ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یادداشت: آینده صعنت حمل‌ونقل از مسیر اینترنت می‌گذرد

نویسنده این یادداشت، «حمید بذرگر» مدیرعامل تاکسی اینترنتی «ماکسیم» در ایران است و به مناسبت روز ملی حمل‌ونقل (۲۶ آذر) این یادداشت را در دیجیاتو منتشر می‌کند.  تاثیرات عمیق تکنولوژی بر زندگی بشر در تمام ...

حمید بذرگر
نوشته شده توسط حمید بذرگر | ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۵

نویسنده این یادداشت، «حمید بذرگر» مدیرعامل تاکسی اینترنتی «ماکسیم» در ایران است و به مناسبت روز ملی حمل‌ونقل (۲۶ آذر) این یادداشت را در دیجیاتو منتشر می‌کند. 

تاثیرات عمیق تکنولوژی بر زندگی بشر در تمام سطوح، از ابزارآلات زندگی تا ارتباطات انسانی غیرقابل انکار و تمام تعاملات انسان با جهان پیرامونش را دست خوش تغییر کرده است. آنچه تکنولوژی را بدل به ابزاری برای افزایش کیفیت زندگی می‌کند، نه ذات تکنولوژی، که مسیری است که در آن به جریان می افتد و دستاوردهایی که در انتهای آن مسیر حاصل می‌گردد.

همین موضوع به ظاهر ساده و پیش پا افتاده اما برای برخی افراد هنوز هم گره‌گشایی نشده و همین عدم درک صحیح از آن سبب مقابله با هر تغییر نو و جدیدی می‌شود. رشد روز افزون جمعیت به خصوص در نواحی شهری سبب افزایش تقاضای سفر شده که این تقاضا به شکل‌های مختلفی قابل دستیابی است. برخی به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی پرداخته، برخی به کرایه خودرو از طریق آژانس ها اقدام کرده و تعداد زیادی نیز ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی به انجام سفرهای درون شهری خود بپردازند.

به دلیل محدود بودن ظرفیت عمرانی و بودجه‌ای شهرهای امروزی و مسائل محیط زیستی، بدترین انتخاب ممکن استفاده از خودروهای شخصی در انجام سفرهای روزمره است. خودروهایی که گاه با تنها یک سرنشین موجب اشباع راه های ارتباطی شهری و بروز معضلی به نام ترافیک می شوند.

اگرچه وسائل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس های تندرو و مترو انتخاب نخست بسیاری از شهرهای مدرن جهان هستند اما این موضوع باعث عدم توجه به  دیگر سرویس‌ها همچون آژانس‌ها نمی شود. مواردی همچون جاذبه های شهری برای گردشگران و نیز عدم توانایی سرویس‌هایی همچون مترو و اتوبوس در جابه‌جایی نقطه به نقطه مسافرت به دلیل محدودیت در داشتن ایستگاه از جمله مواردی است که تا پیش از ظهور حمل و نقل آنلاین سرویس‌هایی همچون کرایه اتوموبیل و آژانس‌ها را پرطرفدار کرده بود.

یکی از راه حل های جهان امروز در خصوص پیوند سرویس های کرایه اتومبیل و فناوری های نوین و ابزارهای تکنولوژیک جدید، سرویس های حمل و نقل آنلاین است که همراه با دیگر پیشرفت‌های ارتباطی مانند ابزارهای پیشنهاد مسیرهای بدون ترافیک و... سبب حل برخی از مشکلات در این حوزه شده است. ورود این فناوری های نوین به کشور ما نیز با چند سال اختلاف باعث به وجود آمدن سامانه های درخواست خودروی اینترنتی شد. سامانه‌هایی که در ابتدا با مقاومت ها و نادیده گرفتن‌هایی از سوی بخش سنتی حمل و نقل شهری مواجه شد اما استقبال سریع و گستره مردم از این خدمات باعث شد که همین بخش‌های سنتی به فکر تغییر بیافتند غافل از اینکه این خدمات فقط استفاده از یک اپلیکیشن نیست بلکه به زیرساخت های تکنولوژیکی و آموزش های خاص نیروی انسانی نیاز دارد، چنانکه تاریخچه کوتاه اما پرفراز و نشیب مقابله بخش سنتی با این سامانه‌ها صحت این موضوع را نشان می‌دهد.

با وجود تلاش های بسیار برای مقابله با این سرویس‌ها به نظر می رسد اصلی ترین دلیل عدم موفقیت آنها در محبوبیت این سرویس‌ها نزد مردم به دلیل خدمات متمایز و نیز قیمت ارزان تر به نسبت دیگر سرویس‌ها باشد. به طور کلی می‌توان ادعا کرد هرجا که تکنولوژی به یاری خدمات ارائه شده در جامعه آمده، آن خدمت نه تنها موجب بهبود رفاه جامعه شده بلکه موجب کارآفرینی و پیشبرد خدمات ارائه شده در هر کسب و کاری نیز شده است. همین موضوع سبب شده که امروز با سرعتی بالا شاهد روی آوردن کسب‌و‌کارهای مختلف از تعمیر ماشین تا سفارش غذا و از خشکشویی‌ها تا حمل‌ونقل شهری به سوی فناوری‌های نوین باشیم.

کارشناسان بر این باور هستند که موفقیت‌های بلند مدت و راهبردی در زمینه رشد اقتصادی، ارتباط مستقیمی با سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقلی و نیز توسعه مهارت های نیروی انسانی فعال در این بخش دارد. این موضوع سبب می شود که عدم توجه به همسویی با تغییرات روز دنیا در این بخش موجب عقب ماندن از سرعت پیشرفت جهانی در این زمینه شده و جوامع را بیش از پیش به دیگر کشورها محتاج می‌کند.

سخن آخر اینکه در قرنی که نام آن با نام ارتباطات گره خورده صحبت بر سر استفاده کردن یا نکردن از تکنولوژی های روز دنیا سخنی است که جز عقب ماندن از قافله جهانی سودی به همراه نخواهد داشت و به همین سبب دولت‌ها در تلاش هستند تا با کمک های مستقیم و غیر مستقیم  به تقویت بنگاه‌هایی که در کشور خودشان شکل گرفته بپردازند.

ضمن قدردانی از آنانی که تا به امروز باوجود موانع بسیار، در زمینه اعتلا تکنولوژی حمل و نقل ما و دیگر هم صنفی هایمان را یاری کرده اند امید است با تدابیر مسئولین دولتی و همراهی و همدلی دیگر نهادهای مربوطه، مسیر دستیابی به اهداف حمل و نقل آنلاین هموارتر گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی