ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک بنو
علمی

کشف شواهدی از وجود آب در سیارک بنو

فضاپیمای «اسیریس رکس» هفته گذشته و پس از سفری ۲۷ ماهه به سیارک بنو رسید و در همین مدت کوتاه به مشاهدات علمی چشمگیری پرداخته است. هدف ناسا از صرف هزینه و زمان قابل توجه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

فضاپیمای «اسیریس رکس» هفته گذشته و پس از سفری ۲۷ ماهه به سیارک بنو رسید و در همین مدت کوتاه به مشاهدات علمی چشمگیری پرداخته است.

هدف ناسا از صرف هزینه و زمان قابل توجه برای برررسی بنو احتمال وجود سرنخ هایی از روزهای آغازین پیدایش منظومه شمسی، مواد تشکیل دهنده زمین و سیارات اطراف ما است.

در حالی که تنها چند روز از آغاز مرحله اکتشافی می گذرد، ناسا اعلام کره که فضاپیمای اسیریس رکس به شواهدی از وجود مولکول‌های آب محبوس در لایه‌های داخلی سیارک بنو دست پیدا کرده است. این کشف وسوسه انگیزی در رابطه با گذشته سیارک است اما سوالات بیشتری را در ذهن دانشمندان برمی انگیزد.

«امی سیمون»، از مرکز پروازهای فضایی «گادرد» ناسا در این باره می گوید:

حضور مواد معدنی هیدراته در بنو نشان می دهد که این سیارک به عنوان بازمانده ای از مراحل اولیه شکل گیری منظومه شمسی، گزینه ای عالی برای مطالعه ترکیبات مواد آلی و فرار اولیه است. پس از بازگشت این مواد به زمین در سال ۲۰۲۳، دانشمندان به گنجینه ای ارزشمند از اطلاعات راجع به تاریخ و سیر تکاملی منظومه شمسی دست پیدا می کنند.

به گفته ناسا سیارک مذکور کوچکتر از آن است که قدرت حمل آب به شکل مایع را داشته باشد، در نتیجه منشا آب منجمد کشف شده در آن به زمان‌های بسیار دور و زمانی برمی گردد که بنو بخشی از یک جرم آسانی به مراتب بزرگتر بوده است.

اسیریس رکس حدود سه هفته دیگر وارد مدار سیارک بنو شده و طی ۱۸ ماه آینده به نقشه برداری از سطح این جرم آسمانی را می پردازد. این فضاپیما با استفاده از بازوی رباتیک حداقل ۶۰ گرم از خاک سطح سیارک را جمع آوری کرده و در سال ۲۰۲۳ با خود به زمین خواهد آورد، بنابرین دانشمندان برای بیشتر مشاهدات این فضاپیما باید ۵ سال دیگر منتظر بمانند.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی