ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تشخیص سرطان با طلا در ده دقیقه ممکن شد

پژوهشگران دانشگاه بریزبن استرالیا تست ساده‌ای توسعه داده‌اند که می تواند انواع سرطان را حتی در مراحل ابتدایی تشخیص دهد. این آزمایش تشخیص سرطان بسیار ساده تنها ده دقیقه به طول می‌انجامد و ماده اصلی جالب ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

پژوهشگران دانشگاه بریزبن استرالیا تست ساده‌ای توسعه داده‌اند که می تواند انواع سرطان را حتی در مراحل ابتدایی تشخیص دهد. این آزمایش تشخیص سرطان بسیار ساده تنها ده دقیقه به طول می‌انجامد و ماده اصلی جالب استفاده شده در آن طلا به شمار می‌رود.

همانطور که می‌دانید سلول‌های سرطانی همانند سلول‌های سالم و معمولی سریعاً می‌میرند و دوباره بازسازی می‌شوند. تفاوت بزرگ میان دو نوع سلول یاد شده این است که سلول‌های سرطانی با سرعت قابل توجهی تقسیم می‌شوند و این بیماری را از طریق خون به نواحی مختلف بدن می‌رسانند. این مسئله موجب می‌شود که DNA آنها دستکاری شده به همه مناطق بدن منتقل شوند.

سرطان یک بیماری پیچیده به شمار می‌رود و یافتن یک نشانه مشترک میان گونه‌های موجود کار بسیار دشواری است و تیمی هنوز نتوانسته الگوی یکسانی برای تشخیص آنها بیابد. با این وجود اکنون محققا توانسته‌اند به کمک ذراتی از طلا چنین روشی را بیابند و تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی را ممکن کنند.

در این روش محققان به دنبال الگویی به نام گروه متیل در سطح DNA سلول‌های مختلف گشت. در سلول‌های سالم، چنین الگویی سراسر ژونم پخش شده اما در سلول‌های سرطانی، اثر از گروه یاد شده به چشم نمی‌خورد و مقادیری از آن در قسمت به خصوص جمع خواهند شد.

حال گروه متیل سلول‌ های سرطانی به نانو ساختار های سه بعدی بدل می‌شوند که به شدت جذب طلا می‌شوند. این مسئله موجب شده تا محققان از نانوساختار‌های طلا استفاده کنند که در آب تغییر رنگ می‌دهند استفاده کنند.

زمانی که نانوساختاری سرطانی در سلول وجود نداشته باشد، نانو ذرات طلا، آبی رنگ می‌شوند و در غیر این صورتی لکه‌های قرمز پدیدار می‌آیند.

تا به حال محققان موفق شده‌اند سیستم تشخیص جدید را روی ۲۰۰ نمونه سلول سرطانی و سالم مختلف آزمایش کنند و با دقت ۹۰ درصد، سرطانی بودن یا نبودن آنها را به درستی تشخیص دهند.

 

تماشا کنید: کشف شیوه غیرعادی پخش شدن سلول های سرطانی در بدن

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی