ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تجربه رانندگی با سایپا آریو S300 ؛ انتخابی عجیب برای شرایط سخت

سایپا آریو S300 یا همان زوتی Z300  نخستین مرتبه در سال 2012 میلادی در کشور چین به مرحله تولید رسید و چندی بعد به صورت وارداتی، توسط سایپا به بازار ایران راه پیدا نمود. این ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

سایپا آریو S300 یا همان زوتی Z300  نخستین مرتبه در سال 2012 میلادی در کشور چین به مرحله تولید رسید و چندی بعد به صورت وارداتی، توسط سایپا به بازار ایران راه پیدا نمود. این خودرو بر مبنای پلتفرم تویوتا آلیون( محصول کمتر شناخته شده تویوتا ویژه بازار ژاپن) ساخته شده و دارای شباهات زیادی با مدل ژاپنی است.

آریو S300

به هر حال چندسالی می‌شود که آریو S300 در لیست محصولات سایپا حضور دارد و می‌تواند به عنوان یک انتخاب معقول و تا حدی اقتصادی، مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد.

در مقاله پیش رو به سراغ این محصول چینی- ژاپنی رفته‌ایم تا ببینیم چه در چنته دارد. بنابراین لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم به بررسی جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی این خودروی مزین به نشان سایپا بپردازیم.

آریو S300

نمای ظاهری و بدنه سایپا آریو S300

همان گونه که در تصاویر مشخص است، در نمای ظاهری آریو S300 با نوعی طراحی ژاپنی مربوط به اوایل دهه 2000 میلادی طرف هستیم که از نظر هماهنگی و سبک طراحی، اشکال آنچنانی نمی‌توان به آن وارد دانست و بر خلاف سایر محصولات چینی، از هیچگونه اغراق در استایل بدنه رنج نمی‌برد.

نمای روبروی آریو فاقد هرگونه آرایه‌ای به سبک زبان‌های طراحی جدید است. البته این سخن به معنای ناخوشایند بودن چهره اس300 نیست، بلکه با توجه به طراحی قدیمی و ژاپنی ‌این خودرو، می‌توان آرامش را در چهره آریو S300 جستجو نمود.

کاسه چراغ‌ها فرمی کشیده داشته و کمتر انحنایی در طراحی آنها به کار رفته است. گرافیک داخلی زیبای چراغ‌ها جلوه‌ای مدرن به آنها بخشیده و روشنایی در روز نیز در کنار آنها تعبیه شده است.

آریو S300

جلو پنجره آریو که نشان سایپا را با افتخار بر سینه نصب کرده، فضای خالی مابین دو چراغ را پر نموده و بی هیچ فاصله‌ای در کنار کاسه چراغ‌های جلو آرام گرفته است. در ناحیه پایین سپر نیز یک دریچه ورودی هوا به فرم چهار ضلعی و دارای زمینه توری شکل به رنگ سیاه وجود دارد که وظیفه تامین هوای سیستم خنک کننده را بر عهده داشته و در کنار آن جایگاههای مه شکن با چراغ‌های دایره‌ای شکل، فضای خالی سپر را پوشش داده‌اند.

آریو S300

سادگی آریو در نمای جانبی کاملا مشهود است و از خطوط حجم دهنده آنچنانی اثری مشاهده نمی‌شود؛ تنها در قسمت رکاب و بخش زیرین فریم پنجره‌ها، خطوط حجم دهنده کم عمقی به چشم می‌خورد. همچنین کشیدگی و طول نسبتا زیاد بدنه آریو در این نما، کاملا خود را به رخ بیننده می‌کشاند.

نمای پشت آریو S300 شِمای نسبتا زیبایی دارد. چراغ‌های بزرگ عقب به صورت یک تکه طراحی شده‌اند و از هماهنگی خوبی با چراغ‌های جلو برخوردار هستند. درب صندوق نیز عرض دهانه مناسبی دارد.

آریو S300

هنگامی که طول نسبتا کوتاه درب صندوق عقب را در معیت خط حجمی امتداد یافته در پیرامون آن مشاهده می‌کنیم، سریعا شمایل رخ پشتی یک اتومبیل اصطلاحا «فستبک» در ذهنمان نقش خواهد بست.

محدوده دید شیشه عقب نیز با توجه به ارتفاع درب صندوق، اندکی ناکافی به نظر می‌رسد. سپر عقب به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده و تنها دو چراغ شب‌نمای باریک در دو طرف آن تعبیه شده است. سر اگزوز کرومی نیز در گوشه پایینی سپر قابل مشاهده است که جلوه مناسبی ایجاد نموده است.

آریو S300

به طور کلی، طراحی ظاهری سایپا آریو S300 را نمی‌توان چندان امروزی به شمار آورد اما با توجه به ظاهر نه چندان زیبای عمده‌ی رقبای داخلی، قطعا بیشتر مورد پسند واقع شده و چشم‌نوازتر به نظر خواهد رسید.

ابعاد بدنه آریو به شرح زیر است:

طول: 4565 میلی متر، عرض:1766میلی متر، ارتفاع:1486میلی متر، فاصله محوری:2700میلی متر

آریو S300

طراحی داخلی و کابین آریو S300

با ورود به فضای کابین آریو s۳۰۰ مورد نظر، با ادوات پلاستیکی خشک و ارزانقیمت دو رنگ(تیره و روشن) داشبورد مواجه شدیم که طراحی معقولی دارند اما نباید انتظار کیفیت بالایی از آنها داشت.

در عوض متریال براق و صیقلی به کار رفته در کنسول میانی و حواشی اهرم تعویض دنده و نیز برخی نقاط دیگر داشبورد، درجه اشرافیت این کابین ارزان قیمت را تا حدی بالا می‌برد.

آریو S300

فرم کلی داشبورد اگرچه نسبت به هموطنان جدیدتر آریو، کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما در قیاس با داشبورد انواع تولیدات ایرانخودرو و سایپا، بسیار دلنشین‌تر است.

در خودروی مورد بررسی از صفحه نمایشگر لمسی فابریک و استاندارد خبری نیست؛ در عوض یک نمایشگر بزرگ غیرفابریک در قسمت میانی داشبورد توسط مالک نصب شده که نمایی زیباتر و مدرن تر را برای داشبورد و مجموعه کابین به ارمغان آورده است.

آریو S300

فرم کلی غربیلک فرمان زیبا نیست و بهتر است با یک نمونه شکیل تر جایگزین شود؛ جنس آن نیز چنگی به دل نمی‌زند. در اینجا خبری از سانروف نیست. فرم جالب و منحنی شکل دستگیره داخلی روی پنل درب‌ که به رنگ نقره‌ای از سایر اجزای پنل متمایز شده، در نوع خود جالب توجه و زیباست.

آریو S300

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان از نوع مکانیکی بوده و طراحی کاملا سنتی دارد و به واسطه بهره‌مندی از نمایشگر کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش درجه حرارت، میزان سوخت باقیمانده و سایر اطلاعات ضروری، ترکیبی مدرن‌تر برای خود رقم زده است.

آریو S300

با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ آریو s300 کابین خودرو از نظر فضای سرنشینان با محدودیت و مشکل خاصی مواجه نیست و سرنشینان به ویژه در ردیف عقب می‌توانند از فزونی فضای پاها، سر و زانوها لذت ببرند.

آریو S300

حجم صندوق عقب آریو معادل 457 لیتر است که کاملا مناسب بوده و صندلی‌ها را نیز می‌توان به سمت جلو جمع کرد. به طور کلی فضای داخلی آریو اس300 از نظر کیفیت و زیبایی چندان برجسته نیست اما برای مشتریان ایرانی که حق انتخاب زیادی ندارند، می‌تواند فضای خوب و مناسبی را فراهم نماید.

پیشرانه و مشخصات فنی

پیشرانه به کار گرفته شده در خودروی مورد بررسی، یک موتور چهار سیلندر خطی به حجم 1.6 لیتر است که قادر به تولید 112 اسب بخار (6000RPM) قدرت و گشتاور 151 نیوتن‌متری (4000RPM) است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می یابد.

آریو S300

سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع بازویی کشنده است. تمامی ترمزها نیز به صورت دیسکی هستند. وزن خالص این خودرو برابر 1275 کیلوگرم است. مصرف سوخت خودرو در حدود 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که در عمل بایستی آن را  حدود هفت و نیم تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بدانیم. در ضمن ظرفیت باک سوخت آریو برابر 55 لیتر است. همچنین میزان شتاب 0-100 آریو 1.6 لیتری اتوماتیک در حدود 14 ثانیه برآورد میشود.

آریو S300

تجهیزات و امکانات آریو S300

شاخص ترین امکانات آریو اس300 به شرح زیر است:

ایربگ راننده و سرنشین - ترمز ABS+ EBD - ایموبلایزر- قفل شدن اتوماتیک دربها در حرکت- سنسور پارک دنده عقب- خاموش شدن تاخیری چراغها جهت هدایت در تاریکی- پوشش چرمی صندلی‌ها-صندلی راننده قابل تنظیم در ۴جهت-قفل ایمنی کودک برای دربها و شیشه عقب- صفحه نمایشگر لمسی غیرفابریک (صرفا در خودروی مورد بررسی)

آریو S300

قیمت آریو s300 در مقایسه با رقبا

حریفانی همچون: برلیانس H330، جک جی5، بی وای دی F3، بسترن B30، دنا پلاس، MVM 550، پارس تندر اتومات، پژو پارس اتومات و MG 360 تنفس طبیعی را می‌توان به عنوان رقبای سایپا آریو در نظر گرفت.

بهای فعلی آریو s300 هم‌اینک (آذر97) در بازار به طور متوسط در حدود 88 تا 90 میلیون تومان است.

آریو S300

کلام پایانی

با توجه به گرانی اخیر محصولات خودرویی، آریو S300 یکی از معدود سدان‌های چینی زیر در بازه قیمتی 90 الی 100 میلیون تومان است که دایره اصلی‌ترین رقبایش (با توجه به قیمت) از امثال تندر پلاس و پارس اتوماتیک فراتر نمی‌رود. با در نظر گرفتن مشکلات پیش آمده در صنعت خودرو، در صورتی که سایپا بتواند خدمات دهی به این محصول خود را در حد معقول حفظ نماید، آریو می‌تواند یکی از  گزینه‌های قابل تامل با ارزش پرداختی بیشتر نسبت به رقبایی مانند تندر 90 پلاس، برلیانس h300 یا بسترن b30 باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • yaser yusefpur
    yaser yusefpur | ۲۸ آذر ۱۳۹۷

    دقیقا کجای متن به "تجربه رانندگی با سایپا آریو S300 اشاره شده بود که من نتونستم بخونم؟!
    جناب باباپور به نظرتون متن با تیتر ارتباط درستی داره؟

  • محمدرسول
    محمدرسول | ۲۷ آذر ۱۳۹۷

    تو این رده قیمت بی وای دی ام جی و تندر اتومات و بسترن از بقیه بهترن

مطالب پیشنهادی