ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دراگون فلای
تکنولوژی

ترامپ، موتور جستجوی چینی و آیفون؛ موضوع صحبت های پیچای در کنگره آمریکا

مدیرعامل گوگل برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد نمایش تصویر ترامپ پس از جستجوی کلمه احمق و پروژه موتور جستجوی سانسور شده برای چین در برابر کمیته قضایی کنگره حاضر شد. ساندار پیچای در این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

مدیرعامل گوگل برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد نمایش تصویر ترامپ پس از جستجوی کلمه احمق و پروژه موتور جستجوی سانسور شده برای چین در برابر کمیته قضایی کنگره حاضر شد.

ساندار پیچای در این جلسه با سوال عجیبی از سوی یکی از نمایندگان جمهوری خواه به نام «استیون کینگ» مواجه شد که ظاهرا فکر می کرد آیفون توسط گوگل ساخته می شود. او در پاسخ گفت:

آقای نماینده، آیفون توسط شرکت دیگری ساخته می شود!

دراگون فلای

یکی از مواردی که گمانه زنی ها درباره جانب داری سیاسی گوگل را برانگیخته، نمایش تصاویر ترامپ پس از جستجوی کلمه احمق (idiot) در وب است. «زو لوفگرن» نماینده دموکرات کنگره از خواستار توضیح بیشتر در این باره شد و پیچای در پاسخ گفت که این موتور میلیاردها صفحه وب را در ایندکس کپی کرده و کلیدواژه را با این صفحات تطبیق می دهد. در مرحله بعد نتایج بر اساس ۲۰۰ معیار مختلف از جمله ارتباط، تازگی، محبوبیت و غیره مرتب می شوند.

زو لوفگرن که ظاهرا هدفش از طرح این سوال کنایه زدن به گفته های جمهوری خواهان در مورد دستکاری نتایج جستجو بود پرسید: «پس کسی در پشت پرده منتظر نیست تا نتایج جستجوی کاربران را مشخص کند». پیچای هم در پاسخ منکر دخالت گوگل در نمایش نتایج شد.

وی در پاسخ به سوال نماینده تگزاس درباره توسعه موتور جستجوی چینی موسوم به «دراگون فلای» و اعمال سیاست های محدود کننده مد نظر دولت پکن آن گفت:

در حال حاضر برنامه ای برای راه اندازی موتور جستجو در چین نداریم. ماموریت اصلی ما فراهم کردن دسترسی کاربران به اطلاعات به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر است. بنابرین همیشه در حال تلاش برای ارائه اطلاعات در تمام دنیا هستیم ولی فعلا برنامه ای برای توسعه موتور جستجو در چین نداریم.

دراگون فلایپیچای تاکید کرده که دراگون فلای یک پروژه محدود داخلی است که تعداد مهندسان فعال در آن با گذشت زمان تغییر کرده است. به گفته او در حال حاضر ۱۰۰ نفر از مهندسان این شرکت در حال کار روی پروژه دراگون فلای هستند. وی به صورت تلویحی به توسعه و آزمایش این موتور جستجو برای کشورهایی مثل چین اشاره کرد.

مدیرعامل گوگل زمان صرف شده برای توسعه این پروژه را مشخص نکرد اما مذاکره با دولت چین برای توسعه موتور جستجوی خاصی را تکذیب کرد.

گمانه زنی های پیرامون این پروژه باعث شد ۶۰ گروه حقوق بشری از جمله «سازمان عفو بین الملل» و «گزارشگران بدون مرز» با تاکید بر اینکه گوگل در این صورت به زندانی شدن شهروندان چینی به خاطر بیان عقاید کمک خواهد کرد، خواهان توقف توسعه دراگون فلای شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۱ آذر ۱۳۹۷

    اگه داراگون فلای رو ادامه بدن خیلی بیشرفن. همکاری با دولتهای دیکتاتور با جنایت هیچ تفاوتی نداره

مطالب پیشنهادی