ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال قطع بودجه دستگاه‌های بی‌توجه به دولت الکترونیکی

رییس سازمان فناوری اطلاعات امروز در یک نشست خبری در حاشیه همایش تهران هوشمند، در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه این سازمان چه اهرمی به جز امیدواری برای اضافه‌کردن دستگاه‌های بی‌توجه به دولت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۱

رییس سازمان فناوری اطلاعات امروز در یک نشست خبری در حاشیه همایش تهران هوشمند، در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه این سازمان چه اهرمی به جز امیدواری برای اضافه‌کردن دستگاه‌های بی‌توجه به دولت الکترونیکی دارد، خبر از وجود چهار ابزار داد که یکی از آنها، به شکل مستقیم بودجه دستگاه‌ها را هدف قرار می‌دهد. او همچنین خبر از «استقبال» رییس مجلس از این ایده داد.

«امیر ناظمی» در پاسخ به دیجیاتو و در همین رابطه گفت: «اولین و اصلی‌ترین ابزار ما، وابسته‌کردن بودجه دستگاه‌ها به میزان پیاده‌سازی برنامه دولت الکترونیکی است. این پیشنهاد را به رییس مجلس داده‌ایم و ایشان استقبال کردند. این وابستگی می‌تواند تابع‌های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها، میزان موفقیت دستگاه‌ها در پیاده‌سازی دولت الکترونیکی است.»

او ابزار دوم را تشویقی و حرکتِ پیش‌دستانه اعلام کرد و گفت: «سازمان فناوری اطلاعات برخی سرویس‌هایی که مربوط به سایر دستگاه‌ها است را پیاده سازی کرده. این یعنی هزینه، بار اجرایی و مسئولیت برای ما. این در واقع نوعی پذیرش سختی است که به شکل متداول در دولت رایج نیست. دو سرویسی که در هفته‌های اخیر و چند سرویسی که در ماه آینده ارائه می‌دهیم را می‌توانستیم انجام ندهیم چون اصلاً ما مسئولش نبودیم. اما نگاه پیش‌دستانه این بود که ما خودمان سرویس را طراحی کنیم و به جای آنها سرویس را ارائه دهیم. این دیدگاه شخص وزیر بود و هر یک از این موارد به مفهوم هزینه برای سازمان ماست. یکی از هزینه‌های چنین کاری، صرفاً هزینه‌ پیامکی است که به شکل انبوه برای شهروندان فرستاده می‌شود. در واقع ما از بودجه خودمان می‌زنیم تا چنین کاری انجام دهیم.»

به گفته ناظمی سومین ابزار، تعامل با دستگاه‌ها است. به این مفهوم که پروتکل‌های سازمان فناوری اطلاعات شفاف‌تر شوند تا دستگاه‌ها و متقاضیان بتوانند به راحتی به آن متصل شوند. وی چهارمین ابزار را نیز «فشار اجتماعی» از طریق رسانه‌ها و تبدیل شدن موضوع به یک «مطالبه عمومی» اعلام کرد.

در آخرین بررسی سازمان فناوری از وضعیت دستگاه‌های متصل به دولت الکترونیکی، ۹۳ دستگاه بررسی شده‌اند و این در حالیست که به گفته ناظمی، تعداد این دستگاه‌ها نهایتاً باید به ۱۲۵ عدد برسد تا چرخه بلوغ دولت الکترونیکی شکل بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی