ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گذرنامه الکترونیکی
تکنولوژی

پلیس مهاجرت:‌ گذر‌نامه‌ها الکترونیکی‌ است، GPS وجود ندارد

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده‌است که نشان می‌دهد درون گذرنامه‌ها تراشه الکترونیکی قرار دارد؛ تراشه‌‌ای که به تعبیر برخی GPS است. در همین مورد سرهنگ «مجید صمدی» رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۵

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده‌است که نشان می‌دهد درون گذرنامه‌ها تراشه الکترونیکی قرار دارد؛ تراشه‌‌ای که به تعبیر برخی GPS است. در همین مورد سرهنگ «مجید صمدی» رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی اعلام کرد که گذرنامه‌های صادره در ایران مانند ۹۰ درصد کشورهای دنیا الکترونیکی است.

سرهنگ صمدی در واکنش به انتشار این فیلم به فارس گفت:

«اعلام مطلبی مبنی بر اینکه GPS در گذرنامه‌ها نصب شده است، موضوعی غیرتخصصی و خنده‌دار است. ایران همانند 90 درصد کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و بر این اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده است.»

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در ادامه عنوان کرد که روی جلد گذرنامه علامتی شبیه دوربین حک شده است که به صورت شفاف اعلام می‌کند، گذرنامه الکترونیکی است. وی با اعلام عضویت جمهوری اسلامی ایران در PKD که مرکز آن در کانادا است، خاطرنشان کرد:

«بر این اساس گذرنامه‌های صادر شده در جمهوری اسلامی ایران، الکترونیکی بوده که نشانه‌ای از استاندارد بودن این گذرنامه‌ها در مجامع بین‌المللی است.»

لازم به توضیح است که تراشه موجود در گذرنامه‌ها GPS نیستند، چراکه GPS نیاز به منبع تغذیه دارد که باید در فواصل زمانی مختلف شارژ شود.

گذرنامه الکترونیکی

گفتنی‌ست طبق قوانین کلیه شهروندان دارای سن قانونی که منع قانونی ندارند و نیز کودکانی که زیر ۱۸ سال یا تحت ولایت یا قیومت هستند، با اجازه ولی می‌توانند گذرنامه دریافت کنند. مشمولان وظیفه (سربازی) نیز تنها با دریافت مجوز کتبی از اداره وظیفه عمومی می‌توانند پاسپورت بگیرند. بانوان متاهل نیز برای دریافت گذرنامه باید موافقت کتبی همسر یا در موارد اضطراری، اجازه دادستان شهرستانی که در آن درخواست گذرنامه داده‌اند، ارائه دهند.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت افرادی که توانسته‌اند با صدور اجازه توسط سازمان یا فردی گذرنامه بگیرند، اگر فرد یا سازمان از اجازه‌اش خودداری کند، در این صورت فرد نمی‌تواند از کشور خارج شود و تا زمان از بین رفتن مانع، گذرنامه وی ضبط می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۸ آذر ۱۳۹۷

    یعنی مردم اینقدر ... هستیند این برچسب nfc که میشه راحت با موبایل ها اپ های nfc اطلاعاتش را خواند

مطالب پیشنهادی