همه تصورات غلط درباره «گل»: دومین ماده مخدر شایع در ایران

همه تصورات غلط درباره «گل»: دومین ماده مخدر شایع در ایران

مصرف الکل و مواد افیونی در ایران عصر ۱۴۰۰ در حال افزایش است و سالانه هزارن قربانی می گیرد و صدها میلیون دلار به اقتصاد و صنعت بهداشت و سلامت کشور آسیب می رساند. سن مصرف نیز امروزه به کم تر از ۲۵ سال کاهش یافته و به نظر می رسد با توسعه شبکه های اجتماعی که در دسترس بودن این محصولات را برای نوجوانان و جوانان به کسری از ساعت رسانده است،  شاهد افزایش مصرف در میان دانش آموزان مقاطع پایین تحصیلی در سال های آینده باشیم. باید برای این موضوع مثل بعضی از موضوعات حساس و حیاتی دیگر مثل پیر شدن جامعه و عدم اشتیاق ده ها میلیون جوان ایرانی به ازدواج، فکری اساسی کرد که خیلی زود دیر میشه . . .

براساس آخرین «شیوع شناسی» که سال ۹۶ انجام شد، تعداد معتادان کشور به  دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است؛ این درحالیست که ماری جوآنا (به نام های: گل، گرس، علف هم شناخته می شود) با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شده است.

بنابر اعتقاد روان‌پزشکان «گل» همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است در حالیکه ماری‌جوانای معمولی(غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.

حتما بخوانید: ۵ ماده اعتیاد آور مرگبار جهان

گل
۲ کتاب برای آشنایی با گل و دیگر مواد افیونی
کتاب راهنمای پیشگیری از اعتیاد نوشته دفتر مواد مخدر سازمان ملل متحد

این روزها نام گل را بیشتر می‌شنویم، مخدری که مصرف کنندگان آن بر عدم اعتیاد آور بودن آن تاکید بسیار داشته و یا حتی در مقابل صحبت‌ها و هشدارهای کارشناسان که گل را مانند سایر مخدرهایی چون حشیش اعتیادآور می‌دانند، واکنش نشان داده و آن را بی‌پایه و اساس می‌دانند.

هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است، می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود.

۳ ماده تاثیر گذار بر DNA: الکل-سیگار و ماری جوانا

هشدار درباره تصورات غلط از گل

دکتر ماریت قازاریان، رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره تصورات غلط مردم از مصرف گل هشدار داد. عوارض بلند مدت مصرف گل نیز شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری است.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید مراقب باشند فرزندانشان با چه افرادی دوستی می‌کنند و اوقات فراغت خود را به چه شکل می‌گذرانند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کمپین آشنایی با ماده مخدر گل را طی ۱۰ روز در نیمی از استان‌ها برگزار کرد ولی این کارها باید مداوم انجام شود.

ضلع اول، درمانگران، ضلع دوم مصرف کننده و ضلع سوم مواد مخدر است. ذات خود ماده گل است که به دلیل تاثیراتش، رتبه دوم را در میان مواد مخدر در کشور بدست آورده است. ۵ یا ۶ مورد روان گردان طی سالیان سال مرتب جای یکدیگر را می‌گیرند، ماده گل به دلیل ساختار خود، این احساس را در جوان ایجاد می‌کند که فرد تصور می‌کند بیشترین تمایل را به مصرف این ماده دارد.

اینکه تبعات شیشه نسبت به مصرف گل و حشیش بسیار بیشتر است، باعث می‌شود بسیاری از این جایگزینی خوشحال باشند اما باید بدانیم گروه سنی که در حال حاضر مصرف کننده گل، حشیش و ماری جوانا هستند در سنین پایین‌تری قرار دارند. باوجود آنکه سن مصرف در حال حاضر به طور رسمی اعلام نشده اما متاسفانه آنچه که ما می‌بینیم نشان دهنده آن است که سن مصرف به دبیرستان کشیده شده است و به طور کلی از سنین ۱۵ سالگی به بعد شاهد افزایش شیوع مصرف کانابیس هستیم.

گل بر سیستم اعصاب مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد و در طولانی مدت علائم مختلفی را به همراه دارد. مصرف گل و خانواده کانابیس ها  با توجه به اینکه این مواد جزء مواد توهم زا هستند باعث افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو خنده‌های بی مورد و ریسه رفتن‌های شدید، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته تمایل به مصرف همزمان مواد غذایی و افزایش اشتهای فرد مصرف کننده می‌شود.

کاهش حافظه کوتاه مدت نیز از دیگر عوارض مخدر مصرف این ماده است. به ویژه آنکه در قشر جوان که بحث ادامه تحصیل، کار، تشکیل خانواده و … برای آنها مطرح است، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف گل و ماری جوانا نیز گوشه گیری و انزوای فرد مصرف کننده و حالت‌های افسردگی است که مجموع این عوامل منجر به افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان و دانشجویان  مصرف کننده این مواد می‌شود.

برای رهایی از این افیون، با کارشناسان و مراکز درمانی مورد تایید سازمان بهزیستی کشور در ارتباط باشید

حتما بخوانید : با ۱۰ ماده مخدر و تاثیرات مرگبار آن آشنا شوید

این که مثل آموزش های خود مراقبتی درباره روابط جنسی و مقابله با آزار جنسی در کشور، یک معلم یا والدین به راحتی نمی‌توانند درباره مواد مخدر با جوانان صحبت کنند، باید برای این موضوع فکری اساسی شود و شاهد توسعه برنامه‌های صداوسیما طی ۲۰ سال آینده باشیم، اما از طرفی در آموزش و پرورش این توسعه تا ۱۰ درصد رونق داشته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۷ نظر

ورود

  • s آذر ۲۱, ۱۳۹۷

    من خودم معلم هستم و به شخصه مصرف تفریحی که نمیشه بهش گفت ولی بیشتر برای الهام گیری برای کتابی که در حال نوشتنش هستم و نقاشی و تصویرگری و تغییر لایف استایلم ازش استفاده میکنم و به نظر شخصی خودم استفاده از سایکدلیک ها را چندان بد و در واقع با توجه به تجربیاتم خوب می دونم ولی از اون طرف میشناسم افرادی رو که به سمت هارد دراگایی مثل کوکائین و شیشه کشیده شدن که تباه کننده هستن

  • مهدی آذر ۲۲, ۱۳۹۷

    اگر‌اینقدر که شما‌میگین بده چرا تو هلند امریکا کانادا و… آزاده؟

    • Ali آذر ۲۲, ۱۳۹۷

      سیگار هم در کل جهان آزاده میشه گفت مفیده؟

      • همایون دی ۷, ۱۳۹۷

        شما تا حالا دیدی جایی درباره مضرات سیگار اینقدر فاحش اطلاعات غلط بدن و تبلیغ کنن؟!

        • بستگی داره چجوری ازین ماده به این قشنگی استفاده کنی? خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

          شما که اینقد قاطعانه اینارو میگی برو ثابتشون کن کشورای جهان اول برای کسی که فقط بتونه یدونه ایراد از گل بگیره ۳۰۰۰۰۰ دلار پول میدن بهش. اینم بگم بهتون که الان دهه‌هاست کسی نتونسته حتی یه ایراد ازین ماده بگیره اونوقت شما امدی میگی اینقد بده؟???

      • سینا مرداد ۵, ۱۳۹۹

        اره میشه گفت?

    • بستگی داره چجوری ازین ماده به این قشنگی استفاده کنی? خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

      شما که اینقد قاطعانه اینارو میگی برو ثابتشون کن کشورای جهان اول برای کسی که فقط بتونه یدونه ایراد از گل بگیره ۳۰۰۰۰۰ دلار پول میدن بهش. اینم بگم بهتون که الان دهه‌هاست کسی نتونسته حتی یه ایراد ازین ماده بگیره اونوقت شما امدی میگی اینقد بده؟???

  • مرتضی آذر ۲۲, ۱۳۹۷

    مطلب ناقص بود .نویسنده از سیکلهای زمانی و تعداد دفعات مصرف خیلی جاها صحبت نکرده بود و یه نوعی فقط سعی در تخریب ماده الهام بخش و خلاقیت پرور *گل* داشت .حتی پژوهشگرا میگن تا حدودی برای قلب مفیده برخلاف سیگار

  • همایون دی ۷, ۱۳۹۷

    دوستی داشتم که میگفت “کم شنیده شو ولی درست، مخاطب رو به تیراژ نفروش.”
    من از همون ابتدای شروع این سایت مطالب رو پیگیری میکردم ولی چندین بار شاهد این بود که مطالب غیرعلمی و بی‌پایه و اساسی که حتی یک منبع موثق نداره مثل این مطلب منتشر کردید. اینکار باعث میشه مخاطب به بقیه مطالبی که شاید کاملا علمی هم باشن شک کنه! به همین دلیل ترجیه میدم دیگه این سایت و دنبال کنم.
    امیدوارم روند اشتباهی که دنبال کردید رو تغییر بدید و اطلاعات غلط به مردم ندین.

    • علی زمانی دی ۷, ۱۳۹۷

      جناب همایون عزیز
      مطالبی در این سطح٬ هیچ گاه نظر نویسنده مطلب نیست. طبق اعلام رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی و بر اساس آمار ستاد مبارزه با مخدر، «گل» دومین ماده مخدر شایع در ایران است. اگر شما ایراد علمی دارید٬ لطفا مصداق دقیق ذکر کنید تا مستندات دقیق در اختیار شما قرار بگیرد.

      • همایون دی ۸, ۱۳۹۷

        اینکه چندمین ماده پر مصرف هستش ربطی به نظر من نداشت و اینکه معمولا نویسنده‌ی مطلب منابع و رفرنس‌های علمی رو باید ذکر کنه نه اینکه خواننده!
        با سطحی‌ترین علم هم میشه کلی اشکال از این مقاله درآورد!
        به عنوان مثال اینکه “گل، گرس، علف” رو مشتقات ماریجوانا میدونید که در واقع اسم‌های دیگه این گیاه هستند. و در جایی دیگه “گل” رو و “حشیش و ماریجوانا” رو گیاه‌های متفاوتی معرفی میکنید! و کلی اشکالات ریز و درشت دیگه…

  • امیر خرداد ۷, ۱۳۹۸

    دوستان هر چیزی یه بعد منفی و یه بعد مثبت داره . تو این متن بالا بعد منفی ضرب در ۱۰۰ شده و مثبت حذف شده!

    به شخصه میگم مصرف برای زیر ۲۰ سال ضرر داره
    بالای ۲۰ سال هم ۶ ماه ۴ ماه یک بار هیچگونه عوارض و گوشه گیری و افسردگی و وابستگی نداره !برعکس این موارد رو بهبود میبخشه و مثل یه داروهه به شرطی که از حد نگذره

  • امیر خرداد ۷, ۱۳۹۸

    دوستان هر چیزی یه بعد منفی و یه بعد مثبت داره . تو این متن بالا بعد منفی ضرب در ۱۰۰ شده و مثبت حذف شده!

    به شخصه میگم مصرف برای زیر ۲۰ سال ضرر داره
    بالای ۲۰ سال هم ۶ ماه ۴ ماه یک بار هیچگونه عوارض و گوشه گیری و افسردگی و وابستگی نداره !برعکس این موارد رو بهبود میبخشه و مثل یه داروهه به شرطی که از حد نگذره , اما در مورد گیجی و عدم تمرکز و حافظه بله برای مدتی بسته به مقدارش گیج میشین ،اما به شرط عدم استفاده ظرف ۱ روز دقیق تر هم میشین!

  • شایان مرداد ۵, ۱۳۹۸

    آدم زورش میاد افرادی میان راجب ماری جوانا بد میگن که اصلا مصرفش نکردن یا اگرم کردن آشغال کشیدن! برن یه لمون هیز، شوکولوپ یا هر اورجینال دیگه ای که میخوان بکشن بعد بیان اینجا نظر بدن!! من با ماری جوانا تونستم سیگار کشیدنمو بذارم کنار، عادت ناخن جوییدنمو ترک کنم، آدم شادتر و مثبت تری باشم، من با ماری جوانا زیباترین لحظات زندگیمو تجربه کردم و هرچی بگم نمیتونم حق مطلبو ادا کنم. ۵ ساله که مصرف میکنم و تا حالا حتی یکی از عوارضی که واسش میگن برام پیش نیومده، زیاده روی تو هرچیزی بده نمکم زیاد بخوری فشار خون میگیری و ماشینم باهاش تند بری تصادف میکنی و این دلیل بر بد بودن نمک یا ماشین نیست! جای این حرفا بچه هاتون رو درست تربیت کنین تا شعور استفاده از هرچیزی رو یاد بگیرن! زنده باد ماری جوانا!!

    • مهدی خرداد ۶, ۱۳۹۹

      نظرتون خوب بود اما اینکه شاید و ارامش زندگی رو وابسته به ماده فیزیکی خارجی بکنیم اشتباهه

  • علی مهر ۲۲, ۱۴۰۰

    متاسفانه تولید محتوا وقتی تخصصی نباشه و افراد در هر حوزه ای وارد شوند و نتونن محتوای مستند و علمی رو تایید کنند یا جمع آوری کنن تخش میشه این مقاله که پر از اشتباه علمی و اثبات نشده و گاها کاملا برعکس هست، طرف حتی نمیدونه گل همون ماریجواناس…!

  • محمد بهمن ۴, ۱۴۰۲

    متاسفانه در بیشتر وبساتای ایرانی کلا اطلاعات مفیدی پیدا نمیشه و تمام حرف ها کیلویی و بدون مدرکه،من شخصا ۶ سال گل میزنم و تاحالا بخاطر کارم چون مشغلم خیلی زیاد بوده بیشتر از ده بار نکشیدم بمدت های طولانی یک ماه دوماه سه ماه هیچ اتفاقی هم نیفتاده و نمیفته،