ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی نرم‌افزار Elmedia Player؛ پخش‌کننده چندرسانه‌ای همه فن‌ حریف

دنیای نرم‌افزارهای پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای آنقدر اشباع شده به نظر می‌رسد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند؛ مخصوصا امروز که با فراگیر شدن سرویس‌های پخش ویدیوی آنلاین، مقدار استفاده ما از این نرم‌افزارها برای پخش ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

دنیای نرم‌افزارهای پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای آنقدر اشباع شده به نظر می‌رسد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند؛ مخصوصا امروز که با فراگیر شدن سرویس‌های پخش ویدیوی آنلاین، مقدار استفاده ما از این نرم‌افزارها برای پخش محتوای آفلاین کاهش پیدا کرده است. اما علی‌رغم اشباع این حوزه، هنوز هم جای نوآوری وجود دارد. اگر چه هسته پخش‌کننده‌ها به بلوغ رسیده است، اما با ظهور فناوری‌های جدید، همواره امکانات و نیازهای جدیدی شکل می‌گیرند.

شرکت التیما، یک شرکت آمریکایی است که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند؛ از شبکه گرفته تا مدیریت فایل‌ها و رمزنگاری اطلاعات. این شرکت به تازگی جدیدترین نسخه پخش‌کننده چندرسانه‌ای خود به نام المدیا پلیر (Elmedia Player) را برای سیستم عامل مک عرضه کرده که با ارائه قابلیت‌های نوآورانه‌ای مانند قابلیت استریم ویدیو در دستگاه‌های دیگر و دسترسی به سرویس‌های آنلاین مانند یوتیوب، خود را نسبت به سایر پخش‌کننده‌ها متمایز می‌سازد.

در ادامه مطلب، به بررسی کامل Elmedia Player می‌پردازیم. در این مطلب نسخه Pro این نرم‌افزار را بررسی کرده‌ایم. با دیجیاتو همراه باشید.

رابط کاربری

رابط کاربری المدیا پلیر
المدیا پلیر رابط کاربری ساده‌ای دارد.

المدیا پلیر علی‌رغم برخورداری از قابلیت‌های متنوع، رابط کاربری ساده‌ای دارد و کار کردن با آن راحت است. کل صفحه به نمایش محتوا اختصاص دارد. دکمه‌ها و نوار کنترل نیز در همین صفحه قرار دارند و هر موقع که به آن‌ها نیاز داشته باشید، ظاهر می‌شوند. به جز دکمه‌های پخش و نوار کنترل، تنها ۴ دکمه تنظیمات، استریم بی‌‌سیم، لیست پخش و مرورگر اختصاصی المدیا پلیر در صفحه اصلی این نرم‌افزار قرار دارند و در کل ما با طراحی مینیمال و محیط خلوتی رو به رو هستیم. سایر امکانات و تنظیمات نیز از طریق منوهای نوار بالای صفحه در اختیار شما قرار می‌گیرند.

پخش

پخش‌کننده چندرسانه‌ای پیش‌فرض خود مک که Quicktime نام دارد، از فرمت‌های زیادی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران این سیستم عامل خواه ناخواه به سراغ نصب نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر می‌روند. المدیا پلیر می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد چرا که تقریبا از تمامی فرمت‌های صوتی و تصویری - حتی فرمت‌های کمتر رایج مثل flv، swf، wmv، avi و … -  پشتیبانی می‌کند.

تنظیمات المدیا پلیر
با ویدیو تیونر امکان اعمال تنظیمات تصویری روی ویدیو را به طور زنده خواهید داشت.

این نرم‌افزار با کمک گرفتن از پردازش گرافیکی در کنار پردازنده سیستم، از پس پخش ویدیوهای با کیفیت بالا به راحتی برمی‌آید و بدون افت سرعت سیستم یا لگ زدن ویدیو، آن را به طور روان پخش کند. سیستم رمزگشایی (decoding) پیشرفته المدیا پلیر حتی قابلیت‌هایی نظیر تغییر سرعت پخش ویدیو، تنظیم تأخیر صدا و حتی اعمال تنظیمات تصویر مانند نور، اشباع رنگ، کنتراست و … را به طور زنده روی ویدیوی در حال پخش نیز فراهم می‌کند. البته نمی‌دانیم این امکانات چه قدر برای کاربران عادی کاربردی باشند اما احتمالا به کار بعضی از کاربران حرفه‌ای بیایند.

امکانات

توجه کردن به نیازهای روز کاربران، از ویژگی‌های تیم سازنده المدیا پلیر است که خروجی آن را می‌توانیم در قابلیت‌های کاربردی و خلاقانه این پخش‌کننده چندرسانه‌ای ببینیم. اولین و مهم‌ترین قابلیت آن که شرکت سازنده‌اش هم کلی به آن افتخار می‌کند، قابلیت استریم محتوا به صورت بی‌سیم روی دستگاه‌های دیگر است.

این قابلیت از کروم‌کست، AirPlay و DLNA پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید محتوای آن را در کروم‌کست گوگل، اپل تی‌وی و تلویزیون‌هایی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند، به صورت بی‌سیم به نمایش در آورید. کافی است روی آیکن آیکن استریم که در گوشه پایین سمت راست قرار گرفته، کلیک کنید و دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا محتوا در آن استریم شود.

مرورگر المدیا پلیر امکان تماشا و دانلود ویدیوهای یوتیوب را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب المدیا پلیر، امکان پخش ویدیو از سرویس‌های یوتیوب، Vimeo و Daily Motion بدون تبلیغات است. این قابلیت از طریق مرورگر داخلی المدیا پلیر در اختیار شما قرار می‌گیرد و در همان شمایل وبسایت یوتیوب می‌توانید ویدیوها را تماشا کنید. البته ترجیح ما این بود که ویدیوها به صورت تمام صفحه در پنجره اصلی پخش شوند نه در یک مرورگر. علاوه بر امکان تماشای ویدیوها در مرورگر المدیا پلیر، امکان دانلود فایل ویدیو یا فایل صوتی آن را نیز در این مرورگر خواهید داشت.

از دیگر قابلیت‌های این پخش‌کننده چند‌رسانه‌ای، می‌توانیم به گرفتن اسکرین شات از ویدیو اشاره کنیم. البته اینجا تنها با یک اسکرین شات ساده سر و کار نداریم. می‌توانید از ویدیو اسکرین‌شات‌هایی با فاصله زمانی مشخص (مثلا هر ۱ ثانیه یک بار) تهیه کنید و از این مجموعه عکس برای درست کردن تصویر متحرک GIF یا عکس برداری از یک صحنه خاص استفاده کنید.

یک قابلیت جالب دیگر هم هست که بیشتر برای امور تجاری مانند نمایش دادن ویدیو در ویترین‌ها و نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. با این قابلیت که شرکت التیما از آن با نام Continious Loop یاد می‌کند، می‌توانید بازه مشخصی از ویدیو را روی تکرار بگذارید تا مدام پخش شود. برای این کار کافیست نقطه شروع و پایان را مشخص کنید. سپس المدیا پلیر به طور خودکار، تا زمانی که خودتان آن را متوقف نکنید، این قسمت از ویدیو را مدام پخش خواهد کرد.

المدیا پلیر به طور کلی از زیرنویس فارسی پشتیبانی می‌کند اما گاهی در خواندن بعضی از زیرنویس‌ها دچار مشکل می‌شود.

المدیا پلیر از زیرنویس فارسی پشتیبانی می‌کند اما نه به صورت کامل. به طوری که در خواندن بعضی از زیرنویس‌هایی که encoding استاندارد را به کار نبرده‌اند، دچار مشکل می‌شود. امکان تغییر فرمت زیرنویس از جمله فونت، encoding، رنگ و … فراهم شده است و امکان جست و جوی خودکار زیرنویس نیز در آن وجود دارد که البته معمولا به نتایجی غیر از زبان فارسی می‌انجامد. از قابلیت‌های دیگر المدیا پلیر می‌توانیم به پشتیبانی از پردازش صدای سخت‌افزاری DTS و AC-3 و اکولایزر صوتی اشاره کنیم. اکولایزر از یک کمپرسور و ۱۰ محدوده فرکانس پشتیبانی می‌کند اما جای پروفایل‌های صوتی و ذخیره تنظیمات به شکل پروفایل، خالی است.

جمع‌بندی

تیم التیما توانسته یک پخش‌کننده چندرسانه‌ای همه کاره با قابلیت‌های متنوع و نوآورانه بسازد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به قابلیت استریم محتوا به صورت بی‌سیم روی کروم‌کست، اپل تی‌وی و DLNA و قابلیت تماشا و دانلود ویدیوهای یوتیوب بدون مشاهده تبلیغات اشاره کنیم. قابلیت‌های ریز و درشت دیگری نیز در کنار این‌ها وجود دارند که همه این‌ها در کنار هم، المدیا پلیر را به یکی از بهترین پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای سیستم عامل مک تبدیل می‌کنند به طوری که حتی می‌توان آن را از محبوب‌ترین پخش‌کننده چندرسانه‌ای مک که VLC Player است، بالاتر قرار داد. با این حال، بعضی از این امکانات تنها در نسخه Pro وجود دارند که دسترسی به آن‌ها را برای ما ایرانی‌ها سخت می‌کند.

می‌توانید المدیا پلیر را به صورت رایگان از وبسایت آن دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CCR
    CCR | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    اینکه برا سیستم عامل اپله پس کو برا ویندوز ؟؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی