ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رجیستری گوشی های قدیمی روشن نشده
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: موبایل‌های قدیمی و روشن نشده را دوباره رجیستر خواهیم کرد

زمانی که طرح رجیستری آغاز شد، مهلتی چند ماهه به همه کاربران داده شد تا گوشی‌های قدیمی خود را روشن کرده و آن را در شبکه ثبت کنند. بسیاری از مردم اما این هشدار را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

زمانی که طرح رجیستری آغاز شد، مهلتی چند ماهه به همه کاربران داده شد تا گوشی‌های قدیمی خود را روشن کرده و آن را در شبکه ثبت کنند. بسیاری از مردم اما این هشدار را جدی نگرفته و گوشی‌های قدیمی خود را روشن نکردند و حالا با افزایش قیمت موبایل بسیاری از آنها که تصمیم بر روشن کردن گوشی قدیمی خود دارند، به مشکل برمی‌خورند. وزیر ارتباطات ضمن تایید این مشکلات از تدابیری خبر داده که قصد دارد این مشکل شهروندان را حل و فصل کند.

«محمد جواد آذری جهرمی» در حاشیه نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات و در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضعیت کنونی بازار موبایل، گفت که نهادهای مختلف دولت در حال رفع این مشکل هستند. خبرگزاری «ایسنا» از قول آذری جهرمی نوشته است:

«ما می‌دانیم این مشکل برای مردم وجود دارد اما هنوز راه‌حل مناسبی برای آن پیدا نشده است. در کارگروه فنی رجیستری به دنبال پیدا کردن راهی مناسب در این مورد هستیم. اکنون مسئولان ارتباطی و اپراتورها در حال انجام پردازش هستند و مواردی را بررسی می‌کنند که براساس آن افراد ادعا می‌کنند گوشی‌هایشان قدیمی بوده است و آن‌ها طبق آنالیز باید دریابند که این گوشی‌ها فعال بوده یا خیر.»

واقعیت این است که سیستم ثبت تلفن‌همراه، از اتصال شماره تلفن و IMEI گوشی اتفاق می‌افتد و از آنجاکه برخی هنوز در بازار به قاچاق مشغول هستند، از IMEIهای قبلی برای گوشی‌های جدید استفاده می‌کنند و می‌گویند این گوشی فعال بوده است. همین موضوع جعل IMEI می‌تواند در سیستم رجیستری مشکل‌آفرین باشد و دلیل اینکه نهادهای مختلف روی روشن شدن گوشی‌های قدیمی حساسیت به خرج می‌دهند نیز همین موضوع است.

همچنین اخیراً سامانه همتا اطلاعیه‌های جدیدی درباره ثبت گوشی‌های مسافری اعلام کرد که به موجب آن از ثبت گوشی‌های مسافرتی سلب مسئولیت می‌کند. به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات علت تعلیق ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا و واگذاری آن به گمرک را عدم اتصال سامانه نیروی انتظامی به سامانه گمرک اعلام کرد و گفت: «جلوی واردات گوشی به شیوه مسافری گرفته نشده است.»

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه نهمین سمپوزیوم مخابرات اظهار داشت که همچنان موضوع وصل سیستم سامانه نیروی انتظامی به گمرک مطرح است که هنوز اتفاق نیفتاده است. به گفته او قرار بر این بوده که این اتصال بتواند برای مشخص شدن دقیق واردات گوشی از طریق مسافر مثمر ثمر واقع شود و دیگر خبری از قاچاق گوشی با عنوان مسافری نباشیم:

«اکنون فرآیند بار مسافر در حال پیاده‌سازی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برخی انتقاد دارند که چون کانال‌های اصلی واردات به درستی کار نمی‌کند، جلوی واردات گوشی به شیوه مسافری گرفته شده و در بازار اختلال ایجاد کرده است.»

آذری‌جهرمی تصریح کرد که همه باید مسئولیت قانونی خود در این بازار را انجام دهند؛ اگر کانالی در زمینه واردات گوشی دچار مشکل است، آن مشکل باید حل شود، نه‌این‌که خلاف ضوابط، راهی جدید برای واردات در این زمینه باز شود.

وزیر ارتباطات در مهر ماه و در نشست خبری خود در تلکام، در پاسخ به دیجیاتو در خصوص مشکلات موبایل‌های مسافرتی گفته بود که به زودی نیروی انتظامی به سامانه گمرک متصل خواهد شد. اکنون می‌بینیم که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • captain
    captain | ۴ دی ۱۳۹۷

    لعنت بهشون با این طرح به کل مزخرف مشکل سازشون گوشی قدیمی نوکیا لومیا من غیر فعال شده با هر دو سیم کارتم. کجا باید پیگیر بشیم لطفا اطلاع رسانی کنید اگه خبر جدیدی شد اخبارشو پوشش بدین

  • saeed19859
    saeed19859 | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

    اخه گوشی n97 نوکیای من چه طور میتونه گوشی جدید باشه
    سامانه همتا هم گیج تشریف داره هنو بعد یه ماه گوشی قدیمی من ریجیستر نشده

مطالب پیشنهادی