ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

وویجر ۲ هم به فضای بین ستاره ای وارد شد

اصولاً ناسا در طراحی تجهیزات مختلف فضایی خود روش جالبی در نظر می‌گیرد و آنها را طوری میسازد که بتوان زمان زیادی از انها در فضا استفاده کرد. از سوی دیگر فضاپیما‌های کمی وجود دارند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

اصولاً ناسا در طراحی تجهیزات مختلف فضایی خود روش جالبی در نظر می‌گیرد و آنها را طوری میسازد که بتوان زمان زیادی از انها در فضا استفاده کرد. از سوی دیگر فضاپیما‌های کمی وجود دارند که به اندازه‌ی کاوشگر‌های دوقلوی وویجر عمر کرده باشند. حال ناسا اعلام کرده که وویجر ۲ موفق شده به فضای بین ستاره ای وارد شد و به دستاوردی عظیمی برسد که پیشتر تنها وییجر ۱ موفق شده بود آن را کسب کند.

این دو فضا پیمای دوقلو سال ۱۹۷۷ میلادی به آسمان فرستاده شدند و ورود وویجر ۲ به فضای بین ستاره ای ، این معنی را می‌دهد که اکنون این فضاپیما منظومه‌ی شمسی را ترک گفته و از حباب ایجاد شده توسط خورشید رهایی پیدا کرده است.

این کاوشگر که اکنون ۴۱ سال به گشت و گذار در فضا پرداخته است، تاکنون موفق شده ۲۹.۷ میلیارد کیلومتر را بپیماید و خواهر دوقلوی‌ خود را در بی‌نهایت و فراتر از آن همراهی کند.

جالب اینجاست که وویجر ۲ دو هفته زودتر از خواهر خود به فضا فرستاده شد اما با سرعت کمتری سفر خود را آغاز کرد و تنها ۵۵۳۴۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. این در حالی است که وویجر ۱ با سرعت ۶۱۱۵۵ کیلومتر بر ساعتی خود موفق شده بسیار زودتر از همتایش در سال ۲۰۱۳ میلادی به فضای بین ستاره ای برسد.

گفتنی است تخمین زدن زمان خروج یک فضاپیما از منظومه شمسی، کار بسیار سختی است. آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا توضیح می‌دهد که مهندسان مجبورند برای چنین کاری، اطلاعات تجهیزات مختلف آن را بررسی کنند و میزان تولید ذرات توسط خورشید را با اشعه‌های کیهانی مقایسه کنند.

بدین ترتیب با کم شدن ذرات تولید شده توسط خورشید و بالا رفتن میزان دریافت اشعه‌های کیهانی مشخص می‌شود که فضا پیما رسما از منظومه شمسی خارج شده است. اتفاقی که برای وییجر ۲ به تازگی رخ داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    دستاورد ۴۵ سال پیش استکبار جهانی کجا و پراید ۲۰۱۸ ما کجا . ۴۰ سال فقط حرف مفت و صد من یه غاز زدین

مطالب پیشنهادی