ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختصاص پهنای باند به پیام‌رسان‌ها
تکنولوژی

آیا پهنای باند مشکل اصلی پیام‌رسان‌های داخلی‌ است؟

«حمید فتاحی» رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که به زودی پهنای باندی با ظرفیت بیش از هزار گیگابایت بر ثانیه از شبکه ملی اطلاعات به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده خواهد شد. این ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

«حمید فتاحی» رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که به زودی پهنای باندی با ظرفیت بیش از هزار گیگابایت بر ثانیه از شبکه ملی اطلاعات به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده خواهد شد. این درحالی‌ست که مدیران پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص پهنای باند را کافی نمی‌دانند و معتقدند که برای پیشرفت پیام رسان‌ها باید حمایت‌های دیگری مانند اختصاص پایگاه کاربری، تعریف قانون و خارج کردن پیام‌رسان‌ها از دعواهای سیاسی و... انجام شود.

فتاحی معاون وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت:

«مشکل پیام‌رسان‌های داخلی مسیر ۴ بانده و ۶ بانده نیست. با این حال برای اثبات موضوع تا دو هفته آتی بیش از هزار گیگابایت بر ثانیه (معادل بیش از دو برابر همه شبکه های اجتماعی خارجی) از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات را به پیام رسان های داخلی اختصاص خواهیم داد.»

اختصاص پهنای باند به پیام‌رسان‌ها

فتاحی در پاسخ به کاربری که از او پرسیده بود؛ پیام رسان‌های داخلی تاکنون همین پهنای باندی که به آنها اختصاص داده شده است را مصرف نکرده‌اند پس چرا می‌خواهید پهنای باند را بیشتر کنید، گفت:

«نکته من هم دقیقا همین است، هنوز بخش بزرگی از پهنای باند رایگان تخصیصی استفاده نشده، اما در هر حال برخی بنا دارند علل رشد پیام رسان های خارجی را در عدم اختصاص پهنای باند به داخلی‌‌ها جستجو کنند. با رفع این بهانه منتظر بهانه‌‌جویی‌های بعدی هستیم. مشکل جای دیگری است.»

در ادامه همین موضوع معاون وزیر در پستی دیگر از مردم پرسید که کدام گزینه می‌تواند عامل اصلی موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی شود؟ جواب این نظرسنجی هم نشان داد که موفقیت پیام‌رسان‌ها وابسته به اعتماد عمومی مردم است.

اختصاص پهنای باند به پیام‌رسان‌ها

حالا سوال اینجاست که آیا این اقدام وزارت ارتباطات تاثیرات مثبتی روی پیام‌رسان های داخلی خواهد داشت و آیا مشکل پیام‌رسان‌های داخلی، صرفا موضوع پهنای باند است؟

«مهدی انجیدنی» مدیر پیام‌رسان گپ در گفتگو با دیجیاتو این برداشت که مشکل پیام‌رسان‌ها پهنای باند است را غیر تخصصی دانست و تاکید کرد که یک پیام رسان به مولفه‌های زیادی مانند آرامش در بازار به واسطه مباحث سیاسی و زیرساخت‌های مختلف نیاز دارد:

«موضوع پهنای باند، موضوع کیفی‌است که به آن پرداخته می‌شود درصورتیکه اصل موضوع کیفی و پایداری شبکه ملی اطلاعات است. شما در بسیاری از روزها می‌توانید این موضوع را جاهای مختلف تست کنید می بینید که Ping Time یک سرور در یک دیتا سنتر ایرانی در ساعات مختلف روز متفاوت است. مشکلات در کیفیت خدمات است که بارها به مسئولان گفته شده‌است. ما هنوز به جایگاهی نرسیده‌ایم که یک دیتا سنتر در کشور بتواند ادعا کند که طی یک سال گذشته قطعی نداشته‌است. این یک زنگ خطر است که چرا وزارت ارتباطات در این مورد سرمایه‌گذاری نکرده و چرا بر دیتاسنترهای بخش خصوصی نظارت نداشته‌ است. چند روز قبل شاهد این بودیم که آپارات و گپ در یکی از دیتاسنترها نزدیک به یک ساعت قطع شدند.»

اختصاص پهنای باند به پیام‌رسان‌ها

انجیدنی معتقد است ارقامی که برای ظرفیت‌ها اعلام می‌شود، بیشتر جنبه خبری دارند و نه کاربردی: «شاید خیلی ها بگویند الان سایت‌های داخلی ظرفیتی در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ گیگ مصرف می کنند. شاید در زمانی که داخل پیام‌رسان هستید و یک ثانیه طول بکشد تا تیک اول زده شود، شما می‌گویید که پیام رسان کند است اما اگر درسایتی مثل آپارات اگر دیدن فیلم با ۳ ثانیه تاخیر باشد، چنین چیزی نمی‌گویید. چون تجربه کاربری این انتظار را در مشاهده فیلم ندارد. این موضوع بیشتر در پیام‌رسان‌ها به چشم می‌آید که مربوط به زیرساخت و کندی‌های درون شبکه است.»

طبق گفته‌های مدیرعامل گپ از دیگر مشکلات عجیب این پیام‌رسان این است که پیام رسان گپ در برخی مناطق کشور با فیلترشکن باز می‌شود، اینها مواردی هستند که مربوط به زیرساخت می‌شوند:

«اختصاص دادن هزار گیگ پهنای باند بدون کیفیت مشکلی را از ما حل نمی‌کند اما ۵۰ گیگ اینترنت با کیفیت استاندارد یکی از مشکلات را حل خواهد کرد. مشکلات دیگری هم وجود دارند مثل قطع شدن برق در دیتا سنترها وجود دارد که به مسائل زیرساختی باز می‌گردد اما هنوز حل نشده اند. باید دیتا سنترهایی داشته باشیم که دچار قطعی برق نشوند اما نداریم. مشکلات قانونی هم باید رفع شوند اگر این اتفاق نیفتد پیام‌رسان ها رشد نخواهند کرد. تا زمانی که سرمایه‌گذار وارد نشود رشد ممکن نیست و سرمایه‌گذار درصورتی وارد می‌شود که قانون یک صنعت از نظر بیمه ، مالیات و ...مشخص باشد. همین باعث می‌شود که این صنعت خیلی آرام حرکت کند.»

اختصاص پهنای باند به پیام‌رسان‌ها

موضوع دیگری که انجیدنی به آن اشاره می‌کند دعواهای سیاسی و جناحی است که باعث شده‌ تا بازار پیام‌رسان‌ها آشفته و گل‌آلود شوند. او اعتقاد دارد که یک گروه برای روشنفکر نشان دادن خود، پیام رسان‌ها را ابزار حاکمیتی معرفی می‌کنند و درحال تخریب آنها هستند، درحالیکه پیام‌رسان‌ها یک صنعت دانش بنیان به شمار می‌روند.

او می‌گوید که نباید به پیام رسان‌های داخلی تک وجهی نگاه کرد بلمه باید اجازه داد تا آنها کار خود را انجام دهند: «بارها مدیران پیام‌‌رسان‌ها خواسته‌اند که ما را در دعواهای سیاسی خود وارد نکنید، بلکه اجازه دهید این صنعت کار خود را پیش ببرد و کشور هم زیرساخت‌های خودش را درست کند دیتا سنترهای خوب راه بیندازد و ایرادات را رفع کند.»

گفتنیست پیش تر درهمین رابطه «سید میثم صالحی» مدیرعامل سابق پیام‌رسان سروش با انتقاد به وزیر ارتباطات، اعلام کرده بود:

«آقای وزیر ادعا می‌کنند که پهنای باند در اختیار پیام رسان ها گذاشتیم، اما این پهنای باند چه کاربردی برای ما دارد؟ من الان پایگاه کاربری می‌خواهم. اگر قرار است انحصار بزرگ شکسته شود، کاری کنید که من پایگاه کاربری ۱۰ میلیونی که تلگرام در اختیار دارد را داشته باشم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۶ آذر ۱۳۹۷

    بابا بکشین بیرون از موضوع این پیامرسان های داخلی. مشکل مردم با اینها اصلا این تکنیکی نیست. اگه بهترین پیامرسان دنیا رو هم بسازین و مجانی هم باشه تا زمانی که ارگانهای امنیتی حکومتی به سرورهاش دسترسی دارن مردم سمتشون نمیرن. حالا هی داستان بی ربط درست کنید

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    مشکل اینه که اینا میخواند یه بودجه ی چند صد میلیاردی بگیرنو دورهمی باهم بخورنو یه آبی هم روش ، یه پیامرسان که چه عرض کنم یه جاسوس افزارم درس کنن و به زور بخوان مردمو هدایت کنند داخلش که فکرنکنم افراد زیادی از این جاسوس افزارا استفاده کنن ، اطلاعات ما دست آمریکا و اسرائیل بیفته بهتر از اینه که دسته اینا بیفته....

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    اگه تلگرام باز بود و اینا ساخته میشد قطعا عضو میشدم و قطعا از سرعت و پهنای باند استقبال میکردم
    اما چون مثل یه چوپون که برای گله ای گوسفند تصمیم میگیره اول جایی که بودم رو زدین خراب کردین امکان نداره سمت کاخ پوشالی که ساختین برم
    خودتون خودتون رو به باد دادین!

  • mr X
    mr X | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    خودشونم میدونن مشکل چیز دیگه س.. ولی خب یه سفره ی پهنه و اهل عیال هم خرج دارند دیگه؛)

مطالب پیشنهادی