ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از تاثیرات سرعت پلک زدن بر مخاطب می‌گویند

پلک زدن انسان (بسته شدن هماهنگ هر دو چشم) تنها یک عملکرد عادی بدن نیست و می‌تواند در مکالمات حاکی از آن باشد که یک فرد علاقه‌ای به ادامه‌ی صحبت‌های مخاطبانش دارد یا نه. این ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

پلک زدن انسان (بسته شدن هماهنگ هر دو چشم) تنها یک عملکرد عادی بدن نیست و می‌تواند در مکالمات حاکی از آن باشد که یک فرد علاقه‌ای به ادامه‌ی صحبت‌های مخاطبانش دارد یا نه. این موضوع را محققان در یکی از مطالعاتشان متوجه شده‌اند.

در این مطالعات محققان به این نتیجه رسیدند که پلک‌های با سرعت بالا می‌توانند یک مکامله را رهبری کنند و به معنی علاقه‌ی فرد به ادامه‌ی گفت و گو باشد. اما پلک‌هایی آهسته‌تر به معنای عدم علاقه‌ی فرد برای شنیدن صحبت‌های مخاطبش است.

پلک زدن یک دلیل فیزیولوژیکی واضح دارد: پاکیزه کردن چشم. این عملکرد شاید شبیه به برف پاک کن ماشین در یک روز بارانی باشد. اما دانشمندان سالهاست بر این عقیده‌اند که پلک زدن انسان دلایلی بیش از تمیز کردن چشم‌ها دارد.

ما به صورت روزانه حدود ۱۳ هزار و پانصد بار پلک می‌زنیم. بسیار بیشتر از مقداری که برای پاکیزه کردن چشم‌هایمان کافی باشد. همچنین وقتی در حین مکالمه با دیگران هستیم، تعداد پلک زدن‌هایمان بیش از حالت عادی خواهد بود. بنابراین گروهی از دانشمندان در هلند تصمیم گرفتند روی پلک زدن انسان تحقیقات بیشتری را به انجام برسانند.

دانشمندان برای انجام آزمایش خود یک صورت -آواتار- ایجاد کردند تا در نقش یک شنونده‌ی مجازی عمل کند و از افراد سوال‌هایی مثل «آخر هفته‌ را چگونه گذراندید» بپرسد. سپس محققان واکنش‌های آواتار ساخته شده را تحت کنترل می‌گرفتند. با استفاده از پلک‌های سریع یا آهسته. پلک‌های سریع حدود ۲۰۸ میلی ثانیه طول می‌کشید در حالی که پلک‌های آهسته‌تر ۶۰۷ میلی ثانیه به طول می‌انجامیدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که پلک‌ها می‌توانند روند مکالمات را مشخص کنند. یافته‌های دانشمندان نشان داد که افراد بدون آنکه متوجه شوند سرعت پلک مخاطب تغییر می‌کند یا نه، از آن تاثیر می‌پذیرفتند.

پیش از این محققان به این موضوع پی برده بودند که پلک زدن در بین میمون‌ها متفاوت است. میمون‌هایی که در گروه‌های پر تعداد حضور دارند بیشتر پلک می‌زنند در حالی که این مقدار در میمون‌های تنها کمتر است.

همچنین میزان پلک زدن‌های انسان در طول زندگی تغییر پیدا می‌کند. به عنوان مثال نوزادان انسان به ندرت پلک می‌زنند. همچنین در مطالعات پیشین نشان داده شده بود که افرادی که در حال حل مسائل دشوار و سخت علمی هستند، تعداد پلک‌هایشان افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی