ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین عکس از داخل اتمسفر خورشید ؛ کاوشگر ناسا در تاج ستاره منظومه شمسی

سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده (ناسا) مرداد ماه امسال کاوشگر پارکر را برای انجام برخی تحقیقات به سمت ستاره منظومه شمسی فرستاد تا نزدیک ترین مشاهدات انسان از اتمسفر خورشید را به ثبت ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده (ناسا) مرداد ماه امسال کاوشگر پارکر را برای انجام برخی تحقیقات به سمت ستاره منظومه شمسی فرستاد تا نزدیک ترین مشاهدات انسان از اتمسفر خورشید را به ثبت برساند.

پارکر اوایل آبان وارد جو خورشید شد و توانست طی مدت 12 روز گردش در مدار ستاره حیات بخش ما، نخستین عکس از داخل اتمسفر خورشید را ثبت کند:

اتمسفر خورشید

تصویر فوق در ارتفاع 27.2 میلیون کیلومتری از سطح خورشید ثبت شده و با نگاه به بیرن، مواد گداخته موجود در تاج خورشید را نشان می دهد. نقطه نورانی درون عکس نیز سیاره گازی مشتری بوده و نقاط تیره، حاصل اصلاح پس زمینه عکس توسط پردازنده تصویر هستند.

عکس ثبت شده توسط کاوشگر پارکر، طی رویداد خبری جلسه پاییز اتحادیه ژئوفیزیک ایالات متحده منتشر شد که طی آن، دانشمندان ناسا درباره برنامه های خود برای کسب دانش از اطلاعات ارسالی پارکر صحبت کردند. لازم به ذکر است که فرآیند ارسال اطلاعات از فضاپیمای مذکور تقریباً یک هفته پیش آغاز شده و در عبور بعدی پارکر (فروردین ماه سال آینده) تکمیل خواهد شد.

کاوشگر پارکر علی رغم سن کم خود، تا کنون عملکرد قابل توجهی داشته و موفق شده دو رکورد جدید به نام خود ثبت کند: پارکر تا این لحظه نزدیک ترین ساخته دست بشر به خورشید بوده و سریع ترین فضاپیمای تاریخ نیز هست.

پارکر سریع ترین فضاپیمای ساخته دست بشر است

سرعت بالای پارکر از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که در نهایت با سرعت گردش خورشید به دور خود یکی شده و می تواند در بازه های زمانی کوتاه، مانند ماهواره های مدارگرد زمین، در نقطه ثابتی (به نسبت سطح ستاره) روی اتمسفر خورشید باقی مانده و اطلاعات مهمی از وضعیت ستاره را (بدون اختلالات متداول به واسطه چرخش) به زمین مخابره کند.

گفتنی است با توجه به تجهیزات کاوشگر پارکر و کسب اطلاعات جدید از ستاره منظومه شمسی، دانشمندان در آینده می توانند پرده از اسرار مختلف خورشید (مانند علت داغ تر بودن تاج نسبت به سطح) بردارند.

مأموریت پارکر تا سال 2025 ادامه خواهد داشت. تصویر کامل:

اتمسفر خورشید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۲۳ آذر ۱۳۹۷

    من مشتری رو نفهمیدم،مگه مشتر عقب تر از زمین نیست،پس چرا اونجاست؟

    • آریا
      آریا | ۲۳ آذر ۱۳۹۷

      چون فضا پیما مستقیم و خطی به طرف خورشید یا سیارات نمیرن. به صورت مداری میرن.

  • Ali.ultra
    Ali.ultra | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    عجب عالمی داره

مطالب پیشنهادی