عیدی کارگران در سال ۹۷ چقدر است؟

حداقل عیدی کارگران: ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان

عیدی کارگران در سال ۹۷ چقدر است؟

عیدی کارگران مثل وام دانشجویی و وام ازدواج و ارز مسافرتی و خیلی چیزهای دیگر٬ تناسبی با واقعیت های موجود اقتصاد ایران ندارد. اگر چه عیدی است و در عیدی و پاداش آخر سال نباید خیلی چونه زد، اما به هر حال برای کارگرانی که عائله مند بوده و ۱ تا ۳ ماه حقوق و دستمزد بگیرند، التیامی موقت بر دردهای این قشر زحمتکش است که بار اصلی سازندگی و رشد اقتصاد ملی را بر عهده دارند.

در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در پایان سال پرداخت می شود، بخشی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه‌های معیشتی، از کارفرمایان خواسته‌اند که عیدی پایان سال را برای تقویت قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی خانوار زودتر دریافت کنند.

 از سبد کالای دولت هنوز تا آخر آذر ماه ۹۷ برای کارگران که خبری نیست و چند سالی است که به مبلغ خواربار اضافه نشده و ترمیم مزد کارگران هم که منتفی شده است؛ بنابر این در چنین شرایطی جامعه کارگری تنها به امید یک اتفاق خوب به فعالیت ادامه می‌دهد.

از طرفی بخش اعظمی از تولید داخلی را جامعه کارگری مصرف می‌کنند که با کاهش قدرت خرید آنها عملا محصولات تولیدی در انبارها تلنبار شده و به فروش نمی‌روند و تولید و کارگر هردو با هم در حال آسیب دیدن هستند.

عیدی سال 97
جدول حقوق و دستمزد کارگران و عیدی آخر سال در سال ۱۳۹۶

زندگی کارگران دیگر نمی‌چرخد و وقتی می‌بینند از هیچ جایی حمایت نمی‌شوند، انگیزه‌ای برای کار برایشان نمی‌ماند. اگر امروز کارگران از کارفرمایان عیدی خودشان را که حق قانونی آنها است مطالبه می‌کنند، گویای وضعیت اسفبار زندگی جامعه کارگری است تا با آن بتوانند چند صباحی اقلام و مایحتاج حیاتی و ضروری خود را تامین و زندگی کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شده و بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: با در نظر گرفتن این قاعده، عیدی امسال کارگران حداقل دو میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۳۳۷ هزار تومان خواهد بود که شایسته است کارفرمایان پرداخت آن را به شب عید یا بعد از آن موکول نکنند؛ هرچند بسیاری از کارفرمایان به دلیل ازدحام بانکها و اختلال در شبکه بانکی در روزهای پایانی سال، معمولا عیدی و پاداش را تا قبل از پایان سال به کارگران پرداخت کرده و یا با حقوق دی و بهمن ماه واریز می‌کنند.

فارغ از خانوارهایی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در شرایط کنونی اقتصاد، نیازمند عیدی و پاداش پایان سال هستند، عده‌ای از کارگران تمایل دارند که این رقم را در پایان سال بگیرند تا زودتر خرج نشود و بتوانند با آن اقلام مورد نیاز و خرید شب عید را جبران کنند.

قانون کار و پاداش آخر سال کارگران

یادتان باشد درباره مسائل کارگری وکارفرمایی، میثاق همه، باید قانون کار باشد. طبق قانون پرداخت پاداش و  عیدی کارگران که مصوب  آبان ماه است و مصوب اصلاحی آن به تاریخ سی مرداد ماه ۱۳۷۰ هجری شمسی٬ کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی و پاداش هستند.

طبق ماده واحده این قانون مهم که از قوانین کار مورد تایید وزارت تعاون٬  کار و رفاه اجتماعی است٬ کلیه کارگاه هایی که مشمول قانون کار هستند٬ موظفند به هر  یک از کارگران خود به نسیت یک سال کار متعادل شصت روز آخرین مزد٬ به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. نکته ای که باید توجه داشت آن است که مبلغ پرداختی عیدی و پاداش سالانه کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. یعنی میزان پرداختی معادل ۲ تا ۳ ماه حقوق است.

  • مبلغ پرداختی به کارمندانی که کم تر از ۱۲ ماه در کارگاه کار کرده اند٬ بایستی به ماخذ شصت روز مزد و نسبت به ایام کارکرد در سال محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در بالا تجاوز کند.
  • در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه٬ بیش از مبالغ فوق پرداخت کنند٬ عرف کارگاه معتبر  خواهد بود و می توانند کارفرمایان این موضوع را در هزینه های قابل قبول مالیاتی در اظهارنامه سالانه قید کنند.

مقایسه عیدی و پاداش اخر سال کارگران و مشمولان قانون کار ۱۰ سال اخیر

  • سال ۱۳۸۷: حداقل مزد ماهانه ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار ریال و حداقل  عیدی ۴۳۹ هزار و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر  عیدی ۶۵۸  هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود.
  • سال ۱۳۸۸: حداقل مزد ماهانه ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار ریال و حداقل عیدی ۵۳۷ هزار و ۴۰ تومان و حداکثر عیدی نیز ۷۹۰  هزار و ۵۶۰  تومان اعلامشد.
  • سال ۱۳۸۹: حداقل مزد ماهانه ۳ میلیون و ۳۰ هزار ریال و حداقل عیدی ۶۰۶ هزار تومان و حداکثر عیدی نیز ۹۰۰ هزار تومان بود.
  • سال ۱۳۹۰: حداقل مزد ماهانه ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ ریال و حداقل عیدی ۶۶۶ هزار تومان و حداکثر ۹۹۹  هزار  تومان بود.
  • سال ۱۳۹۱ حداقل مزد ماهانه ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال و حداقل عیدی ۷۷۹ هزار تومان و حداکثر عیدی ۱ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان بود.
  • سال ۱۳۹۲ حداقل مزد ماهانه ۴میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۵۰ ریال و حداقل عیدی ۹۷۴۲۵۰ تومان و حداکثر عیدی ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵  تومان بود.
  • سال ۱۳۹۳ حداقل مزد ماهانه ۶ میلیون و ۸۹  هزار ریال و حداقل  عیدی ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار  تومان و حداکثر عیدی نیز ۱ میلیون و ۸۲۶ هزار تومان بود.
  • سال ۱۳۹۴ حداقل دستمزد ماهانه ۷ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۲۵۰ ریال بود و حداقل عیدی ۱ میلیون و ۴۲۴  هزار و ۸۶۰ ریال و حداکثر عیدی نیز ۲ میلیون و ۳۷۲  هزار و ۲۹۰ ریال تعیین شد.
  • سال ۱۳۹۵ حداقل دستمزد ماهانه ۸ میلیون و ۱۲۱  هزار و ۶۴۰ ریال بود و حداقل  عیدی ۱ میلیون و ۶۲۴  هزار و ۳۲۸ تومان و حداکثر عیدی نیز ۲ میلیون و ۴۳۶هزار و ۴۹۲ تومان تعیین شده بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • سارا آذر ۲۱, ۱۳۹۷

    ممنون میشم ایمیلتون روچک بکنید مهمه تقریبا تشکر

  • ساسان آذر ۲۱, ۱۳۹۷

    تو باقر شهر تو خیابون فلسطین کنار نیروگاه اول بوستان فدک بعضی پنج شنبه شبا یه وانتی میاد مرغای مریض زنده رو میفروشه دونه ایی سه هزار تومن
    فقط بیایی ببینی چقدر مردم صف میکشن. همه میدونن مریضن ولی بازم صف میکشن بخرن
    خودمون بارها خریدیم
    چاره چیه؟ نه عرضه مردم فرانسه رو داریم نه دولت کشورای عربی رو
    نوش جون فلسطینا و سوریا و لبنانیا
    با افتخار فیلم محلایی که براشون میسازنو برا خودمون پخش میکنن
    مسکن مهر داشتیم قیدشو زدیم خالی مونده بود چون کسی حاظر نبود اجاره کنه اخرش فروختیم کمتر از سی میلیون. همون پول مسکن مهر رو به خودمون میدادن بهترشو میساختیم. نمیدونم اینا چطور مسکن مهر تو تیتراژ بالا میسازن هم گرون میاد هم بی کیفیت که افغانیام حاظر نیستن اجاره کنن