ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چه خودروهایی مشمول افزایش قیمت حاشیه بازار نمی شوند؟

بیش از شش ماه است  که افزایش قیمت خودرو تبدیل به موضوع روز صنعت خودروسازی کشور شده است. نوسانات نرخ ارز و تامین ارز مورد نیاز برای قطعه از ارز نیمایی که قیمت آن به ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

بیش از شش ماه است  که افزایش قیمت خودرو تبدیل به موضوع روز صنعت خودروسازی کشور شده است. نوسانات نرخ ارز و تامین ارز مورد نیاز برای قطعه از ارز نیمایی که قیمت آن به مراتب بیشتر از ارز دولتی سابق است، باعث شده خودروسازان به فکر افزایش قیمت محصولات خود باشند.
افزایش قیمت‌ خودروها قطعی شده و در این زمینه بحث در خصوص اینکه هر خودرو تا چه اندازه افزایش قیمت‌ خواهد داشت، ادامه دارد. هنوز سازمان حمایت اعلام جدی در خصوص میزان افزایش قیمت‌ ها نکرده و هر بار زمان دیگری را برای اعلام قیمت ‌های جدید در نظر می‌ گیرد.

در آخرین اظهارنظر، معاون سازمان حمایت حقوق مصرف‌ کننده هفته آینده را زمان اعلام افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون‌تومان اعلام کرد. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس گفته است که افزایش قیمت‌ ها به همه خودروها سرایت نمی ‌کند.
فریدون احمدی، نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال، "نظر شما درخصوص افزایش قیمت خودروها چیست؟" اعلام کرد

باید بپذیریم که لازم است قیمت خودروهای مدنظر افزایش داشته باشد. تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

وى ادامه داد

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نمی ‌تواند در زمینه قیمت‌ گذاری تصمیمی اتخاذ کند و قیمت‌ گذاری در اختیار دولت است. در جلسه ‌ای که به منظور تصمیم‌ گیری برای افزایش قیمت خودرو برگزار شد، همه پذیرفتند با توجه ‌به تغییرات نرخ ارز و بالا رفتن هزینه تمام شده محصولات، شاهد افزایش قیمت توسط خودروسازان باشیم. البته قرار نیست افزایش قیمت خودرو در تمامی کلاس‌ ها انجام شود و قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد.

افزایش قیمت خودرو

وى همچنین در پاسخ به سوال "مبنای محاسبه نرخ ارز در تعیین قیمت خودرو چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟" اظهار کرد

با توجه‌ به شناور بودن نرخ ارز در بازار، تعیین قیمت محصولات دارای پیچیدگی‌ های خاص خود است. کارشناسان تعیین میزان افزایش قیمت خودرو ها باید مبنای محاسبه نرخ ارز را مشخص کنند، زیرا این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون با فرمول متفاوتی افزایش می یابد

براساس این توضیحات به نظر می رسد که خودروهایی مانند خانواده پراید، تیبا، پژو 206 تیپ 2، پژو 405، سمند، رانا و ....که سابق بر این در زمره خودروها کمتر از 45 میلیون تومانی بازار قلمداد می شدند، قرار نیست با قیمت های حاشیه بازار به فروش برسند و فرمول افزایش قیمت این خودروها براساس رقم دقیق افزایش هزینه های تولید محاسبه و اعلام خواهد شد. اما از سوی دیگر سایپا از افزایش هزینه های تولید پراید تا مرز 32 میلیون تومان خبر می دهد و مدیران این شرکت براین عقیده اند که عرضه پراید با رقمی کمتر از 32 میلیون تومان در شرایط فعلی با زیان همراه خواهد بود. بنابراین می توان اینطور جمع بندی کرد که حالا دست خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای +45 میلیونی (براساس قیمت های سال 96) باز است اما در خصوص خودروهای ارزان قیمت و تولید انبوه، چانه زنی ها ادامه دارد و مشتریان باید همچنان منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی