ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

941ab59f-aston-martin-valkyrie-04-768x512
خودرو

شاهکار مهندسی؛ مشخصات موتور استون مارتین والکری اعلام شد [تماشا کنید]

والکِری (Valkyrie) یکی از پر سر و صداترین سوپر اتومبیل های جهان به شمار می رود، چرا که علاوه بر استون مارتین، شرکت های دیگری مثل ریماک، کازورث، ریکاردو، بوش، میشلن و تیم فرمول یک ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

والکِری (Valkyrie) یکی از پر سر و صداترین سوپر اتومبیل های جهان به شمار می رود، چرا که علاوه بر استون مارتین، شرکت های دیگری مثل ریماک، کازورث، ریکاردو، بوش، میشلن و تیم فرمول یک رد بول ریسینگ نیز در توسعه آن نقش دارند.

از زمان رونمایی اولیه والکری، استون مارتین به عنوان سازنده اصلی این خودرو هر از چند گاهی به صورت قطره چکانی برخی از اطلاعات آن را در اختیار رسانه ها قرار داده است. در جدیدترین تیزری که این شرکت مطرح انگلیسی منتشر کرده، به مشخصات موتور والکری به طور کامل اشاره شده است.

25460bf0-aston-martin-valkyrie-daniel-ricciardo-max-verstappen-red-bull-2-768x555

بر این اساس، موتور بنزینی که قلب اصلی پیشرانه هیبریدی استون مارتین والکری را تشکیل می دهد، از 12 سیلندر تشکیل یافته و برخلاف اکثر نمونه های فعلی، بدون توربوشارژر تغذیه می شود.

c2b5cc44-aston-martin-valkyrie-v12-engine-13

این موتور 6.5 لیتری تنفس طبیعی با همکاری شرکت معروف کازورث (Cosworth) توسعه یافته است. استون مارتین و کازورث موتور V12 مشترک خود را با عبارت "فراترین تجلی موتورهای درون سوز" توصیف می کنند. شاید این عبارت کمی تبلیغاتی و اغراق آمیز به نظر برسد، اما با توجه به مشخصاتی شگفت انگیز مثل امکان دورگیری تا 11,100 RPM و استخراج 1000 اسب بخار قدرت از 6.5 لیتر حجم، باید به راحتی آن را پذیرفت.

29413c3f-aston-martin-valkyrie-v12-engine-11

برای درک بهتر شاهکار مهندسین انگلیسی اینگونه حساب کنید که موتور والکری بدون توربوشارژر یا سوپرشارژر، به ازای هر لیتر 153.8 اسب بخار قدرت تولید می کند.

نکته نسبتا عجیب در این بین اینکه گشتاور موتور مذکور 740 نیوتن متر اعلام شده است. البته از آنجایی که پیشرانه والکری از نوع هیبریدی است، کمبود گشتاور به احتمال زیاد از طریق سیستم الکتریکی جبران خواهد شد. بد نیست اشاره کنیم این سیستم توسط شرکت ریماک توسعه یافته و نیروی آن از بازیابی انرژی های هدر رفته تامین می شود.

5362b460-aston-martin-valkyrie-v12-engine-14

به گفته استون مارتین، شاتون های این موتور جنسی از تیتانیوم داشته و میل لنگ و پیستون ها نیز از مشخصاتی مشابه با نمونه های به کار رفته در موتور خودروهای فرمول یک برخوردار هستند. علاوه بر این کلیه اجزا با دقت بسیار بالایی طراحی شده و تا حد امکان از موادی سبک وزن در ساخت آنها استفاده شده است؛ نتیجه اینکه موتور والکری فقط و فقط 206 کیلوگرم وزن دارد.

d6e92727-aston-martin-valkyrie-v12-engine-8

علی رغم خروجی باورنکردنی، موتور حیرت انگیز انگلیسی ها با تمامی قوانین مربوط به میزان آلایندگی و پایداری مطابقت دارد. آقای اندی پالمر مدیرعامل استون مارتین با اطمینان کامل نسبت به عملکرد و توانمندی های موتور والکری در اظهار نظری جالب گفته: "تردید دارم که موتوری بتواند بهتر از آن عمل کند."

اما در کنار چنین آمار و ارقام بی نظیری موتور سوپر اتومبیل انگلیسی ها یک ایراد بزرگ دارد و آن چیزی نیست جز عمر بسیار محدودتر. آنطور که آقای بروس وود (Bruce Wood) مدیرعامل شرکت کازورث در مصاحبه با نشریه Car and Driver گفته عمر موتور ساخت این شرکت حدود 100 هزار کیلومتر بوده و پس از آن بسته به وضعیت یا باید کاملا باسازی شود یا با نمونه جدید تعویض گردد.

والکری

البته آقای وود افزوده چنانچه مدلی به این میزان از کارکرد برسد، موتور آن از جای خود خارج شده و تحت ارزیابی های دقیق قرار می گیرد. در صورت سالم بودن بلوک و عدم فرسایش، فقط پیستون ها، سوپاپ ها و دیگر قطعات اصلی تعویض خواهند شد.

ناگفته نماند مرسدس AMG One را می توان اصلی ترین رقیب استون مارتین والکری نامید. این ابر خودروی آلمانی از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و چهار موتور برقی بهره می برد. مجموع قدرت پیشرانه این اتومبیل پیشرفته 1000 اسب بخار قدرت اعلام شده است.

مثل استون مارتین والکری، موتور درون سوز مرسدس AMG One نیز توانایی رسیدن به دور 11000 را دارد. به دلیل کارکرد اجزا تحت فشار زیاد، عمر موتور سوپر اتومبیل ژرمن ها نیز کم بوده و پس از تنها 50 هزار کیلومتر باید به طور اساسی مورد بازنگری قرار گرفته یا تعویض شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی