ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چراغ سبز وزیر صنعت به خودروسازان؛ ادامه فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار و بلاتکلیفی خودروهای ثبت نامی

در چند ماه اخیر نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه همچون محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، خودروسازان معتقدند صنعت خودرو با افزایش قابل ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۰

در چند ماه اخیر نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه همچون محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، خودروسازان معتقدند صنعت خودرو با افزایش قابل توجه قیمت تمام شده متاثر از نرخ ارز مواجه هستند. رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت امروز در حاشیه مراسم تفاهم ‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن در پاسخ به سوالى مبنی بر اینکه چه زمانی قیمت خودرو نهایی می ‌شود و آیا افزایشی وجود خواهد داشت، اظهار داشت: برنامه ‌ای که ما داریم قیمت‌ هایی که در بازار تعیین شده پایین بیاوریم و این مستلزم افزایش تولید است. اکنون تولید در دو خودروساز عمده به شدت پایین آ‌مده است و از اول سال حدودا با افت تولید روبرو شدیم.
وی افزود: قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با تولید آن دارد و اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد خواهد شد و تقاضا را پاسخگو باشد و قیمت پایین بیاید.

قیمت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر، قیمت‌ گذاری خودرو به دو بخش تقسیم می‌ شود، خودروهای مشمول قیمت‌ گذاری و خودروهایی که مشمول نبودند. خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت‌ گذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت 5 درصد از پایین‌ تر از نرخ بازار عرضه می‌ کنند و روند کاهشی قیمت خودرو ها ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌ شود تا رانت دلالی ایجاد شده از بین برود و قیمت در حالت متعادل‌ تری قرار بگیرد.
در حال حاضر به دلیل قیمت ‌گذاری دستوری و زیان ‌ده بودن تولید قطعات، تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه ‌سازی تعطیل و پرسنل آنها بیکار شده‌ اند. شرکت‌ های خودروسازی نیز به دلیل دولتی بودن با زیان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که این وضعیت، صنعت خودروی ما را در برابر تحریم ‌های آمریکا آسیب ‌پذیرتر می‌ کند.
رحمانی در پاسخ به این سوال که به مفهوم اقتصادی بازار وجود ندارد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خودرو ها نیستند، بنابراین چگونه می‌ توان توقع داشت 5 درصد کمتر از قیمت بازار خودرو عرضه کرد، گفت: این خودروها مشمول قیمت‌ گذاری شورای رقابت نیستند و آنچه که خودروهای مشمول بودند، فرایند دیگری دارند که باید در کار گروه بازار تنظیم شود. 

افزایش 20 درصدی هزینه‌ های خودروسازان را نپذیرفتیم

در بحث قیمت، خودروساز هزینه های سربار زیادی دارد. این خودرو با این کیفیت خیلی گران هم است و این هزینه های سربار از مصرف کننده گرفته می شود.
وی در پاسخ به سوالى مبنی بر اینکه چه زمانی قیمت خودرو های مشمول قیمت‌ گذاری شورای رقابت تعیین تکلیف خواهد شد گفت: کارهای کارشناسی آن در حال انجام است و یک جلسه نیز در کار گروه روی آن بحث شد و مجددا باید مباحث کارشناسی آن تمام شود، البته از خودروسازان برنامه جامعی خواستیم و باید متعهد شوند. خودروهایی که پیش فروش شده عینا باید عمل شود، بحث قطعه‌ سازی و این صنعت مهم است و مطالبات آنها باید پرداخت شود.

رحمانی اضافه کرد: اینگونه نیست که هرآنچه‌ آنها (خودروسازان) می‌ گویند پذیرفته شود زیرا هزینه‌ های مالی خود را بالای 20 درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعا نپذیرفته است و گفته شد که از محل بهره‌ وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ ها پایین بیاید.

از اخذ تسهیلات بانکی تا داخلی سازی بیشتر

دنبال این هستیم که نقدینگی خودروسازها از طرق مختلف بخصوص فروش اموال مازاد خودروسازان و اموال غیر تولیدی تامین شود بخشی را نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در کنار افزایش تیراژ تولید، داخلی‌ سازی باید جدی گرفته شود زیرا کماکان بخشی از خودروهای تولید داخل قطعات وارداتی دارند. 

تکلیف مشتریان منتظر چه می شود؟

هزاران نفر که از سال گذشته برای پیش خرید خودرو ثبت نام کرده اند همچنان بلاتکلیفند و مشخص نیست که باید خودرو خود را پس از ماه ها انتظار با چه قیمتی تحویل بگیرند، به نظر می رسد که وزیر صنعت و سایر طرفدارن طرح آزادسازی قیمت نیز هنوز موفق به یافتن راهکاری برای جلب رضایت این دسته از مشتریان نشده اند. بنابراین طرح پیش فروش خودرو با نرخ های حاشیه بازار صرفا می تواند برای خودروهایی اجرایی شود که مطالبات معوق از سوی مشتریان نداشته باشد. برای مثال در شرایطی که ایران خودرو از مشتریان خود خواسته تا به جای تندر 90 اتوماتیک، دانگ فنگ H30 تحویل بگیرند و مدت هاست که هیچ رنو ساندرویی توسط پارس خودرو به بازار عرضه نشده، ناگهان ایران خودرو تصمیم به عرضه تندر 90 وانت با قیمت افزایش یافته (87 میلیون تومانی) گرفته است.

در چنین شرایطی احتمالا مشتریانی که توان پرداخت رقم های جدید را ندارند، ناچار به فروش حواله خودروهای خود خواهند بود و سایرین نیز احتمالا ظرف ماه های آینده می توانند خودروهای ثبت نامی خود را با قیمت های تخفیفی (کمتر از نرخ های مصوب با احتساب تخفیف و ارائه سود تاخیر و..) دریافت نمایند، اما به نظر می رسد که تا زمان روشن شدن تکلیف این دسته از مشتریان چند هفته ای زمان باقیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۱ آذر ۱۳۹۷

    میخواستن گرون کنند که با بازی رسانه ای و کلی مسخره بازی قیمت کارخونه رو به قیمت بازار رسوندند. دست های همه دوستان تو جیب های همدیگه است !
    اونجا هم که نوشته میخوان با تسهیلات بانکی بدهی خودروسازها رو جبران کنند، خوب کی باید قسط های بانک رو پرداخت کنه!؟ کاملا درسته ! قسط های بانکی خودروساز ها رو هم مردم باید پرداخت کنند !
    این حرف ها دیگه کسی رو گول نمیزنه ! البته که باز هم مردم خودشون میخوان این شرایط رقم بخوره، مردم خودشون میخوان سرشون کلاه بزارن، از مردم است که بر مردم است !

  • ramin20i
    ramin20i | ۲۱ آذر ۱۳۹۷

    این وزیر هم خودرو ساز ها فرستادن روی کار

  • m rb
    m rb | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    طبق معمول دزدا با همکاری همدیگه بازهم سر مردم کلاه میزارن و هیچ فریادرس و قانونی نیست

  • Ostad fariborz
    Ostad fariborz | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    مشتری که موعد تحویل خودروش مثلا خرداد بوده و تا الان تحویل ندادن و تکمیل وجه هم کرده چی؟ باید بیاد با قیمت های جدید بخره؟ این نشون میده که مملکت صحاب نداره.دزدای کثیف ،مزدورهای نفوذی غرب

مطالب پیشنهادی