ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولد نوزاد از رحم اهدایی یک متوفی برای اولین بار در دنیا

پیوند اعضا یکی از مهم ترین راه های نجات جان انسان هاست که به خصوص در چند دهه اخیر از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده. اما استفاده از روش مذکور برای تولد نوزادان موضوع تازه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

پیوند اعضا یکی از مهم ترین راه های نجات جان انسان هاست که به خصوص در چند دهه اخیر از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده. اما استفاده از روش مذکور برای تولد نوزادان موضوع تازه تری است که حالا به گزارش پزشکان برزیلی، با اهدای رحم ممکن شده است.

البته پیش از این نیز عمل پیوند رحم 11 بار با موفقیت انجام شده بود که تا کنون همه موارد مربوط به اهدای عضو از یک انسان زنده بودند؛ اما در خصوص مورد اخیر در برزیل، رحم یک زن متوفی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته متخصصان، استفاده از رحم افرادی که به دلایل مختلف مانند سکته قلبی و مغزی فوت کرده اند، امکان پیوندهای بیشتری را فراهم خواهد کرد چرا که به صورت کلی، در زمینه پیوند اعضا معمولاً با کمبود اهداکننده مواجه هستیم.

نوزاد به دنیا آمده از عمل پیوند رحم یک دختر است که در زمان تولد (5 دسامبر 2017) 2.5 کیلوگرم وزن داشته و حالا پس از یک سال، در سلامت کامل به سر می برد. لازم به ذکر است که رحم اهدایی از یک زن 45 ساله که در اثر سکته قلبی فوت کرده بود دریافت شده و به یک زن 32 ساله پیوند خورده است.

رحم

همچنین عمل بارورسازی نیز به روش لقاح مصنوعی انجام شده و نوزاد با جراحی سزارین به دنیا آمده است. البته پس از وضع حمل، رحم اهدایی از بدن دریافت کننده خارج شده تا دیگر نیازی به دریافت داروهای مخصوص (برای جلوگیری از پس زدن عضو اهدایی) وجود نداشته باشد.

عمل پیوند رحم از یک زن متوفی پیش از این 10 بار شکست خورده بود

جالب است بدانید که عمل پیوند رحم نخستین بار توسط یک پزشک سوئدی به نام دکتر ماتس برنستورم ابداع شد و او توانست با پیوند رحم به داوطلبان (که از سوی دوستان یا اعضای خانواده آنها اهدا شده بود) 8 کودک به دنیا بیاورد. در کنار این موارد، دو نوزاد در تگزاس و یک نوزاد دیگر در صربستان نیز با عمل پیوند رحم به دنیا آمده اند.

گفتنی است تولد نوزاد از رحم اهدایی یک انسان متوفی نخستین بار است که با موفقیت انجام می شود و انجام عمل مذکور پیش از این در کشورهای جمهوری چک، ترکیه و آمریکا با شکست مواجه شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۱۶ آذر ۱۳۹۷

    فاز به دنیا اوردن بچه به این دنیا چیه ?
    بزارین اون ور بمونند شاد و خوشحال
    جهان جای بهتری برای زندگی نیست
    به جز معدودی از کشورها
    والا

مطالب پیشنهادی