ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رئیس سازمان محیط زیست؛ الزام استفاده از بنزین و خودروهای داخلی، آلودگی هوا را رقم زده است

آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ ترین معضلات زیست‌ محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده ‌است. آمارها نشان می ‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ ترین معضلات زیست‌ محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده ‌است. آمارها نشان می ‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوا تهران، شمار بیماران تنفسی «تا 60 درصد» افزایش می‌ یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌ های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌ های دی‌ اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به ‌طوری‌ که آلودگی هوا در تهران به‌ طور متوسط موجب کاهش 5 سال از عمر تهرانی‌ ها شده‌است.
عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در مراسم اختتامیه جشنواره آب و خاک گفت: این سرزمین نزدیک به هفت هزار سال سابقه تمدن دارد و شاید ما ثروتمندترین نسل تا به حال بوده ‌ایم و متاسفانه ما این حق را به خود داده‌ ایم تا منابع را هدر دهیم.
وی افزود: متاسفانه تنها سازمانی که باید از نسل‌ های آینده حفاظت کند سازمان محیط زیست است که یکی از ضعیف‌ ترین سازمان‌ها در کشور است.

کلانتری ادامه داد: اضافه برداشت سالانه ما از آب‌ های زیر زمینی بسیار بالاست و با استفاده از فناوری ‌های امروز علیه پوشش گیاهی و خاکی استفاده کرده ‌ایم و امروز فرسایش خاک ما بیش از 1.2 کیلومتر مربع در سال است.
به گفته رئیس سازمان محیط زیست منابع آبی در بدترین شرایط استفاده می‌ شود و حداکثر مجاز برای برداشت از آب‌ های زیر زمینی طبق استانداردهای جهانی 40 درصد از آب‌ های تجدیدپذیر است که ما سال گذشته بیش از 120 درصد از این منابع را استفاده کردیم.
وی اظهار کرد: 60 سال پیش در خطه شمالی کشور 2.8 میلیون هکتار جنگل داشتیم و در حال حاضر این عدد به 1.3 میلیون رسیده است و ما از تکنولوژی به صورت وارونه استفاده کرده‌ ایم.
افتخار می‌ کنیم آب‌ های زیرزمینی در شرایط خطرناکند.
وی با بیان اینکه بالای دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به روش آبیاری تحت فشار آبیاری می‌ شود گفت: متاسفانه ما به این روش افتخار می‌ کنیم که باعث شده آب‌ های زیرزمینی در شرایط خطرناکی قرار گیرد.

وی افزود: برداشت آب ما در سال آبی 96-97 ، 90 میلیارد مترمکعب بود و در این شرایط محیط زیستی باقی نمی‌ ماند.
کلانتری ادامه داد: جانداران نیز به شدت در معرض خطر قرار دارند و شاید ما هنوز از ظرفیت‌ های لازم برای استفاده از تکنولوژی بهره‌ مند نشده ‌ایم و متاسفانه مرجع مناسبی برای استفاده از فناوری نداریم.
رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: تا دیروز بسیاری از پیمانکاران به بسترسازی می‌ پرداختند و امروز به فکر برداشت آب‌ های زیرزمینی هستند.
رتبه اول جهان برای هدر دادن آب و خاک
او ادامه داد: ما در سال‌ های گذشته منابع درازمدت را در نظر نگرفتیم و به همین دلیل اکنون رتبه اول در جهان را برای هدر دادن آب و خاک داریم.
کلانتری همچنین گفت: گوشت تولیدی عشایر در برابر فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل‌ ها 10 ها برابر گرانتر از قیمت جهانی است.

آلودگی هوا

وی افزود: امروز استان‌ های حاصلخیز ما به استان‌ های کویری تبدیل شده‌اند و بهره‌ وری آب در خراسان رضوی 132 درصد از آب‌ های تجدیدپذیر است.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه حفظ محیط زیست تنها در شعار بوده است، گفت:‌ متاسفانه تعریف درستی از محیط زیست نشده است و این باعث شده که شرایط امروز به وقوع بپیوندد.
وی افزود: الزام استفاده از بنزین تولید داخل و خودروهای داخلی، آلودگی هوا شهرهای بزرگ از جمله تهران را رقم زده است در چنین شرایطی حاضر نیستیم از تولیدات خارجی برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست استفاده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ramin20i
    ramin20i | ۱۸ آذر ۱۳۹۷

    باز بوی رانت برای واردات بنزین میاد... یکی دیگه میخواد جای شوهر خانم ابتکار را بگیره یا
    یکی دیگه بیاد با جون مردم بازی کنه....

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    صددرصد کسی که میگه باید واردات باشه همه چیز این حرف و زده رانت خوار واردات بنزین هست مطمئن باشید، چون چهار سال بنزین وارد میشد هوا بدتر آلوده بود خفه خون گرفته بود، اینا پولشون تو تعطیلی صنایع ایرانی هست ولو به قیمت نابودی میلیونها کارگر ایرانی

  • Vahid Khalili
    Vahid Khalili | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    آدم شیر پاک خورده به این میگن.
    احنمالا همین روزا فاتحه اش خونده میشه!

  • Ali M
    Ali M | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    زندگی ما ایرانی ها شده پارادوکس

    • Ahmad
      Ahmad | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

      از فرانسه جنگ زده تیلیاردها برابر بهتر هستیم ?توهم لاکچری بودن نزنید هیچ جای دنیا لاکچری نیست

      • Mohammad Reza
        Mohammad Reza | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

        خوش به حالت تو دنیای فانتزی زندگی میکنی

مطالب پیشنهادی