ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انفجار گدازه های آتشفشان در آزمایشگاه [تماشا کنید]

آتشفشان‌ شناسان دانشگاه بوفالو آمریکا، سعی کرده اند که پدیده‌ی بمب آتشفشانی یا انفجار گدازه های آتشفشان را به طور مصنوعی شبیه سازی کنند تا تخمین بزنند چرا ترکیب مواد مذاب و آب به صورت ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

آتشفشان‌ شناسان دانشگاه بوفالو آمریکا، سعی کرده اند که پدیده‌ی بمب آتشفشانی یا انفجار گدازه های آتشفشان را به طور مصنوعی شبیه سازی کنند تا تخمین بزنند چرا ترکیب مواد مذاب و آب به صورت غیرمننتظره‌ای همانند بمب منفجر می شوند.

چندی پیش،  برخورد مواد مذاب سرازیر شده از کوه آتشفشانی Kilauea در هاوایی پس از برخورد با اقیانوس، موجب شد پدیده‌ی بمب آتشفشانی رخ دهد و به قایقی تفریحی آسیب‌های جدی وارد کند. این پدیده حتی حفره‌‌ی بزرگی نیز در سقف این کشتی بوجود آورده است.

با این وجود، بیشتر اوقات پدیده‌ی یاد شده خطری در پیش ندارد و ضرری به آدمی وارد نکرده چرا که گدازه های آتشفشان ناگهان سرد می‌شوند و اشکال جالبی فرم می دهند. حال این دانشمندان سعی کرده‌اند که این پدیده را شبیه سازی کنند و نحوه‌ی رخ دادن آن را بررس نمایند.

آنها بدین منظور سنگ‌های آتشفشانی را با استفاده از کوره‌های مخصوص به دمای ۱۳۱۵ پرجه سانتی گراد رسانند تا آنها ذوب کنند. سپس آن را در یک جعبه‌ی عایق بندی شده واقع در محوطه‌ای امن قرار دادند. محققان کمی آب به این مواد مذاب اضافه کردند تا منفجر شدن آن را مشاهده نمایند و فرم‌های مختلف را تماشا کنند.

دوربین‌هایی با کیفیت و سریع، به فیلمبرداری از این انفجار پرداختند تا دانشمندان بتوانند پدیده‌ی یاد شده را به خوبی بررسی کنند. پژوهشگران پس از انجام دوباره‌ی این آزمایش با ده گالن ماده مذاب، متوجه شدند که چگونه این روند به صورت اتفاقی ممکن است انفجار‌های بزرگ یا کوچکی به وجود آورند.

آنها امیدوارند که تست انفجار گدازه های آتشفشان در آزمایشگاه بتوانند موجب شود که  جان افرادی که نزدیک این چنین کوه‌ها  و همچنین اقیانوس‌های زندگی می‌کنند، حفظ شود. آنها باور دارند با بررسی الگو‌های مختلف این پدیده می‌توانند نحوه‌ی رخ دادن آن‌ها را پیشتر بررسی کنند و از وارد آمدن آسیب‌های اساسی جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی