ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرماه خونی
علمی

تقارن ابرماه و ماه گرفتگی کامل در رویداد نادر سماوی

چیزی تا ژانویه (دی-بهمن) نمانده و آنطور که اخترشناسان گفته اند در این زمان، ابرماه با یک خسوف کامل مقارن می شود و شاهد پدیده ای به نام ابرماه خونی خواهیم بود. این در واقع ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

چیزی تا ژانویه (دی-بهمن) نمانده و آنطور که اخترشناسان گفته اند در این زمان، ابرماه با یک خسوف کامل مقارن می شود و شاهد پدیده ای به نام ابرماه خونی خواهیم بود. این در واقع تنها خسوف کامل (یا ماه خونی) است که در سال ۲۰۱۹ میلادی اتفاق خواهد افتاد. اگر خاطرتان باشد آخرین نمونه از این پدیده در تاریخ ۶ مرداد امسال رخ داد و آنطور که دانشمندان گفته اند تا سال ۲۰۲۱ دیگر تکرار نمی شود.

ماه گرفتگی های کامل در واقع زمانی رخ می دهند که زمین مستقیما میان خورشید و ماه قرار بگیرد. این یعنی ماه زیر سایه زمین می رود. طبق اعلام موزه های سلطنتی گرینویچ انگلستان در جریان یک ماه گرفتگی کامل ماه معمولا به رنگ سرخ تیره در می آید زیرا به واسطه نوری روشن می شود که از اتمسفر زمین عبور کرده و به لطف پدیده انعکاس مجددا به سطح ماه بازگشته است. در واقع گرد و غبار موجود در اتمسفر موج های نوری آبی رنگ که فرکانس بالاتری دارند را مسدود می کنند و در مقابل به موج های سرخ با طول موج بیشتر اجازه عبور می دهند.

ابرماه خونی

ماه گرفتگی کامل که در ساعات اولیه روز دوشنبه یکم بهمن (۲۱ ژانویه) رخ می دهد از آن جهت اهمیت دارد که با ابرماه مقارن شده؛ پدیده ای که در آن ماه در حالت کامل در نزدیک ترین فاصله اش با زمین قرار می گیرد و در نتیجه بزرگتر از حالت عادی دیده میشود که به این پدیده ابرماه خونی گفته می شود.

گفته شده مرکز و شرق آفریقا، اروپا و آسیا می توانند یک ماه گرفتگی جزئی را مشاهده نمایند و بهترین راه مشاهده این پدیده استفاده از دوربین های دوچشمی است. البته به گفته دانشمندان تلسکوپ ها هم برای این منظور مفید هستند اما این دستگاه ها نمایی نزدیک از ماه را نشان می دهند و در نتیجه توصیه می شود برای دیدن این پدیده در آسمان سیاه شب از دوربین های دو چشمی استفاده شود.

اشاره کنیم که اولین ابرماه امسال در ژانویه رخ می دهد و دو مورد دیگر نیز در ۳۰ ام بهمن ماه و یکم فروردین به وقوع می پیوندند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی