ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی شهرزاد قصه‌ گو؛ کتابخانه داستان‌های تعاملی

به‌نظرم بازی‌های «متن محور» (Text Based) و Idle Games دو تا از مظلومان صنعت بازی ایران هستند. نه بازیکن‌های داخلی خیلی روی خوشی به آن‌ها نشان می‌دهند و نه سازندگان سعی می‌کنند با پرداختن به ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

به‌نظرم بازی‌های «متن محور» (Text Based) و Idle Games دو تا از مظلومان صنعت بازی ایران هستند. نه بازیکن‌های داخلی خیلی روی خوشی به آن‌ها نشان می‌دهند و نه سازندگان سعی می‌کنند با پرداختن به این سبک‌ها یک تجربه بومی ارائه بدهند. به‌خصوص Text Based که به‌خاطر تمرکز زیاد روی زبان، جای خالی‌اش در مارکت‌های ایرانی بیش از پیش حس می‌شود.

به همین خاطر هم بازی‌هایی مثل «شهرزاد قصه گو» حکم همان لنگه کفش معروف بیابان را دارند. مدریک که خروس جنگی را در کارنامه دارد، این بار روی سبکی دست گذاشته که توسعه‌دهندگان داخلی کمی به سمتش آمده‌اند و نتیجه کار هرچند می‌تواند خیلی بهتر بشود ولی جرأت سازنده برای ارائه یک تجربه متفاوت در بازار داخل به خودی خود شهرزاد قصه گو را به اثری ارزشمند تبدیل کرده است.

شهرزاد قصه گو
داستان‌ها تنوع خوبی داشته و هر سلیقه‌ای را می‌توانند پوشش بدهند.

شهرزاد قصه گو شبیه به پلتفرمی قصه‌گویی است. برخلاف بازی‌های متن محور که مخاطب را درگیر یک داستان واحد می‌کنند، در اینجا چند قصه در ژانرهای مختلف وجود دارد و هر کدام را که خواستید می‌توانید انتخاب کنید. وقتی هم که وارد داستان شدید، باید با انتخاب یکی از دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود اتفاقات را پیش ببرید.

یکی از نگرانی‌هایی که پیش از دانلود بازی داشتم، تاثیر منفی کمیت روی کیفیت داستان‌ها بود. وقتی صحبت از یک پلتفرم قصه‌گویی می‌شود، سازنده هنگام عرضه باید سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیرد و هر سبکی که ممکن است طرفداران خودش را داشته باشد به سمت خودش بکشاند. شهرزاد قصه گو از این لحاظ مشکلی ندارد.

ولی هر چه‌قدر داستان‌ها از لحاظ کمی مناسب هستند، از آن طرف کیفیت‌شان روندی سینوسی دارد. البته نمی‌خواهم این حرف را به تمام داستان‌های بازی نسبت بدهم، تا اینجا چهار داستان را تجربه کردم و این داستان‌ها اگرچه در قسمت‌هایی درگیرکننده ظاهر شدند ولی به سه دلیل آنطور که باید نتوانستند نسبت به سرنوشت شخصیت‌ها کنجکاوم کنند.

یکی از آن‌ها حفره‌های داستانی موجود در دل قصه‌ها است. اتفاقات گاهی اوقات از روند منطقی خودشان فاصله می‌گیرند و ارتباطی که بین مخاطب و داستان داشت شکل می‌گرفت را کمرنگ‌تر می‌کنند. نقطه ضعف دوم بازی نیز به تاثیر انتخاب‌ها باز می‌گردد. چیزی که بازی‌های متن محور را جذاب کرده، تأثیر بازیکن در شکل‌گیری داستان است.

شهرزاد قصه گو
شخصیت‌ها طراحی خوبی دارند ولی بیش از اندازه نوجوان‌پسند هستند.

گاهی اوقات یک اتفاق کوتاه باعث می‌شود تا همه‌چیز تغییر کند و بازی در مسیری متفاوت قرار بگیرد. شهرزاد قصه‌گو از این دست انتخاب‌ها کم ندارد و در لابه‌لای گفت‌وگوها می‌توانید انتخاب کنید که کاراکترهای داستان چه دیالوگ‌هایی بگویند. هر انتخاب نیز بعضا واکنش‌های متفاوتی را به همراه دارد.

نکته اینجاست تأثیرات انتخاب‌ها به همینجا ختم می‌شوند. داستان روندی صاف را پیش گرفته و اگر روی یک دیالوگ متفاوت کلیک کنید، تنها در همان لحظه یک چیز متفاوت می‌بینید و در دراز مدت هیچ تاثیری روی قصه و اتفاقات ندارند. البته همان تأثیر کوتاه مدت نیز آنچنان غافل‌گیرکننده نیست و اگر دیالوگ دیگری را بزنید، آنچنان چیز بزرگی را از دست نمی‌دهید.

اما نقطه ضعف سوم که به‌نظرم بیشتر از بقیه مشکلات بازی روی شهرزاد قصه گو اثر گذاشته، سیستم درآمدی بازی است. در شهرزاد قصه گو برای ورود به هر داستان باید کلید داشته باشید. تا اینجا که مشکلی ندارد. از طرفی بعضی دیالوگ‌ها قفل بوده و باید برای آن‌ها مقداری الماس خرج کنید. حتی این را هم می‌توانیم نادیده بگیریم، بالاخره بازی باید از راهی کسب درآمد می‌کرده است.

ولی می‌دانید مشکل کجاست؟ هزینه‌ای که آیتم‌های فروشی بازی دارند. ارزان‌ترین بسته کلید بازی که 9900 تومان خرج روی دست بازیکن می‌گذارد، تنها چهار کلید و به همراه تعدادی کمی الماس می‌دهد. در حالی که هزینه انتخاب دیالوگ‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌ها بوده و از 5 الماس شروع می‌شود و به 15 الماس یا بیشتر نیز می‌رسد.

داستان های تعاملی

اگر بخواهید فقط 10 الماس بخرید هم باید 7500 تومان بدهید. در واقع انتخاب فقط یک دیالوگ می‌تواند حدود ده هزارتومن هزینه روی دست‌تان بگذارد. بازی در سیستم درآمدزایی خودش خیلی عجیب عمل کرده و تناسبی بین بخش‌های مختلفش وجود ندارد. به‌طوریکه هزینه بالای الماس‌ها و آیتم‌های درون بازی حتی می‌تواند مخاطب را از ادامه تجربه قصه‌ها زده کند.

شاید «آینده‌دار» بهترین لقبی باشد که بتوانم به شهرزاد قصه گو بدهم. خیلی وقت بود که دوست داشتم سازندگان داخلی هم به بازی‌های متن محور روی بیاورند و به جز چند مورد محدود، عناوین ایرانی کمی در این سبک حضور داشتند. شهرزاد قصه گو با توجه اینکه رویکردی پلتفرم‌گونه را پیش گرفته و روی مجموعه داستان‌ها تمرکز کرده به تنهایی می‌تواند این خلاء را پر کند.

به شرط آنکه سازنده مشکلاتی که بالاتر گفتیم را برطرف سازد. البته با این نقاط ضعف همین الان هم شهرزاد قصه گو تجربه متفاوت و سرگرم‌کننده‌ای است. بالاتر گفتیم، اینکه سازنده روی ایده‌ای کمتر پرداخته شده در بازار داخل دست گذاشته به خودی خود باعث شده تا شهرزاد قصه گو ارزش دانلود داشته باشد. جدا از اینکه بازی با داستان‌های زیادش می‌تواند هر سلیقه‌ای را پوشش بدهد.

داستان های تعاملی شهرزاد قصه گو

داستان های تعاملی شهرزاد قصه گو

سازنده: مدریک قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 16.8 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    اقای کریمی یه چیزی هم در مورد درامد بازی های موبایل بنویسید مثل کدومشون بیشترین درامد رو داره یا مثلا چه قد از تبلیغ ها درامد دارن و نسبت به کنسول چه قد دارن

  • novamajid
    novamajid | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    یه کپی ضعیف از بازی Choices. حتی رابط کاربری بازی رو هم تغییر ندادند. واقعا پتانسیل بازیسازهای ما همینه؟

  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۱۷ آذر ۱۳۹۷

    من قبلا بازی رو تجربه کردم و اصلا به نظر من خوب نیست بازی و بهش امید ندارم چون معمولا بازی های ایرانی اگه بد باشن دیگه اپدیت ها خوبی نمیشن و کلا به جز چنتا بازی یا شرکت پرسیس گیمز بقیه شرکت ها خیلی بعد از انتشار بازی رو بازی کار نمیکنن

مطالب پیشنهادی