ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فاز جدید رجیستری
تکنولوژی

فاز جدید رجیستری ؛ ارائه شناسه کالا برای تبلت و ساعت هوشمند اجباری شد

فاز جدید رجیستری آغاز شد. براساس ابلاغیه گمرک، از این پس در گمرک و قبل از ترخیص کالا، شناسه کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب برای واردات و ترخیص بارکد اسکنر با قابلیت ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۷

فاز جدید رجیستری آغاز شد. براساس ابلاغیه گمرک، از این پس در گمرک و قبل از ترخیص کالا، شناسه کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب برای واردات و ترخیص بارکد اسکنر با قابلیت نصب سیم کارت، ساعت هوشمند، مبدل تلفن سیار به ثابت و تبلت با قابلیت نصب سیم کارت باید شناسه کالا ارائه شود.

 

فاز جدید رجیستری

بنابراین از این پس در فاز جدید رجیستری کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت سفارش، ترخیص، انبارش و حمل برای این تجهیزات، تنها با شناسه کالا امکان‌پذیر خواهد بود. واردکنندگان این تجهیزات در زمان ترخیص ملزم به اظهار شناسه رهگیری (IMEI) به گمرک ایران و سازمان جامع تجارت هستند.

گفتنی‌ست که طرح رجیستری اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. یکی از آنها حفظ سلامت کاربران موبایل در ایران است؛ «حمیدرضا دهقانی نیا»، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مورد گفته بود که برخی از مدل‌ها میان موبایل‌های قاچاق، برای سلامت کاربران خطرناک هستند؛ موبایل‌هایی که به گفته او پس از انجام آزمایشاتی روی آنها مشخص شده که «نرخ جذب ویژه» (SAR) بسیار بالاتری از حد استاندارد دارند.

در نتیجه یکی از فواید طرح رجیستری، این بود که موبایل‌ها پیش از حضور در بازار کشور، تست می‌شدند. اینجا البته بیشتر اشاره به موبایل‌های بی‌نام‌ونشانی یا «طرح اصلی» بود که پیشتر با حجم بسیار بیشتری در بازار کشور در دسترس بودند.

ارائه خدمات به کاربران موضوع دیگری بود که طرح رجیستری به دنبال تحقق آن بود. به این ترتیب خریداران ایرانی موبایل که در سال‌های اخیر تلفن‌های همراه بدون گارانتی را به راحتی می‌خریدند، در ماه‌های پس از اجرای طرح رجیستری توانستند خدمات بهتری را از شرکت‌های گارانتی کننده محصولات و واردکنندگان دریافت کنند، چون به جز موبایل‌های مسافرتی که در ابتدا حجم کمی داشتند، بقیه محصولات از سوی شرکت‌های شناخته شده وارد و گارانتی می‌شدند. خدمت دیگری که رجیستری داشت، انتقال مالکیت موبایل‌های دست‌دوم بود که باعث می‌شود یک موبایل سرقتی نتواند از شبکه‌ اپراتورهای موبایل سرویسی دریافت کند.

فاز جدید رجیستری

در مورد سرمایه گذاری کلان شرکت‌ها در ایران که از دیگر اهداف این طرح است مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که ۱۲ شرکت در ایران مجوز تولید موبایل را دریافت کرده‌اند. او از سوی دیگر اشاره کرده بود که این طرح جدا از رونق دادن به محصولات داخلی، می‌تواند تبدیل به بستری مناسب جهت سرمایه گذاری کلان شرکت‌های مشهور این حوزه در ایران شود.

توجه به کسب درآمد برای کشور نیز نکته بسیار مهمی‌ست. اواسط اردیبهشت ۹۷ و چند هفته بعد از تکمیل طرح رجیستری، وزیر ارتباطات آماری در خصوص درآمد کشور از این طرح ارائه داد و گفت با نرخ ۴ هزار تومانی، طرح رجیستری سالانه پتانسیل ایجاد درآمد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای کشور را به همراه دارد. او همچنین به درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی از زمان آغاز طرح اشاره کرده بود.

این درحالی‌ست که واردات رسمی موبایل با سهم ۱۰ درصدی‌اش، در تمام این سال‌ها برای دولت سود چندانی به همراه نداشت و آنطور که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزش گزارش داد، در سال ۹۵ ارزش موبایل‌های وارد شده به ایران ۶۲۵ میلیون دلار بوده است؛ رقمی که دولت از آن درآمدی نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۹ آذر ۱۳۹۷

    خخخخ
    رد دادن

مطالب پیشنهادی