفتن از محافظه‌کارهای پیشین و نگاه ایدئولوژیک و پرهیز از مستقیم‌گویی، تصاویری بدیع و منطقی از جنگ و انسان‌جنگی، با همه قوت‌ها و ضعف‌هایش ارائه می‌شود. نکته مهم‌تر این کتاب در مورد خاطرات جنگ است که جریان‌سازی جدیدی را در عرصه نشر و ادبیات داستانی شروع کرده‌اند.

کتاب های پر فروش دهه نود 

دهه نود، دهه کم کتاب خوانی ایرانیان است. اوج گیری شبکه های اجتماعی سبب شده تا مردم خیلی کم کتاب بخوانند. اما شاهد رکورد های عجیب در این دهه هستیم که کتاب قهوه تلخ آقای نویسنده با بیش از ۶۰ بار  تجدید چاپ از این جمله  است.

کتاب های پر فروش
کتاب طریق بسمل شدن از محمود دولت آبادی از کتاب های پر فروش دهه نود است
کتاب قهوه سرد آقای نویسنده با بیش از ۱۰۰ هزار نسخه فروش، از کتاب های رمان پر خواننده و پر فروش سال های اخیر در دهه نود هجری شمسی است
امیرخانی در رمان «رهش» که برعکس شده کلمه شهر هم می‌تواند باشد، موضوع توسعه شهری را دستمایه قرار داده و تاثیرات آن را بر عرصه‌های زندگی انسان معاصر در قالب داستان زوجی معمار در تهران امروز به تصویر می‌کشد. این اثر یک رمان معمارانه است و مولف در آن بیشتر به سراغ واکاوی این مساله می‌رود که چه اتفاقی برای شهر در حال رخ دادن است. به نظر مولف در دنیا، شهرهای بزرگ، الگوهای توسعه متفاوتی دارند. این کتاب تا کنون ۵۰ هزار نسخه فروش داشته است از نشر افق.
رضا امیرخانی هم از دهه ۷۰ تا کنون جزء نویسندگانی بوده که کتاب‌هایش پرفروش شده‌اند. کتاب «قیدار» او که از سوی نشر افق به چاپ رسیده و ۵۴ هزار نسخه از آن به فروش رفته، توانسته یکی از کتاب‌های پرفروش دهه ۹۰ باشد.
کتاب های پر فروش
کتاب دا که روایتی خواندن از جنگ ایران و عراق از خاطران سیده زهرا حسینی است، از پر فروش ترین رمان های سال های اخیر در حوزه دفاع مقدس بوده و به چندین زبان نیز ترجمه شده است

دهه ۹۰ به نوعی تکرار همان سبک و سیاق دهه ۸۰ است؛ سبکی که رمان‌های عامه‌پسند و پست‌مدرن و دفاع مقدس را با خود دارد اما یک شیوه جدید در این دهه تبلیغات کتاب است که توانست بر فروش کتاب‌ها و خرید مخاطبان تاثیرگذار باشد. استفاده از صفحات مجازی یا جدا کردن برش‌های کتاب‌ها، همه و همه تاثیر زیادی بر مخاطبان و انتخاب کتاب‌ها می‌گذارد.

حتما بخوانید: چگونه کتاب بخوانیم، چاپ کنیم، دانلود کنیم و ترجمه کنیم؟

بهترین کتاب رمانی که خوانده اید را نام برده و علت انتخاب خود را ذکر  کنید. 

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Mr. Original آذر ۱۳, ۱۳۹۷

    در متن گفتید”کتاب قهوه تلخ آقای نویسنده” ولی در عکس کتاب و متن زیرینش اسم کتاب “قهوه سرد آقای..” بود.